معاون وزیر امور خارجه پاکستان گفت: سعی داریم روابط دوستانه با آمریکا را حفظ کنیم و برای تحویل جنگنده‌های F-16 با این کشور در ارتباط هستیم.

پاکستان: برای دریافت جنگنده های اف 16 مذاکره می کنیمبه گزارش مشرق، «اعزازاحمد‌چودهری» معاون وزیر امور خارجه پاکستان اظهار داشت: تحویل جنگنده‌های اف16 هیچ ارتباطی با محاکمه شکیل آفریدی ندارد.

وی در مصاحبه با رادیو پاکستان تأکید کرد: اسلام‌آباد به واشنگتن هشدار داده است که توازن قدرت در منطقه را حفظ کند.

چودهری گفت: تحویل جنگنده به پاکستان مشروط نبود و این کشور برای مبارزه با تروریسم به این جنگنده‌ها نیاز دارد.

چودهری تأکید کرد: سعی داریم روابط دوستانه خود را با آمریکا حفظ کنیم و برای تحویل گرفتن جنگنده‌های اف 16 با این کشور در ارتباط هستیم.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که نیروی هوایی پاکستان علاوه بر جنگنده‌های «اف-16» آمریکا، رایزنی در مورد خرید جنگنده‌های «اف یو-35» روسی، «جی-10» و «جی-20» چینی را آغاز کرده است.

یک افسر نیروی هوایی پاکستان در این زمینه گفت: اگر مسئله تحویل جنگنده به پاکستان حل نشود اسلام‌آباد دیگر به واشنگتن اعتماد نخواهد کرد و اختلاف بین دو کشور تشدید می‌شود.

در یک سال گذشته چالش زیادی در روابط پاکستان و آمریکا دیده می‌شود و یکی از دلایل آن افزایش حملات طالبان در افغانستان است.

آمریکا و دولت افغانستان از پاکستان خواستند که طالبان را به پای میز مذاکره بکشاند اما این کشور حاضر نیست در این زمینه همکاری کند و به بازی دوگانه خود ادامه می‌دهد.

ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده ناتو در افغانستان اظهار داشت: پاکستان حاضر نیست صادقانه علیه شبکه حقانی وارد عمل شود.

وی افزود: آمریکا نگران این است که پاکستان برنامه سلاح هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد و ممکن است این سلاح‌ها را در اختیار شبه‌نظامیان افغانستان به ویژه شبکه حقانی قرار دهد.

سرتاج عزیز مشاور امور خارجه پاکستان در اظهارات اخیر خود گفته بود که اگر آمریکا جنگنده‌های مورد نظر را به پاکستان تحویل ندهد اسلام‌آباد گزینه‌های دیگری را پیگیری خواهد کرد.

 وی در یک گفت و گوی رسانه‌ای اظهار داشت: کمک مالی آمریکا همیشه مشروط بوده با این وجود پرداخت آن همیشه تأیید شده است.

آمریکا قرار بود 742 میلیون دلار کمک نظامی به پاکستان پرداخت کند که 430 میلیون دلار از این کمک‌ها مربوط به تأمین هزینه خرید جنگنده‌های اف 16 بود.

کنگره آمریکا بعد از به تعلیق درآوردن کمک مالی به پاکستان و فروش جنگنده به این کشور،‌ آزادی «شکیل آفریدی» را یکی از شرایط ادامه کمک مالی به اسلام‌آباد اعلام کرد.

چودهری‌نثارعلی‌خان وزیر کشور پاکستان با اعتراض به مصاحبه اخیر ترامپ درباره آزادی شکیل آفریدی گفت: نمی‌توان در ازای کمک‌های ناچیز مالی پاکستان را تهدید کرد.

قائم‌مقام وزارت دفاع پاکستان چندی پیش گفته بود آمریکا کمک‌های مالی خود به پاکستان را تا پایان سال 2016 ادامه می‌دهد.

آمریکا از سال 2001 برای همکاری در جنگ افغانستان مبلغی را تحت عنوان سی اس اف به پاکستان پرداخت می‌کند و تاکنون 13 میلیارد دلار تحت همین عنوان به اسلام‌آباد پرداخت داشته است.

در سال 2014 بعد از خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از افغانستان قرار بود کمک‌های مالی این کشور به پاکستان متوقف شود اما این کمک‌ها به مدت یک سال تمدید شد.

در همین حال، یک مقام امنیتی پاکستان گفت: علت عدم علاقمندی آمریکا برای ادامه کمک مالی به پاکستان تغییر سیاست‌های این کشور درباره مبارزه با داعش در منطقه است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس