منابع خبری كه نتایج اولیه را تا بامداد دوشنبه مخابره كرده اند از پیروزی فهرست مشترك حزب الله و جنبش امل و همپیمانان آنها در منطقه بقاع خبر و پیروزی ضعیف فهرست جریان المستقبل در بیروت خبرداده اند.

 به گزارش مشرق، با وجود تبلیغات گسترده و هزینه های زیاد توسط حزب جریان المستقبل ، « نهاد المشنوق» وزیر كشور لبنان اعلام كرد كه براساس برآوردهای اولیه تنها 20 درصد اهالی پایتخت پای صندوق های رای آمده اند.

المشنوق كه در پایان رای گیری و شروع شمارش آرا سخن می گفت، افزود: در شهر زحله حدود40 درصد ، در روستاها وشهرك ها حدود 60 درصد ، در شهر بعلبك و در روستاهای استان بقاع مشاركت بسیار عالی بوده است.

نخستین مرحله از انتخابات شوراهای شهر در لبنان در بیروت پایتخت و استان های منطقه بقاع ( شرق لبنان) از جمله بعلبك و هرمل و زحله و حتی شهرك عرسال كه در خط تماس با تروریست های تكفیری است، صبح دیروز یكشنبه آغاز شد و ساعت 19 پایان یافت و بلافاصله شمارش آرا آغاز گردید.

دو شهر بیروت و زحله شاهد رویاروئی داغ فهرست های انتخاباتی بودند.

در بیروت چهار فهرست از جمله « بیروتی ها» مورد حمایت جریان المستقبل، « بیروت شهر من» متشكل از فعالان مدنی ، هنرمندان و دانشگاهیان با هم رقابت شدیدی داشتند و در زحله نیز فهرست های مختلف با هم به رقابت پرداختند كه یكی از فهرست ها مورد حمایت سه حزب مسیحی « الكتائب ، نیروهای لبنانی و جریان آزاد ملی» بود كه در مقابل « فراكسیون مردم» و همپیمانانش قرار گرفته بود.

** پیام نخست: امنیت

«نهاد المشنوق» وزیر كشور لبنان از بیشتر مناطقی كه انتخابات شوراهای شهر در آنها جریان داشت از جمله شهرك عرسال كه نزدیك مرزهای سوریه واقع است و در بلندی های آن نبرد بین ارتش لبنان و گروه های تروریستی تكفیری داعش و جبهه النصره جریان دارد، سركشی كرد.

وی در چندین مصاحبه اعلام كرد كه انتخابات به طور طبیعی و سالم با وجود برخی مشكلات عادی برگزار شد و برخی شكایت ها از خرید و فروش رای چندان محل اعتنا نیست.

المشنوق گفت كه یك پیام این انتخابات، ضرورت برگزاری انتخاب رئیس جمهوری لبنان است. لبنان حدود دو سال است كه رئیس جمهوری ندارد.

ناظران یكی از مهمترین پیام های این انتخاب را وجود امنیت دانسته و تاكید كرده اند اكنون بهانه ای برای برگزار نشدن انتخابات پارلمانی لبنان وجود ندارد.

نمایندگان پارلمان لبنان به دلیل ناامنی با برگزاری انتخابات موافقت نكردند و دوره نمایندگی خود را تمدید كردند.

روزنامه السفیر نوشت: همه با چشم دیدند كه لبنانی ها می توانند انتخابات به شكل طبیعی برگزار و رقابت كنند و رای بدهند و بحران سوریه ، جنگ یمن ، تظاهرات در بغداد و بگومگوهای روسی و آمریكائی در باره سلامت روند انتخابات در آنها تاثیری نداشته باشد.

وزیر كشور لبنان در پایان انتخابات گفت: لبنانی ها ثابت كردند كه سزاوار آزادی و دموكراسی هستند و آماده مشاركت در هر انتخابات آینده هستند.

المشنوق گفت كه اكنون باید رئیس جمهوری انتخاب و بعداز آن انتخابات پارلمانی برگزار شود و هر سخنی دیگر ایجاد مشكلی دیگر است.

برخی گروه های سیاسی لبنانی تاكید دارند كه ابتدا باید انتخابات پارلمانی بر مبنای قانون جدید برگزار و مجلس جدید رئیس جمهوری لبنان را انتخاب كند.

** ناكامی الحریری

روزنامه السفیر لبنان تاكید كرد كه انتخابات شوراهای شهر در بیروت و مشاركت كم مردم انتظارهای حزب جریان المستقبل برای رای به فهرست خود تحت عنوان « بیروتی ها» را فراهم نكرد اگر چه ممكن است تعداد زیادی از این فهرست به شورای شهر بیروت راه یابند.

روزنامه الاخبار هم خاطرنشان كرد: الحریری شاید شورای شهر را برده باشد اما جایگاه مردمی او به شدت كاهش یافته و بازی را در این عرصه باخته است .

كاهش جایگاه جریان المستقبل در پایتخت لبنان بعداز فاش شدن سرقت اموال عمومی توسط شركت های نزدیك به این جریان، دست داشتن برخی عناصر و مقامات لبنانی وابسته به آن در پرونده های فساد از جمله زباله ها ، تجارت انسان و برده های جنسی، اینترنت غیرقانونی، رشوه و دست اندازی به اموال عمومی دور از انتظار نبود و كاهش 80 درصد رای به این جریان در انتخابات شوراهای شهر بخوبی آن را اثبات می كند.

السفیر خاطرنشان كرد: تبلیغات گسترده و پرهزینه با حضور شخ سعدالحریری و سخنرانی های مستمر او و سفرهایش به مناطق مختلف نتیجه بخش نبود و نتوانست مردم را ترغیب كند تا برای رای دادن به فهرست او در پای صندوق های رای حاضر شوند.

این روزنامه نوشت: انتخابات شوراهای شهر در زمان مقرر و بدون ثبت مشكل و حادثه ای بارز برگزار شد و به نوعی یك موفقیت درعرصه سیاسی لبنان ثبت شد و آن اینكه شاهد تمدید دوره كنونی شوراهای شهر نبودیم.

منابع خبری كه نتایج اولیه را تا بامداد دوشنبه مخابره كرده اند از پیروزی فهرست مشترك حزب الله و جنبش امل و همپیمانان آنها در منطقه بقاع خبر و پیروزی ضعیف فهرست جریان المستقبل در بیروت خبرداده اند.

** پیام بعلبك

السفیر خاطرنشان كرد: در منطقه بعلبك و بریتال انتخابات شوراهای شهر بیشتر جنبه سیاسی داشت و شاید حضور شیخ « نعیم قاسم» معاون دبیركل حزب الله در بقاع و مشاركتش در اداره اتاق عملیات انتخابات حزب الله، بیانگر آن باشد.

این روزنامه لبنانی تصریح كرد: حزب الله تاكید كرد كه سرگرم بودن آن به جنگ با تروریست های تكفیری در سوریه و مراقبت و كنترل مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی ، از اهتمام جدی آن به جبهه داخلی نكاسته است.

در مناطق بعلبك و هرمل و بریتال ائتلاف حزب الله و جنبش امل و همپیمانان آن به موفقیت های بزرگی دست یافتند و نسبت بالای مشاركت را رقم زدند.

در هرمل فهرست مشترك حزب الله و جنبش امل 20 كرسی شورای شهر را بدست آورد
در هر صورت همه منتظر اعلام نتایج نهائی هستند.

انتخابات شوراهای شهر و شهرداری ها و مختارها در لبنان در چهار مرحله و در چهار هفته متوالی به شرح زیربرگزار می شود:
مرحله اول كه دیروز یكشنبه برگزار شد: استان های بیروت ،بقاع و بعلبك و هرمل
مرحله دوم كه یكشنبه هفته آینده شروع می شود: استان جبل لبنان
مرحله سوم كه یكشنبه دو هفته بعد شروع می شود: استان های جنوب و نبطیه
مرحله چهارم كه یكشنبه سه هفته بعد شروع می شود: استان های شمالی ، طرابلس و عكار
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    اصل کار بیروت وگرنه همه میدونند شهرهای شیعه نشین گروههای شیعی برنده میشند شهره ای سنی سنی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس