کد خبر 572541
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و از جمهوریخواهان سرشناس این کشور درباره تبعات پیروزی نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آلمان، «جیمز بیکر» هشدار داده که انتخاب دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوریخواهان به ریاست‌ جمهوری ایالات متحده، اوضاع جهان را بحرانی‌ تر و بی‌ثبات‌ تر از آنچه هست خواهد کرد.

جیمز بیکر، در جلسه سنا هشدار داد که جهان با رئیس‌جمهور شدن دونالد ترامپ وضعیتی بی‌ثبات‌تر را تجربه خواهد کرد.

وی که در زمان ریاست جمهوری جرج بوش وزیر خارجه آمریکا بود در پاسخ به سوال سناتور مارکو روبیو، که پیش‌تر رقیب ترامپ در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوریخواه بود، گفت پیاده‌سازی ایده‌های ترامپ در زمینه تضعیف ناتو و دست‌یابی کشورهای بیشتر به تسلیحات هسته‌ای، ناامن‌تر شدن جهان را در پی خواهد داشت.

جیمز بیکر که از نخبگان برجسته سیاست خارجی جمهوریخواهان است، در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا پیرامون «نقش آمریکا در جهان» گفت: «جهان امروز معضلات پرشماری دارد، اما اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود میزان معضلات به‌طور سرسام‌آوری بیشتر خواهد شد.»

بیکر معتقد است تعهدات آمریکا در قبال دیگر کشورهای جهان، امنیت آمریکا را ارتقا خواهد داد و از آنجایی که ترامپ می‌گوید این تعهدات را نقض خواهد کرد، پی‌آمد آن آسیبی جبران‌ناپذیر به امنیت آمریکا خواهد بود.

خبرگزاری رویترز نیز در این رابطه گزارش داده که جیمز بیکر دیروز پنج‌شنبه به درخواست دونالد ترامپ با او دیدار داشته، اما درباره جزئیات این دیدار هنوز گزارشی در رسانه‌ها منتشر نشده است. نشست سنا درباره «نقش آمریکا در جهان» به درخواست باب کروکر، سناتور جمهوریخواه که از حامیان سیاست خارجی ترامپ است، برگزار شد.

دونالد ترامپ دو هفته پیش در نخستین سخنرانی رسمی پیرامون سیاست خارجی، با شعار «آمریکا در اولویت» اولویت‌های خود را در واشنگتن تشریح کرد. او پیش‌تر گفته بود که آمریکا باید در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تجدید نظر کند و نیز توصیه کرده بود که ژاپن و کره جنوبی هم برای دفاع از خود (در برابر تهدیدات کره شمالی) به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس