کد خبر 569562
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۰

حساسیت بازی امروز استقلال مظلومی و تراکتورسازی قلعه نویی در یک قدمی اتمام لیگ پانزدهم سبب شده تا تمام نگاهها به دیدار بزرگ ورزشگاه آزادی تهران باشد.

حسرت 38 ماهه استقلال پایان می‌یابد؟گروه ورزشی مشرق - بی‌تردید حساس‌ترین دیدار هفته بیست و نهم لیگ برتر را دو تیم مدعی استقلال و تراکتورسازی برگزار خواهند کرد.

دو تیم حاضر روی پله‌های اول و چهارم لیگ که از سرمربیانی استقلالی برخوردارند. آبی‌ها در شرایطی امروز میزبان شاگردان امیر قلعه‌نویی هستند که با وجود حذف حریف از گردونه رقابت‌های فصل اخیر جام‌حذفی، 38 ماه است در مسابقات لیگ برتر موفق به شکست تبریزی‌ها نشده‌اند.

14سال و 5 ماه و17 روز قبل تراکتور 4 تایی شد

اولین دیدار دو تیم استقلال و تراکتورسازی در لیگ برتر، جمعه دوم آذرماه سال 80 برگزار شد. تراکتور اولین دیدارش برابر آبی‌ها را (هفته سوم لیگ اول) با نتیجه پرگل 4 بر صفر واگذار کرد.

سرخپوشان تبریزی در بازی برگشت هم یک بر صفر به تهرانی‌ها باختند تا با خاطره‌ای تلخ لیگ برتر را برای مدتی طولانی ترک کنند.

البته شاید این دست تقدیر بود که آخرین دیدار دو تیم هم با پیروزی 4 گله یکی از طرفین به پایان برسد. در واقع تراکتورسازان در نیم فصل دوم لیگ چهاردهم با هت‌تریک سامان نریمان‌جهان و گلی که ادینهو برزیلی به ثمر رساند بیستم اردیبهشت ماه سال جاری را برای هواداران رنگ آبی به غروبی تلخ در استادیوم آزادی تبدیل کردند.

از اولین پیروزی تراکتور تا ظهور امیر پاشا

اولین پیروزی تراکتور بر استقلال در ادوار لیگ برتر با ضربه دقیقه 86 کرار به دست آمد. از آن زمان یعنی جمعه 19 فروردین ماه سال 1390 دقیقا 5 سال و یک ماه می‌گذرد. در آن بازی اسماعیل شریفات اولین اخراجی بازی‌های دو تیم لقب گرفت.

 تراکتور برای کسب دومین پیروزی خود برابر استقلال خیلی صبر نکرد. این بار تبریزی‌ها با هدایت امیر قلعه‌نویی در ایستگاه ششم لیگ یازدهم استقلال را در تهران 2 بر3 مغلوب خود کردند.

قلعه‌نویی که با درخشش تراکتور به امیر پاشای محبوب تبریزی‌ها تبدیل شده بود، در بازی 18 شهریور سال 90 با گل‌های سیدمحسن حسینی (41)، احمد آل‌نعمه (2+45) و فلاویو لوپز(84) استقلال را شکست داد. آن هم در شرایطی که آبی‌ها با گل دقیقه 67 جباری بازی را یک مرتبه به تساوی کشانده بودند.

دو بازی بدون گل آبی
استقلالی‌ها در 13 بازی از 15 دیدار خود برابر تراکتور به گل رسیده‌اند و این در نوع خود جالب توجه است.

آبی‌ها فقط در بازی رفت لیگ دوازدهم، در شرایطی که امیر قلعه‌نویی سرمربی خود را به دلیل عمل جراحی زانو، به تبریز نبرده بودند، 2 بر صفر مغلوب حریف شدند و این اولین بازی آنها برابر تراکتور بود که موفق به گشودن دروازه حریف نشدند. در نهایت هم بازی شماره پانزده در نیم فصل لیگ اخیر از راه رسید و تساوی بدون گل دو تیم در روزی که امیر قلعه‌نویی برابر استقلال قرار گرفت و پرویز مظلومی برابر تراکتورسازی.

در مقابل تراکتورسازان در 5 دیدار موفق به گشودن قفل دروازه آبی‌ها نشدند. تبریزی‌ها در دو بازی نخست خود برابر استقلال در اولین دوره مسابقات و دو بازی برگشت لیگ‌های یازدهم و دوازدهم نتوانستند دروازه استقلال را باز کنند و البته همان طور که ذکر شد در بازی اخیر.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نخواهد بود که استقلال در طول 15 بازی قبلی دو تیم 20 مرتبه دروازه تراکتورسازی را باز کرده است و تبریزی‌ها 21 مرتبه موفق به فتح دروازه حریف شده‌اند.

استقلال در آرزوی پیروزی بعد از 38 ماه

آبی‌ها آخرین بار تراکتور را در بازی برگشت لیگ دوازدهم شکست دادند، یعنی 3 سال و 2 ماه و 4 روز قبل.

 استقلال 18 اسفند سال 91 با گل دقیقه 31 جواد نکونام تراکتور را در آزادی شکست داد؛ آن هم در شرایطی که آرش برهانی از زمین بازی اخراج شده بود.

البته آبی‌ها همین چند ماه پیش در نیمه نهایی رقابت‌های حذفی برابر تراکتور قرار گرفتند که حاصل پیروزی استقلال بر حریف سرشناسش در تبریز بود و شکست تیم امیر قلعه‌نویی برابر دیدگان هواداران تبریزی.

ناکامی آبی‌ها با ژنرال

در لیگ چهاردهم آسمان آبی‌ها در تقابل با تراکتورسازان تیره و تار شد. در بازی رفت گل‌های ثاقبی و ادینهو استقلال را که با برهانی به گل رسیده بود، در آستانه شکست قرار داده بود که امیر حسین صادقی(95) مانع از باخت استقلالی‌ها شد.

با این حال در بازی برگشت هت‌تریک نریمان‌جهان پیش چشم هواداران استقلال در کنار گل ادینهو برزیلی کاخ آرزوهای استقلال امیر قلعه‌نویی را فرو ریخت. به این ترتیب گلی که امید ابراهیمی(30) زده بود هم از خاطر هواداران اندوهگین استقلال رفت.

بدین ترتیب اگر استقلال امروز موفق به شکست میزبان خود با حداقل اختلاف شود دو تیم در همه چیز با هم برابر خواهند شد.

جدول آماری همه تقابل‌های تراکتورسازی و استقلال در لیگ برتر

تعداد بازی

برد تراکتورسازی

برد استقلال

مساوی

گل‌زده تراکتورسازی

گل‌زه استقلال

15

5

4

6

21

20

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس