کد خبر 570043
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴

یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور کره به ایران با تشریح شگرد خودروسازان کره ای در مذاکره با خودروسازان ایرانی گفت: کره ای‌ها خلاف فرانسوی‌ها هیچ‌گاه با دولت ها کار نمی‌کنند و برای پیشبرد اهداف اقتصادی‌شان با بخش خصوصی به تفاهم می‌رسند.

به گزارش مشرق، فربد زاوه گفت: با اجرایی شدن برجام تا کنون چهار کشور برای تولید خودرو در ایران با خودروسازان دولتی و خصوصی ما وارد مذاکره شده‌اند که هر کدام سبک و سیاق خود را در پیش گرفته‌اند.


او افزود: شگرد خودروسازان کره‌ای و اصولا شرکت‌هایی با ملیت کره‌جنوبی در این است که با دولت‌ها کار نکنند و بخش خصوصی قوی در نقاط مختلف دنیا به وجود آورند. از این رو اگر به رفتار تجاری کره در ایران نگاه کنید متوجه خواهید شد که در بخش لوازم خانگی دو شرکت سام سرویس و گلدایران به وجود آمده و در بخش واردات خودرو توانسته‌اند اطلس موتور و آسان موتور را با همکاری بخش خصوصی ایران پایه‌گذاری کنند.


زاوه افزود: کره‌ای‌ها در نظر دارند همین سیاست را در صنعت خودرو ایران نیز اعمال کنند و با توجه به تجربه نه‌چندان مناسبی که با دومین خودروساز بزرگ کشور داشتند درصدد آن هستد تا یا خود راسا برای تولید خودرو در ایران دست به کار شوند یا اینکه با یکی از بخش‌های خصوصی کشور به این کار مبادرت ورزند.


این تحلیلگر بازار خودرو گفت: در مقابل فرانسوی‌ها علاقه عجیبی دارند که با دولت‌ها وارد مذاکره شوند به همین خاطر است که پژو و یا رنو قراردادهایشان را در حضور دولت‌ها منعقد کرده و تضمین دولت را برای اجرایی شدن این قراردادها می‌گیرند.


او با اشاره به مذاکره ایتالیایی‌ها با ایران‌خودرو گفت: ذات شرکت‌های ایتالیایی در این است که همواره از طرف مقابل امتیاز بیشتری به دست آورند از این رو نیاز است تا در مذاکره با آنها دقت شود که مذاکرات حالت برد برد داشته باشد وگرنه آنها همواره به دنبال بازی برد باخت هستند.


زاوه در خصوص فعالیت آلمان‌ها در بازار خودرو ایران گفت: شرکت‌های آلمانی ذاتا محافظه کار هستند و معمولا تا از جمیع جهات مطمئن نباشند وارد همکاری مشترک با شرکتی نخواهند شد. به همین خاطر است که تا کنون شرکت‌های آلمانی خودروساز در همکاری با ایران به جمع بندی نهایی نرسیده‌اند.


او افزود: آلمان‌ها هم به مانند کره‌ای‌ها مایلند تا با بخش خصوصی ما فعالیت داشته باشند از این مذاکراتی نیز با آنها برای تولید انواع خودرو داشته‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس