مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه با تاکید بر لزوم شناساندن شخصیت شهید طهرانی مقدم به نسل امروز و فردا از توقف ساخت سریال تلویزیونی پدر موشکی ایران انتقاد کرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم رونمایی از کتاب «خط مقدم» با حضور حمیدرضا مقدم‌فر مشاور رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خانواده شهید طهرانی‌مقدم، فائضه غفار حدادی نویسنده کتاب و محمدحسین پیکانی گردآورنده مستندات کتاب برگزار شد.

«خط مقدم» روایت داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی در ایران است که با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی مقدم به قلم فائضه غفار حدادی و به کوشش محمد حسین پیکانی نگارش شده است.

در ابتدای این نشست حمید مقدم‌فر مشاور رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تبریک ماه شعبان گفت: هر زمانی که مجلسی با عنوان شهید طهرانی مقدم برگزار شود، برکات و خیراتی به دنبال آن جلسه هست و این جلسه که رونمایی از کتابی با محوریتِ زندگی ایشان است، حتما منجر به خیر و برکت برای جامعه خواهد بود. اما واقعیت این است شهید طهرانی مقدم با گذشت چند سال از شهادتش، هنوز معرفی نشده است. این شهید بزرگوار به اقتضای کارش و به اصرار خودش شخصیت پنهانی داشت و در زمان زندگی شناخته شده نبود. اما بعد از شهادتشان و بعد از آن پیام تاریخی مقام معظم رهبری، این سد شکست و مردم دانستند که چه گوهری از دست نظام رفته است و خلع وجودشان چه ضایعه بزرگی برای نظام و مردم و سپاه پاسداران بود.

کارگزاران فرهنگی- هنری در معرفی شهید طهرانی‌مقدم قصور کردند

مقدم فر ادامه داد: توقع این بود که بعد از شهادت ایشان و شکسته شدن سد نهان بودن این شخصیت بزرگ،کارگزاران فرهنگی و هنری به میدان بیایند و شخصیت ایشان را به عنوان یک اسوه به مردم و جوانان بشناسانند، اما واقعیت این است که امروز بعد از گذشت چند سال از شهادت ایشان، مسئولان فرهنگی ما دچار یک قصور در معرفی شخصیت این شهید شدند و حاصل این قصور این بود که جامعه‌ای تشنه از دیدن و شناخت چنین شخصیتی که می‌تواند الگوپذیر باشد و جان‌های تشنه جوانان ما را سیراب کند، امروز محروم مانده‌اند.

چرا ساخت سریال شهید «طهرانی‌مقدم» متوقف مانده است؟

این کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه‌ای گفت: در همین‌باره علاقه‌مندم که به صحبت‌‌های اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان اشاره کنم که به صراحت از صدا و سیما گله کردند که چرا برنامه های مناسبی برای پاسخ گویی به نیازهای جوانان در این سازمان ساخته نشده است. من فکر می‌کنم یکی از راه‌های تحقق فرمایشات رهبر انقلاب به عنوان اقدامی مهم برای نسل جوان، ساخت سریال شهید طهرانی مقدم و سریال‌ها و فیلم‌های مشابه درباره این سرداران شهید باشد باشد. چند سال پیش بود که پروژه ساخت سریال شهید طهرانی مقدم در سیما،‌طراحی و اقدامات اولیه هم انجام شد و از آن موقع تا کنون این پروژه عملی نشده است. با اینکه تجربه‌های قبلی در ساخت فیلم‌ها و سریال‌های سرداران شهید نشان داده است که این تجربه‌ها در جذب مخاطب و تاثیرات فرهنگی آن ،‌چه قدر موفق هستند و همه اقشار جامعه با چنین الگوهایی ارتباط برقرار می‌کنند؛ باز هم خبری از اجرایی شدن این پروژه نیست.

وی ادامه داد:‌ تجربه ساخته شدنِ سریال شهید بابایی و فیلم «چ» در همین سالهای اخیر که روایت زندگی شهید بابایی و شهید چمران و حتی شهید اصغر وصالی که در فیلم «چ» نقشی محوری نداشت، نشان داد که تنها اقشار مذهبی و حزب اللهی با سریال‌های این چنینی ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ بلکه کوچک و بزرگ، پیر و جوان همه با آن ارتباط می‌گیرند اما با تمام این تفاصیل اقدامی جدی و پیگیری برای ساخت سریال «طهرانی مقدم» و برنامه‌های مشابه صورت نمی‌گیرد.

مقدم‌فر افزود: همه این‌ها در شرایطی است که شهید طهرانی مقدم ویژگی‌های شاخص زیادی هم داشتند، سجایایی که در صورت معرفی، می‌تواند مورد توجه وسیع قرار گیرد. ایشان تنها یک شهید نبود، فقط یک ژنرال در سطح عالی نظامی نبود و درعین این که یک سردار بزرگ سپاه اسلام بود یک دانشمند برجسته، عارفی پارسا،‌معلم و مربی نفوس، دارای بصیرت دینی و سیاسی و ولایتمداری مطیع که می‌تواند الگوپذیر برای هممه جوانان کشور اسلامی‌ایران محسوب شود.

رُمانِ زندگیِ «طهرانی‌مقدم» هم هنوز منتشر نشده است

در ادامه مراسم، مقدم‌فر اشاره‌ای به رُمان در دست نگارش معصومه سپهری درباره شهید طهرانی مقدم داشت و گفت: ما از خانم سپهری هم گله داریم. ایشان چند سالی است که قرار بوده زندگی شهید طهرانی مقدم را در قالب رُمانی نگارش کند و این کتاب را تبدیل به یک مرجع کند، اما این کار تا کنون عملی نشده است و امیدواریم که ایشان بتواند در سال چه این رمان زیبا و خواندنی را به پایان برساند که خود این اثر می‌تواند پشتوانه‌ای بزرگ برای تهیه فیلم‌نامه و خلق سایر آثار ارزشمند باشد.

مقدم‌فر، کتاب «خط مقدم» را یکی از تلاش‌های موفق در معرفی شخصیتِ شهید «طهرانی مقدم» دانست و گفت: این کتاب که خانم غفار آن را نوشته و جناب پیکانی هم در گردآوری آن کمک کرده‌اند که یک مقطع دوساله از فعالیت‌های شهید طهرانی مقدم را روایت کرده است. آقای پیکانی به سفارش خود شهید در زمان زندگی ایشان به جمع‌آوری این مستندات پرداختند و پیش‌بینی‌ها و آینده پژوهی شهید امروز جواب داده است.تلاش عملیاتی شهید طهرانی مقدم در زمینه ساخت و تولید موشک و ارتقای آن، تا زمان شهادتشان حدود 30 سال است و هر کدام از این دوران درس آموز و شنیدنی است.

وی تاکید کرد:‌ هنرمندان و اهل قلم از این همه سرمایه غفلت نکنند. برای فیلم ساختن و کتاب نوشتن این سرمایه عظیمی است.

مقدم‌فر گفت: آنچه در کتاب «خط مقدم» آمده داستانی است که از آغاز سخن گفتن درباره ساخت موشک آغاز می‌شود و تا زمانی که موشک ساخته و به نتیجه می‌رسد و شلیک می‌شود ادامه دارد.

مقدم‌فر با ذکر خاطره‌ای از شهید طهرانی مقدم گفت: وقتی برای نخستین بار همراه با شهید «طهرانی مقدم» به جبهه رفته بودیم، آبادن در محاصره بود و از تنها راهی که باز بود وارد آبادان شدیم. همان موقع و پس از مشاهده‌ی آتشِ توپخانه دشمن ایشان گفت که برای سپاه هم باید توپخانه درست کنیم. آن موقع ما تنها چیزی که داشتیم خمپاره 60 بود و به این گفته‌ی شهید طهرانی مقدم برخی با ناباوری خندیدند و آن‌را یک آرزوی دست نیافتنی می‌دیدند. اما او با جدیت تمام بعدها توپخانه را راه انداخت و سراغ ساخت موشک و یگان موشکی رفت.

مشاور رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد:‌ شهید طهرانی مقدم سخن معروف امام یعنی «ما می‌توانیم» را عملیاتی کرد.

غفار حدادی: برخی‌ کتاب‌های شهدا، کتاب‌سازی است/همه چیز «خط مقدم» واقعی است

فائضه غفار حدادی نویسنده کتاب نیز در این نشست سخنرانی کرد. حدادی گفت: ممکن است کتاب های زیادی درباره شهدا نوشته شود و این کتابها همیشه بوده و هست اما بعضی از آنها متاسفانه کتابسازی است. این کتاب هشت سال تحقیق توسط آقای پیکانی داشته است که ویژگی شاخص آن است. بار غنی محتوا باعث شد تا برای هر واقعه کتاب حدود سی مصاحبه داشته باشیم که از زوایای مختلف ماجرا را روایت کرده باشد.

وی افزود: سعی کردیم این کتاب مستند باشد هرچند داستانی نوشته شده تا مخاطب براحتی همراه آن شود. در عین حال هیچ چیزی از زاویه تخیلات نویسنده اضافه نشده و همه چیز واقعی است.

حدادی گفت: علم هر کشوری وقتی پیشرفت می‌کند که تاریخ علم آن را دانشمندان کشورش بدانند. این کتاب، تاریخ علم موشکی است. در دورانی که همه می‌گفتند "نمی‌شود"، جوان‌هایی همت کردند و توانستند و امروز تمام قدرت بازدارندگی ما وابسته به همت آنهاست.

همسر شهید طهرانی مقدم:شخصیت بزرگی مثل حاج حسن باید رمزگشایی شود

همسر شهید طهرانی مقدم سخنران دیگر این نشست بود. او گفت: خدا را شاکرم که دست های توانا و فکرهای نورانی در کنار توانمندی حاج حسن بود تا این روزها منتج به نگارش این کتاب شود. هیچ وقت نور خدا از بین نمی‌رود. حاج حسن خودش را شاگرد کوچک ولایت و یک بسیجی مخلص می‌دانست . بعد از امام خمینی، ولایت آقای خامنه‌ای را با تمام وجود پذیرفت و تک تک روزهای زندگی اش را بر وزنه ولایت تنظیم کرد. تمام عشقش این بود که ولایت را راضی از کارهایش ببیند.

وی افزود: او در دوران جنگ خلا ها را پر می کرد و بعد از جنگ نیز باز خلاها را با حضورش پر کرد. شخصیت بزرگی مثل حاج حسن باید رمزگشایی شود. اخلاق خوب و مذهبی و داشتنِ زمینه خوب خانوادگی نشانه های خوبی در تبلور الگو است اما چیزی که زیباست کشف اسرار وجودی چنین آدم‌هایی است. اگر زمانه آنها را به سمت دفاع از کشور، فرهنگ، اقتصاد و در جایگاه دیگری غیر از حوزه ای که فعالیت کردند می‌برد، مطمئنا باز هم این خلاقیت را به اجرا در می آوردند و شاخص می‌شدند.

همسر شهید طهرانی مقدم تاکید کرد: یکی از خلاقیت های این کتاب  اینست که در نگارش آن، موضوع خانواده و بحث تخصصی موشکی با هم گره خورده است. این نوع نگارش تاثیر کتاب را دو چندان کرده است. از آقای پیکانی و خانم غفار حدادی تشکر می کنم. وجود قلم های نورانی، طاهر و ذهن هایی که سمت و سوی غرب و شرق نداشته باشد می‌تواند این خلاقیت‌ها را به ظهور برساند.

همسر شهید طهرانی مقدم در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در موقعیت کنونی، کتاب « خط مقدم» یک نمونه عینی برای شرایط و زمانی است که همسران و خانواده شهدای مدافع حرم در آن قرار دارند. از دوستان تقاضا دارم که این کتاب را به خانواده این شهدا برسانند.

16 خرداد ماه اختتامیه کنگره شهدای غدیر با حضور علی لاریجانی و محسن رضایی

در ادامه مراسم علی طهرانی مقدم برادر زاده شهید حسن طهرانی مقدم در نشست خبری رونمایی از کتاب «خط مقدم» گفت: در تاریخ 16 مردادماه 91 موسسه مردم نهاد شهدای غدیر کار خود را شروع کرد و این موسسه تلاش دارد که در زمینه توسعه و نشر آثار مرتبط با شهید حسن طهرانی مقدم، شهدای غدیر و شهدای اقتدار فعالیت کند. ستاد اطلاع رسانی این موسسه با عنوان پارسای بی ادعا در فضای مجازی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: کنگره جهانی اقتدار 7 مهرماه سال گذشته کار خود را شروع کرده است و آثار خارجی و داخلی به این کنگره ارسال شده است. اختتامیه کنگره یکشنبه 16 خرداد ماه 95 خواهد بود. مراسم اختتامیه در مجتمع فرهنگی آموزشی شهید طهرانی مقدم واقع در سازمان پدافند غیر عامل کشور از ساعت 16 تا 20:30 با حضور دبیرتشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس شورای اسلامی و خانواده های شهدای اقتدار و هوا فضای سپاه برگزار می‌شود.

در مراسم اختتامیه از برگزیدگان 5 رشته علمی، 8 رشته هنری و 39 نفر برتر سازندگان آثار ارسالی به دبیرخانه کنگره تجلیل به عمل می آید. همچنین مستند تلویزیونی «فصل ناتمام» به عنوان یکی از آثار برگزیده کنگره معرفی می‌شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس