کد خبر 570617
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳

73 قلم اشیاء تاریخی دوره ساسانیان از سوی دولت آمریکا به جمهوری اسلامی ایران عودت داده شده است.

به گزارش مشرق، 73 قلم اشیاء تاریخی دوره ساسانیان که از سوی دولت آمریکا به جمهوری اسلامی ایران عودت داده شده است بعداز ظهر 19 اردیبهشت از سوی وزارت امور خارجه به موزه ملی کشورمان تحویل داده شد.
 
این اشیاء تاریخی شامل 73 "گل مهره" دوره ساسانی که اکثر آنها از سلامت فیزیکی برخوردار هستند، به رئیس موزه ملی ایران تحویل داده شد.
 
این اشیاء که عموماً به صورت قاچاق از کشورمان خارج شده بودند به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک تحویل داده شدند و پس از آن با هماهنگی وزارت امور خارجه به کشورمان منتقل شدند.
 
این چهارمین محموله اشیا تاریخی است که طی دو سال اخیر از خارج از ایران به  کشور بازگردانده می‌شود. نخستین محموله تاریخی شامل 349 قلم شی باستانی متعلق به منطقه خوروین در دی ماه 1393 بعد از چند دهه دعوای حقوقی، از بلژیک به ایران بازگردانده شد.
 
دومین محموله ارزشمند تاریخی؛ حاوی 108 شیء تاریخی منطقه چغامیش از سوی مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در اردیبهشت 94 به مسئولان سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد.
 
سومین محموله اشیا تاریخی ایران، شامل 30 قطعه از اشیا و آثار فرهنگی متعلق به دوران قبل و پس از اسلام توسط دولت ایتالیا تحویل سفارت ایران در رم شد.
 
به گزارش chtn - اکنون با تحویل 73 قلم شی تاریخی با ارزش از سوی آمریکا به ایران، روند بازگشت اشیا تاریخی به کشور شدت گرفته است.
 
این محموله از نظر باستان شناسی دارای ارزش بسیار بالایی است و از نظر کارشناسان موزه ملی ایران، دارای اصالت تاریخی بوده و از سلامت و صحت برخوردار است. این اشیا از قدمتی حدود 1500 تا 1800 سال برخوردار هستند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس