در حالی که کوچکتر بودن نسبت هزینه‌های جاری به عمرانی نمایانگر کارآمدی دولت در جهت استفاده بهینه از منابع است، در سال گذشته هزینه‌های جاری دولت به بالاترین حد خود نسبت به هزینه‌های عمرانی آن در دهه اخیر رسید.

بدترین عملکرد عمرانی پس از انقلاب در سال 94 رقم خورد +نمودار/ هفت برابر هزینه های عمرانی خرج جاری دولت شد +نمودار/ پروژه‌های عمرانی همچنان تشنه اختصاص بودجه +نمودار /سر پروژه‌های عمرانی بی ‌کلاه ماند +نمودار
گروه اقتصادی مشرق- مطابق گزارش بانک مرکزی از عملکرد بودجه‌ای دولت، سال 94 را باید بدترین سال از لحاظ انضباط بودجه‌ای دولت‌ها دانست.

در حالی که کوچکتر بودن نسبت هزینه‌های جاری به عمرانی نمایانگر کارآمدی دولت در جهت استفاده بهینه از منابع است، در سال گذشته هزینه‌های جاری دولت به بالاترین حد خود نسبت به هزینه‌های عمرانی آن در دهه اخیر رسید.

در 11 ماهه سال 94 پرداخت‌های عمرانی دولت به 21 هزار میلیارد تومان رسید، در حالی که هزینه‌های جاری آن از 148 هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

بدین ترتیب هزینه جاری دولت یازدهم در سال گذشته 7 برابر هزینه عمرانی آن بوده است که این بدترین عملکرد از ابتدای انقلاب محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر، در 11 ماهه سال گذشته نسبت پرداخت‌های عمرانی به پرداخت‌های جاری دولت فقط 14 درصد بود که پایین‌ترین سطح آن در 37 سال گذشته بوده است.

این آمار بیانگر آن است که در سال گذشته دولت بیش از همه سال‌ها و بدتر از عملکرد همه دولت‌های ماقبل خود، بخش اعظم منابع بودجه عمومی کشور را صرف هزینه‌های جاری کرده و سهم بودجه عمرانی را به کمترین رقم رسانده است.

این در حالی است که دولت‌های نهم و دهم که سیاست‌های پولی و مالی‌اش به شدت مورد انتقاد مسئولان فعلی قرار دارد، به مراتب عملکرد بهتری در تخصیص بودجه‌های عمرانی و جاری داشت.

در 8 ساله دولت قبل (91-84) به طور میانگین پرداخت‌های عمرانی معادل 32.7 درصد پرداخت‌های هزینه‌ای (جاری) بود.

بدترین عملکرد عمرانی پس از انقلاب در سال 94 رقم خورد

برای درک بهتر رقم بسیار نازل پرداخت‌های عمرانی در سال گذشته، باید به مقایسه آن با چند سال قبل توجه کرد.

به عنوان مثال دولت قبل در سال 1390 نزدیک به 29 هزار میلیارد تومان صرف پروژه‌های عمرانی کرد. اما در سال 1394 با وجود گذشت چند سال و کاهش ارزش پول به علت تورم، نه تنها ارزش اسمی پرداخت‌های عمرانی همگام با تورم افزایش نیافت، بلکه نزدیک به 8 هزار میلیارد تومان هم نسبت به سال 1390 کمتر شد.

این در حالی است که در سال 1390 هزینه‌های جاری دولت 89 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال گذشته نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان بیشتر شد. یعنی در این مدت، عمده درآمدهای دولت نصیب هزینه‌های جاری شد و سر پروژه‌های عمرانی بی ‌کلاه ماند.

کاهش بی‌سابقه سهم بودجه عمرانی موجب عقب افتاده توسعه امور زیربنایی و بخش‌های مولد کشور می‌شود.

با روند نگران‌کننده‌ای که دولت در پیش گرفته بیم آن می‌رود که طی سال‌های آتی تمام منابع عمومی دولت به اعتبارات هزینه‌ای اختصاص یابد.

هم‌اکنون نیز فارغ از اینکه تخصیص منابع عمرانی به منابع جاری باعث مضرات بلندمدتی مانند طولانی شدن پروژ‌ه‌های عمرانی و افزایش هزینه‌های آن می‌شود، این مسئله قابل تامل است که چرا اکنون و در زمانی که کشور در شرایط رکودی به سر می‌برد و اتفاقا در چنین شرایطی نیاز به اجرای طرح‌های عمرانی بیشتر است، منابع عمرانی بیش از پیش به جای منابع جاری صرف شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    کفگیر به ته دیگ رسیده.
  • ناشناس ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    پروژه های عمرانی کلا"تعطیل شده و دولت حقوق کارمندان و بازنشستگان را به زور پرداخت می کند .
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    احمدی نژاد بهترین عملکرد عمرانی رو داشت، خدا حفظش کنه.
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    استاد و مراد و نورچشمم علامه جوادی آملی در دیدار با آقای عارف رسما و علنا خاطرنشان کردند کسانی که راه نفوذ بیگانگان را در فضای اقتصادی و یا سیاسی به روی کشور می گشایند دیوث سیاسی هستند
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    عملکرد ضعیف در بیشتر بخش ها در این دولت. با این تفاسیر دولت قبلی بسیار موفق بوده و مدیریت بهتری داشته.
  • کارمند وزارت مسکن ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    افتضاح بود پارسال حتی از سال 91 که بدترین سال مالی احمدی نژاد بود هم بدتر بود جالبه حتی بودجه چند صد میلیارد تومنی راههای روستایی کشور هم عملا تخصیص پیدا نکرد و اکثر راههای روستایی که قرار بودن آسفالت بشن نشدن متاسفانه حتی پول آسفالت خیابان های مناطق مسکن مهر شهرک های دزفول و.. هم پول نبود تمام دوستان رشد منفی سال 94 رو از بدترین سال زمان احمدی نژاد یعنی 91 هم بیشتر می دونن بالای 5 درصد رشد منفی داشتیم...
  • ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    ممنون که هر روز کشور رو بدهکار تر میکنی دستت طلا بیچاره دولت بعدی که بعد این دولت بیاد با انبوه بدهی افسانه ای مواجه هست خدا به دادش برسه
  • ناشناس ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    از قدیم گفتن دیگ به دیگ میگه رویت سیاه اینها که اینقدر ادعا میکردند رونق اقتصادی به وجود می آورند و احمدی‌نژاد بدبخت و مورد تهاجم قرار داده بودند حالا معلوم شد که چه خبره، البته هنوز هم خیلی چیزها از دولت یازدهم ناگفته مانده چون اصلا در این سه سال هیچ برنامه اقتصادی و تولید ثروت نبوده و نخواهد بود، دولت مثلاً تدبیر میخواسته با ثروتی که دولت قبلی در بانکهای جهان ذخیره سازی کرده بود رونق در داخل بوجود بیاورد و از طرفی با ایجاد قراردادهای خارجی بعضی از کشورهای ورشکسته غربی را هم نجات دهد البته بدون تولید ثروت و اینهمه تقلای آقایان برای اجرایی شدن برجام به خاطر همین بود، هر دم از این باغ بری میرسد، کم کم چیزهای دیگری از این دولت رو میشه، لطفاً مطلب را درج کنید متشکرم.
  • ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    البته کاهش بودجه عمرانی به دلیل کاهش فروش و یا قیمت نفت عجیب نیست. اما سوال اینجا است که پس این دوبرابر شدن نقدینگی در دولت یازدهم کجا خرج شده است؟ و یا آنهمه درآمد حاصصل از آزاد سازی قیمتها به کجا رفته است؟ با توجه به توقف امور عمرانی قطعا برای آبادی کشور هزینه نشده است. پس این پولها به کجا رفته است؟ می دانم که این سوال تا ابد بدون پاسخ خواهد ماند. در عوض حامیان روحانی به چای پاسخ خواهند پرسید که 800 میلیارد دلار درآمد احمدی نژاد کجا رفت بی آنکه توجه کنند چه حجم فعالیت عمرانی با آن صورت گرفت و یا چه مقدار آن را دولت یازدهم دارد تحویل می گیرد و به روی مبارکش هم نمی آورد.
  • علی ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    قالیباف و حاج محسن تو مناظره های سال ۹۶ کاملا دست پر میتونن ظاهر بشن و با مناظره ها همه چی را به مردم ثابت کنند این ۲ نفر حتما باید کاندید بشن تا تو مناظره ها دست بالا داشته باشیم
  • علی ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    قالیباف و حاج محسن تو مناظره های سال ۹۶ کاملا دست پر میتونن ظاهر بشن و با مناظره ها همه چی را به مردم ثابت کنند این ۲ نفر حتما باید کاندید بشن تا تو مناظره ها دست بالا داشته باشیم
  • محمد ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    واقعا هم بدترین عملکرد عمرانی پس از انقلاب در سال 94 همین بوده فقظ ؟
  • طرفدار ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    کار عمرانی پول میخاد - کاگر پول میخاد / خدایا به دادمون برس
  • ناشناس ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    بیشترین طرحهای عمرانی و زیربنایی در دولت دکتر احمدی نژاد اجرایی شد.
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    بعد این حجم نقدینگی که افزایش پیدا کرده، داره کجا مصرف میشه؟؟؟
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    بعد این حجم نقدینگی که افزایش پیدا کرده، داره کجا مصرف میشه؟؟؟ اصلا معلوم نیست تو دولت چه خبره و پولها کجا مصرف میشه.
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    بعد این حجم نقدینگی که افزایش پیدا کرده، داره کجا مصرف میشه؟؟؟ اصلا معلوم نیست تو دولت چه خبره و پولها کجا مصرف میشه.
  • مجید ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    بی زحمت یه بررسی کنین ببینین کیفیت پروژه های عمرانی از نظر نسبت ارزش به بودجه توی دولت مهر و فداکاری و خدمت و همه چی چند بوده، بعد با این دولت مقایسه کنیدش
  • روحانی ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    درود بر عدالت
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    جالبه که نویسنده هیچ حرفی از مقایسه درآمد دولت تو سال 94 و سال 91 نمیزنه ، مقایسه این دو تا درآمد به زبون اقتصاد مفهومی نداره ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس