یکی از روزنامه های حامی دولت که ید طولایی در انتشار اخبار و تحلیل های کذب دارد این بار نیز در انتشار اخبار نادرست علیه تیم مذاکره کننده سابق هسته ای پیشقدم شد.

به گزارش مشرق، روزنامه آرمان در گفت‌وگو با حسین راغفر مدعی شد تیم مذاکره کننده سابق هسته ای کشورمان در مذاکرات استانبول حاضر بوده امتیازاتی فراتر از برجام به 1+5 بدهد! و این مساله با پذیرش آمریکا مواجه نشده است:

«دولت احمدی‌نژاد در یکی از مذاکرات هسته‌ای به کشورهای غربی پیشنهاد مهمی داد که مورد پذیرش کشورهای غربی قرار نگرفت. در این پیشنهاد تمام امتیازاتی که آقای روحانی در مساله برجام به غربی‌ها داد وجود داشت و حتی بیشتر از آن هم وجود داشت. این پیشنهاد در مذاکرات استانبول و توسط آقای سعید جلیلی رئیس تیم مذاکره کننده وقت مطرح شد. به آمریکایی‌ها پیشنهاد می‌شود ایران در برابر برداشتن تحریم‌ها حاضر است سطح غنی‌سازی خود را تا 4 درصد کاهش بدهد و برخی از مراکز هسته‌ای خود را تعطیل کند و یا به حالت نیمه تعطیل دربیاورد. با این وجود این پیشنهاد مورد قبول آمریکا قرار نمی‌گیرد.»

در این باره اشاره به چند نکته ضروری است:

1- ادعای مطرح شده از اساس کذب محض بوده و اگر آقای راغفر و روزنامه آرمان برای این ادعا هر سند و مدرک معتبری در اختیار داشتند، طبیعتا آن را پیش از این و به کرات در رسانه های مختلف همسو با خود منتشر می کردند؛ این در حالی است که اظهارات مفصل و مشروح سخنان تیم مذاکره کننده سابق هسته ای در کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی در شهریور ماه 94 نیز نشان می دهد اساسا دستور کار مذاکرات استانبول 1 و 2 در دوره گذشته،  موضوع دیگری بوده است.
2- اما بر فرض پذیرش این ادعا نیز تناقضات آشکاری در همین چند خط صحبت های آقای راغفر وجود دارد؛ از جمله اینکه ایشان مدعی است تیم مذاکره کننده سابق درصدد ارائه امتیازات بیشتری به نسبت برجام به طرف مقابل بوده که از جمله آنها پذیرش غنی سازی 4%  بوده است اما در برجام ایران غنی سازی کمتر از 4% را پذیرفت.
3- روزنامه آرمان با انتشار این مطلب در واقع مدعی شده تیم مذاکره کننده سابق درصدد بوده تا با دست کشیدن ازغنی سازی 20%، تمام تحریم های اعمال شده بر ایران را لغو کند. از قضا اگر این گزاره را بپذیریم مشخص می شود در صورت چنین اتفاقی، نه تنها به نسبت امتیازات داده شده در برجام امتیاز بیشتری به طرف مقابل داده نمی شد بلکه با لغو تحریم های علیه ایران، امتیازات بسیار بیشتری به نسبت برجام برای کشور بدست می آمد چرا که در این صورت تنها با توقف غنی سازی 20%  نه تنها دیگر خبری از بتون ریزی در راکتور اراک، برچیدن هزاران سانتریفیوژ در فردو و نطنز، تبدیل سایت فردو به یک مرکز صرفا تحقیقاتی، پذیرفتن بازرسی های فراتر از پروتکل الحاقی، محرومیت ایران از فناوری آب سنگین، تبدیل نزدیک به 10 تن مواد اورانیوم غنی شده به 300 کیلو و ... نبود بلکه در مقابل تمام تحریم های مالی- بانکی- فناوری- تکنولوژی، اعم از اولیه و ثانویه مرتبط با پرونده هسته ای، حقوق بشر، تروریسم، پولشویی و ... لغو می شد و به جای آنکه تحریم های قطعنامه های گذشته در یک قطعنامه جدید تجمیع شود، امروز دیگر خبری از باقی ماندن پرونده ایران در شورای امنیت نیز نبود که در این صورت نیز به نسبت برجام امتیازات بسیار بیشتر و قابل توجهی برای کشور بدست می آمد.
4- البته همانطور که اشاره شد به نظر می رسد روزنامه آرمان و جناب آقای راغفر اساسا کمترین اطلاعاتی از محتوای مذاکرات استانبول در دوره گذشته نداشتند و حتی متن بسته های پیشنهادی طرفین در آن دوره را مطالعه نکرده اند و امروز با توجه به فرجام بد برجام، درصدد تخطئه و انتشار اتهاماتی علیه تیم مذاکره کننده سابق هسته ای هستند تا افکار عمومی از مسایل اصلی کشور غافل شود ، در غیر این صورت کمتر کسی است که نداند از قضا در مذاکرات استانبول، امریکا یکی بزرگترین عقب نشینی های خود را انجام داد. دکتر علی باقری عضو تیم مذاکره کننده سابق هسته ای کشورمان در این باره در کمیسیون برجام مجلس در شهریور 94 با اشاره به گفتگوهای استانبول گفته بود:

«آمریکایی ها در استانبول 2 از خط قرمز غنی سازی و حقوق هسته ای جمهوری اسلامی عقب نشینی کردند و شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات، پیام رئیس جمهور آمریکا را در آن جلسه قرائت کرد و اعلام کرد که حق هسته ای و حق غنی سازی ایران را به رسمیت می شناسند و ایران در این زمینه استثنا نیست، بلکه باید وارد تعامل و گفت وگو شویم و همکاری متقابل داشته باشیم و بالاخره طرف مقابل (1+5) پذیرفت که باید با ایران تعامل و گفت وگو کند.»

5- در پایان باز هم باید متذکر شد که اساسا این قبیل اتهامات و انتشار اکاذیب بدون سند و مدرک علیه تیم مذاکره کننده هسته ای سابق کشورمان امری سابقه دار است چنانچه چندی قبل نیز بدون آنکه سعید جلیلی کاندیدای انتخابات مجلس شود، این روزنامه مدعی شده بود وی درصدد ریاست مجلس دهم است!

همچنین آقای حسین راغفر نیز که اخیرا تلاش زیادی می کند تا به عنوان یک چهره اقتصادی در عرصه رسانه ها و افکار عمومی تبدیل شود، سالهای سال سابقه حضور در عرصه فوتبال و دروازه بانی تیم های بوتان، ماشین سازی تبریز و راه آهن را در کارنامه خود دارد و بر فرض تلاش های اخیر برای تبدیل شدن به یک چهره اقتصادی، مشخص نیست چه زمانی درباره موضوعات دیگر از جمله پرونده هسته ای  نیز تخصصی کسب کرده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    مشرق اروم باش لطفا
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    دروغه دیگه ، حناق نیست گلو رو بگیره، کنتور هم نداره
  • رضا ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    ببینید چطور می خوان ضعف برجام رو ماست مالی کنند.
  • مصطفی ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    خیلی معذرت می خوام ولی آرمان...
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    کم کم دارن به غلط کردن می افتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس