کد خبر 569211
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰

کامپیوترها پیش از این توانسته بودند انسان را در بازی‌های تخته‌ای از جمله شطرنج و گو شکست بدهند. اما اکنون آن‌ها پای خود را فراتر گذاشته و توانسته‌اند در فوتبال دستی هم بر انسان چیره شوند.

هوش مصنوعی در فوتبال دستی هم انسان را شکست داد به گزارش مشرق، گروهی از دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه بریگهام یانگ در یوتا موفق به ساخت یک ماشین هوش مصنوعی شده‌اند که می‌تواند نسخه‌ای اصلاح شده از بازی فوتبال دستی را انجام بدهد.  در آخرین بازی، این ماشین توانسته است با نتیجه چهار بر یک بر انسان غلبه کند.
 
ناتان وارنر، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و یکی از اعضای تیم این پروژه می‌گوید:”این بدان معنی نیست که ما نیازمند یک میز فوتبال دستی کامپیوتری شده هستیم، بلکه این مثالی کوچک از یک مسئله بسیار بزرگ‌تر است.”
 
در آینده، کامپیوترها باید به محیط فیزیکی پیرامون خود به شیوه‌های متفاوتی واکنش نشان بدهند. آن‌ها درون دستگاه‌هایی از قبیل دستیاران رباتیک و اتومبیل‌های خودران تعبیه خواهند شد. نرم افزار برنامه ریزی شده برای بازی فوتبال دستی هم مثالی دیگر از کاری است که کامپیوترهای زیرک و ربات‌ها به کمک هم قادرند از پس آن بربیایند. پروفسور دی.جی لی، سرپرست این پروژه به تلویزیون سی ان ان گفت:به کمک این پروژه، وارنر و پنج دانشجوی دیگر آموختند که چگونه ماشین‌ها را برای انجام کارهای انسانی کنترل کنند.
 
در طول مدت دو ماه و نیم اجرای این پروژه، دانشجویان نسخه‌های متفاوتی از این نرم افزار را برای یافتن بهترین آن‌ها امتحان کردند. سپس آن‌ها از سایر همکلاسی‌ها، کودکان و سالمندان برای بازی با این ماشین دعوت به عمل آوردند. پروفسور لی می‌گوید:”این برنامه کامپیوتری توانست برخی از بازی‌ها را ببرد و در شماری از بازی‌ها نیز شکست خورد.” وی افزود:”ما هنوز در حال کار بر روی این برنامه برای بهبود آن هستیم، اما در این لحظه این برنامه می‌تواند به خوبیِ یک انسان از پس بازی فوتبال دستی بربیاید.”
 
دانشجویان پروفسور لی از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، برنامه‌ای طراحی کرده‌اند که از یک وب کم ارزان‌قیمت برای مشاهده زمین بازی فوتبال دستی استفاده می‌کند. با نزدیک شدن توپ به پای هر یک از بازیکنان، دسته مربوط به آن ردیف توسط موتورهای الکتریکی چرخانده می‌شود. برنامه کامپیوتری نوشته شده توسط این تیم، یک برنامه یادگیری ماشین نیست چرا که دانشجویان ملزم به پیروی از قواعد بازی استراتژیک (بازی تدافعی یا تهاجمی) در کدهای خود بوده‌اند.
 
در چندین مورد، ماشین هوش مصنوعی بسیار سریع‌تر از انسان واکنش نشان داد. وارنر، یکی از اعضای این تیم این را گفت و افزود: این امر در حالی اتفاق افتاد که ما واقعا برای غلبه بر ماشین هوش مصنوعی تلاش می‌کردیم. ماشین‌های خودکار فوتبال دستی پیش از این نیز ساخته شده بودند، اما آن‌ها به موتورهایی تکیه داشتند که دسته‌ها را با سرعت بسیار کندتری می‌چرخاندند یا بر اساس مدل‌سازی پیش‌بینی نحوه حرکت توپ کار می‌کردند.
 
اما تیم دانشگاه بریگهام یانگ تنها به یک دوربین متکی بودند که منبعی بصری از داده‌ها را برای تقلید رفتار انسان در این بازی فراهم می‌کرد. فناوری یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به کامپیوترها اجازه می‌دهد بدون هیچ‌گونه دستورالعمل خاصی، خود به یادگیری بپردازند. آن‌ها الگوهای موجود در داده‌ها را شناسایی کرده و نتیجه مطلوب را از آن‌ها استنتاج می‌کنند.
 
برخی از دانشمندان و کارشناسان فناوری هشدار داده‌اند که از ربات‌های خود یادگیرنده می‌توان برای مقاصد نظامی استفاده کرد و این منجر به یک رقابت تسلیحاتی مرگبار در آینده خواهد شد و یا این نوع ربات‌ها با ورود به دنیای کسب‌وکار، بسیاری از مشاغل را در معرض نابودی قرار خواهند داد. در طرف مقابل، کسانی که از این فناوری‌ها دفاع می‌کنند می‌گویند که این ربات‌ها قادرند تحولی شگرف در مسائلی مانند حل معضل تغییرات آب و هوایی ایجاد کنند.
 
استفاده از هوش مصنوعی در امور روزمره از قبیل بازی فوتبال دستی نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی در حال گسترش سیطره خود به تمام شئون زندگی انسان است.

منبع: کلیک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس