کد خبر 544487
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

دولت زمانی می‌تواند بگوید که کسری بودجه‌اش صفر است که درآمدهای مصوب را به طور کامل محقق کرده و هزینه‌های مصوب را نیز به طور کامل پرداخت کرده باشد.

گروه اقتصادی مشرق- محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در یک برنامه تلویزیونی ادعای عجیبی مطرح کرد و گفت: کسری بودجه دولت، صفر است.

این اظهارنظر با واقعیات اقتصادی و مخارج دولت نمی‌خواند که در ادامه بر مبنای آمارهای بانک مرکزی به آن پرداخته‌ایم.

درآمدهای بودجه عمومی دولت مطابق قانون بودجه امسال 128.8 هزار میلیارد تومان تعیین شده که در نیمه اول سال بایستی نیمی از آن یعنی 64.4 هزار میلیارد تومان محقق می‌شد.

اما مطابق گزارش رسمی بانک مرکزی، در نیمه اول امسال فقط 46.4 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه عمومی دولت محقق شد یعنی دولت حدود 18 هزار میلیارد تومان معادل 28 درصد کسری داشت.

همین کسری درآمد موجب شد دولت نتواند بودجه عمرانی را در حد مصوب تخصیص دهد که در تشدید رکود در اقتصاد کشور، تاثیر مستقیم داشته است.

بر اساس قانون بودجه امسال، دولت مکلف است 47.3 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص دهد که سهم نیمه اول سال 23.6 هزار میلیارد تومان می‌شود.

اما بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی به جای 23.6 هزار میلیارد تومان، دولت در نیمه اول امسال فقط 8.6 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص داد.

یعنی در نیمه اول امسال، بودجه عمرانی دولت با 63 درصد کسری مواجه شد و دولت 15 هزار میلیارد تومان کمتر از رقم مصوب، به طرح‌های عمرانی اختصاص داد.

بر مبنای همین کسری، تراز عملیاتی بودجه عمومی دولت در نیمه اول سال جاری منفی 32.2 هزار میلیارد تومان شد.

با توجه به آمار و ارقام فوق، مشخص است که اظهارات اخیر آقای نوبخت درباره صفر بودن کسری بودجه دولت، نوعی بازی با کلمات بوده وگرنه تعریف علمی کسری بودجه همین عدم تحقق درآمدها است که امسال اتفاق افتاده است.

دولت زمانی می‌تواند ادعا کند که کسری بودجه‌اش صفر است که درآمدهای مصوب را به طور کامل محقق کرده و هزینه‌های مصوب را نیز به طور کامل پرداخت کرده باشد،‌ اما وقتی 18 هزار میلیارد تومان از درآمدها محقق نشده و به همین دلیل 15 هزار میلیارد تومان از اعتبارات طرح‌های عمرانی اختصاص نیافته، دولت چطور می‌تواند ادعای صفر بودن کسری بودجه را داشته باشد؟

در نیمه دوم سال جاری در درآمدهای دولت، اتفاق مثبت خارق‌العاده‌ای رخ نداده است.

دولت از یک سو با ادامه کاهش قیمت نفت و افت درآمدهای نفتی مواجه شده که این موضوع در چند ماه اخیر بارها از زبان رئیس دولت و سایر مقامات ارشد دولت یازدهم بیان شده است.

 از سوی دیگر درآمدهای مالیاتی نیز افت پیدا کرده است. بر اساس اظهارات رئیس سازمان مالیاتی، درآمدهای مالیاتی در 11 ماهه امسال 83 درصد بودجه مصوب بوده است.

به گفته تقوی‌نژاد تا پایان بهمن حدود 56 هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی محقق شده است. این در حالی است که در قانون بودجه، درآمدهای مالیاتی دولت 88 هزار میلیارد تومان تصویب شده بود که خیلی سخت است که در یک ماه پایانی سال کسری 32 هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی محقق شود.

بنابراین تمام شواهد نشان از کسری بودجه دولت حکایت دارد که مشخصا با عدم تخصیص بودجه عمرانی جبران خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    لابد هزینه ها کم شد.
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    بیابید هندانه فروش را !!؟!
  • ناشناس ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    دولت پروژه های عمرانی را متوقف کرده است و فقط حقوق کارمندان و بازنشستگان را به زور پرداخت می کند .
  • دیان ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    وقتی دولت با 45روز تاخیردر ارائه بودجه به مجلس ادعا دارد که هیچ تاخیری نداشته و توجیه آنرا هم تاریخ اجرای برجام میداند ، حتما برای کسری بودجه هم یه چنین توجیحاتی برای خود دارد تا همچنان به خالی بندی ها ودروغهایش ادامه خواهند داد.
  • محمد ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    تناقض اصل اول در هر موقعیت ناکارآمد است. در این دولت در هر هفته حداقل یک مورد تناقض بین اظهارات مسولین وجود داشته است که در چندین سال اخیر واقعا بی سابقه است.
  • بشیر ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    آقا تو رو خدا از نوبخت پست نذارید.
  • عدنان ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    شاید هم از بابک زنجانی گرفتن تا کسر بودجه رو جبران کنن.
  • مهدی ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    چون چشم ما بدیدگاه ما عنایات شیطان بزرگ آمریکا بوده و فکرکردیم با آمدن گروهها و هیت های خارجی مملکت گل وبلبل میشه که شامل این ضرب المثل شدیم شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس