اسلامِ انقلاب اسلامی یک اسلام انقلابی است، همان‌قدر که سلب ماهیت اسلامی از انقلاب خطرناک است، سلب ماهیت انقلابی از اسلام نیز خطرآفرین است.

45

گروه سیاسی مشرق - هفته گذشته ریاست محترم جمهوری در دیدار با معلمان به مناسبت گرامی داشت مقام معلم نکاتی را در خصوص شهید والامقام، مرتضی مطهری (رحمه‌الله علیه) بیان فرمودند که جای تأمل و تفکر بیشتر دارد. بناتر آنچه در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از سخنان ایشان نقل‌شده است، از نظر دکتر روحانی، شهید مطهری "اسلام انقلابی" را خطری بزرگ در برابر " انقلاب اسلامی" می‌دانست و همین قائلان به اسلام انقلابی ایشان را به شهادت رساندند.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه می‌گوید: «یکی از مشکلات ما در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و ابتدای پیروزی انقلاب در برابر برخی گروهک‌ها این بود که انقلاب اسلامی را نپذیرفته و در مقابل، اسلام انقلابی را قبول داشتند و چنین می‌گفتند که در جایی که جهاد و مبارزه است اسلام را قبول دارند و آنجایی که از نگاه آن‌ها جهاد و مبارزه نیست، اسلام را قبول ندارند، اما به تعبیر آن معلم شهید، اسلام احکام بی‌شماری دارد که یکی از آن‌ها جهاد و مبارزه است و اگر انقلاب اسلامی می‌خواهیم به خاطر تحقق ارزش‌های اسلامی است و حتی پیگیری جهاد و مبارزه نیز در این راه برای استقرار اهداف و فرهنگ اسلام و اجرای قرآن و سیره پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) می‌باشد.»

تا به اینجای بحث اشاره ریاست محترم جمهور احتمالاً به این قسمت از سخنان شهید مطهری در کتاب «پیرامون انقلاب اسلامی» است که می‌گوید: «انقلاب اسلامی یعنی راهی که هدف آن، اسلام و ارزش‌های اسلامی است و انقلاب و مبارزه صرفاً برای برقراری ارزش‌های اسلامی انجام می‌گیرد و به‌بیان‌دیگر در این راه مبارزه هدف نیست، وسیله است اما عده‌ای میان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی اشتباه می‌کنند یعنی برای آن‌ها انقلاب و مبارزه هدف است، اسلام وسیله‌ای است برای مبارزه. این‌ها می‌گویند هر چه از اسلام که ما را در مسیر مبارزه قرار بدهد آن را قبول می‌کنیم و هر چه از اسلام که ما را از مسیر مبارزه دور کند، آن را طرد می‌کنیم ... فرق است میان کسی که اسلام را هدف می‌داند و مبارزه را و جهاد را وسیله‌ای برای برقراری ارزش‌های اسلامی، باآنکه مبارزه را هدف می‌داند و حرفش این است که من همیشه باید در حال مبازره باشم و اصلاً اسلام آمده برای مبارزه در جواب این گروه باید گفت برخلاف تصور شما، باآنکه در اسلام عنصر مبارزه هست، اما این بدان معنی نیست که اسلام فقط برای مبارزه آمده و هدفی جز مبارزه ندارد در اسلام دستورات بیشماری وجود دارد که یکی از آن‌ها مبارزه است» (ص 57)

در ادامه جناب آقای روحانی جمله دیگری را بیان می‌کنند که منظور ایشان از بیان این تفسیر از سخنان شهید مطهری روشن می‌شود: «متأسفانه امروز هم با چنین مشکلی مواجه هستیم لذا باید کتاب شهید مطهری را بازخوانی کرد.»

در خصوص این گفته‌های رییس دولت یازدهم نکاتی عرض خواهد شد:

1) استاد شهید اگر «اسلام انقلابی» را در مقابل «انقلاب اسلامی» قرار می‌دهند ابتدا آن را تعریف کرده و اسلام انقلابی تعریف‌شده را مذموم می‌داند و گرنه حضرت امام (رحمه‌الله علیه) اسلام انقلابی را کاملاً پذیرفته‌شده می‌دانستند. ایشان به مناسبت سالگرد شهدای هفتم تیر می‌فرمایند: «این فاجعه غمناک و شهادت‌های پی‌درپی به پیروزی اسلام انقلابی سرعت بخشید.» (صحیفه امام ج 16 ص 362) هم‌چنین در پیام منشور روحانیت نیز آنجایی که حضرت امام از برکات جنگ یاد می‌کنند می‌فرمایند: «... و از همه این‌ها مهم‌تر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت.» (صحیفه امام ج 21 ص 94)؛ بنابراین صرف اینکه کسی داعیه اسلام انقلابی را داشته باشد بد نیست کما اینکه حضرت امام نیز چنین داعیه‌ای داشته‌اند.

2) شهید بزرگوار دقیقاً بعد از بحث در مورد اسلام انقلابی در کتاب «پیرامون انقلاب اسلامی» که احتمالاً محل ارجاع سخنان رییس‌جمهور بوده است، قائلین به اسلام انقلابی با تعریف پیش‌گفته را مادی‌گراها می‌داند و می‌گوید: «این فکر که مبارزه اصل است، ناشی از طرز تفکری است که مادیون در مورد جامعه و تاریخ دارند. به اعتقاد آنان ... در دنیا، همیشه جنگ اضداد برقرار است و جنگ اضداد به شکل دیالکتیکی جریان می‌یابد ... مبارزه، اساساً یک‌لحظه هم متوقف نمی‌شود و نباید هم متوقف شود؛ در هر لحظه هر چه که چهره مبارزه داشته باشد، حقانیت هم با اوست.» (ص 58) از نظر رییس‌جمهور محترم، «متأسفانه امروز هم با چنین مشکلی مواجه هستیم»؛ اما ایشان مشخص نکرده‌اند که مادیون امروز جامعه چه کسانی هستند که قائل به «اسلام انقلابی» هستند و «اسلام انقلابی» شان هم مقابل «انقلاب اسلامی» - البته با تعریف حضرت امام و شهید مطهری قرار می‌گیرد. نگارنده بعید می‌داند جریانی مادی‌گرا با چنان قوتی در جامعه وجود داشته باشد که بخواهد مخاطب سخنان رییس‌جمهور در جمع معلمان قرار گیرد.

3) شاید مخاطب این سخنان رییس‌جمهور کسانی باشد که توجه زیادی به «اصل مبارزه در اسلام» دارند و نسبت به مغفول ماندن این اصل در نظر برخی نخبگان و دولتمردان معترض‌اند. لذا بد نیست توجه آقای روحانی متوجه به این نکات شود که اتفاقاً در همان سخنرانی توسط شهید بزرگوار بیان‌شده است. ایشان در مطلع بحث «انقلاب اسلامی» یا آ «اسلام انقلابی» می‌فرمایند که «ازجمله خصوصیات اسلام این است که به پیروانش حس پرخاشگری و مبارزه و طرد و نفی وضع نامطلوب را می‌دهد. جهاد، امربه‌معروف و نهی از منکر یعنی چه؟ یعنی اگر وضع حاکم وضع نامطلوب و غیرانسانی بود، تو نباید تسلیم بشوی و تمکین بکنی تو باید حداکثر کوشش خودت را برای طرد و نفی این وضع و برقراری وضع مطلوب و ایده آل بکار ببری.» (ص 55) به نظر می‌رسد این بیان شهید گویای این واقعیت است که اتفاقاً کسانی که امروز در جامعه، به خاطر پیاده سازی اهداف اسلام، بر اصل مبارزه تأکید می‌کنند پیرو واقعی اسلام هستند که حس پرخاشگری دارند و طرد وضع نامطلوب می‌کنند.

4) بله آقای رییس‌جمهور! اسلامِ انقلاب اسلامی یک اسلام انقلابی است. در این مقوله هیچ شکی نیست. همان‌قدر که سلب ماهیت اسلامی از انقلاب خطرناک است، سلب ماهیت انقلابی از اسلام نیز خطرآفرین است. به مدد الهی مخاطبین آن هشدار استاد شهید (مادیون) در جامعه امروز ما حضور و جایگاهی ندارند اما حتماً باید حواسمان به این باشد که افرادی که قصد دارند ماهیت انقلابی اسلام را از آن بگیرند به مقصود خود نرسند.

5) مطهری، همه مطهری است. مطهری کسی است که خوانشی از عاشورا داشت که یک شهید مظلوم کشته‌شده در زیردست و پا را که باید برایش گریست به یک قهرمان حماسه‌ساز تبدیل کرد که هیچ‌گاه زیر بار زور نرفت و به خاطر امربه‌معروف و نهی از منکر و طلب اصلاح در امت جدش «قیام» نمود. مطهری کسی است که در برای اعتلای کلمه اسلام آن‌قدر «مبارزه» کرد که زنده‌بودنش عرصه را بر برخی تنگ نمود و در این «مبارزه» جانش را تقدیم کرد. یادش گرامی ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 66
  • رضا ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 0
    فرافکنی برای فرار از وعده هایی که به سرانجام نرسید.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 1
    من ابتدا از خبرگزاری دسته سنگین وزن مشرق تشکر میکنم که نقد آرا را در دستور کارش قرار میدهد اما به شرطها و شروطها و انا من شروطها بدان معنا که اجازه بدهید بنده و امثال بنده هم نقدمان را بگوییم. و شرط دیگر هم اینکه مثل نقد بالا خالی از حقد و غضب باشد. این نقد را پسندیدم منهای یک قسمتش: نیت خوانی در نقد جایی ندارد. با چه مستمسکی نویسنده مدعی شده که منظور دکتر روحانی حکیم در نقد مدافعان اسلام انقلابی، مادیون بوده؟ چرا منظورشان کسانی نباشد که گام اول را مبارزه میدانند در حالیکه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) حتی در چندمین مرحله از جنگ خیبر با آن همه عناد یهود وقتی امیر مومنان (علیه آلاف التحیه و السلام) را به عنوان پیش قراول سپاه اسلام رهسپار میکنند قبلش ایشان را به هدایت آن قوم امر میکنند و میگویند اگر یک نفر را هدایت کنی، برای تو از خورشیده و آنچه بر آن میتابد بهتر است. این تازه مربوط به جهاد بود. در بحث امر به معروف و نهی از منکر که مولفه دیگر اسلام انقلابیست که به طریق اولی. چون آنجا مخاطبان، برادران و خواهران ایمانی هستند و روایات فراوانی داریم مبنی بر برخورد خیرخواهانه در امر به معروف و نهی از منکر. در قرآن هم که آیات زیادی داریم از رحماء بینهم گرفته تا امر به احیای نفوس که احیای هر نفس معادل احیای جمیع دانسته شده و حتی در قبال فرعونیان ابتدائا امر به قول لین میشود. پس به نظر من، مخاطبان مذموم دکتر روحانی در نقد اسلام انقلابی، کسانی هستند که چه در عرصه خارجی و چه داخلی گام اول را مبارزه میدانند.
  • یک مرد آریایی ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    ببین چه کسایی دارن اظهارات کسی رو نقد میکنن... گروه سیاسی مشرق :D شماها حتی حاضر نیستین نظرایی که باهاتون مخالف هست رو چاپ کنین... ایمیل من پره از این جمله: "نظر شما غیر قابل انتشار است"، با اینکه تا حالا کوچکترین بی احترامی توی نظرام نداشتم. عوضش تا دلتون بخواد کامنتای غیر محترمانه توی سایتتون دیدم که صرفا به این دلیل که به حزب مخالف شما اهانت شده اونا رو درج میکنین... در مجموع همینکه با این روحیه نقد پذیری وافرتون اینهمه وقت واسه نقد اینو اون میذارین جای تحسین داره
  • علي ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    اسلام دين اقامه ارزش هاي الهي است . اما در قرآن صراحتا در مبارزه با ظلم و سازش ناپذيري با ظالم تاكيد شده است و حتي كساني كه در اين امر كوتاهي نمايند به جهنم وعده داده شده اند . چگونه مي توان ارزش هاي الهي و انساني را در جامعه محقق نمود در حالي كه با ظلم و بي عدالتي كنار بياييم . و در برابر ظالم زورگو جز مبارزه بي امان تا تحقق عدالت چه راه ديگري وجود دارد ؟ اسلام غيرانقلابي يعني اسلام سازش ، اسلام ركود ، اسلام سرمايه داري ، اسلام سكولار - چون براي تحقق ارزش هاي اجتماعي راهي جز مبارزه وجود ندارد - و در يك كلام اسلام آمريكايي . معلوم است كه مبارزه هدف نيست اما تنها راه سعادت است .
  • سیدحسن حسینی ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    آقای رییس جمهوری اسلامی ایران ظاهرا در هنگام سخنرانی واژه جایگزین کردن انقلاب اسلامی را بجای اسلام انقلابی از ذهن بردند انقلاب اسلامی واژه غیر قابل تفکیک است، آری اسلام انقلابی در مقابل اسلام غیر انقلابی که همان اسلام آمریکایی است، اینگونه تقسیم در باره انقلاب اسلامی ایران غلط است.اسلام غیر انقلابی همان اسلام آمریکایی است. اسلام واقعی همان اسلامی است که هر جا رفت انقلاب ایجاد می‌کند.
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    نویسنده مقاله خودش را معرفی کند
  • رضا ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    از نظر جامعه شناسی ما انقلاب اسلامی داریم که معنایش تحول در یک نظام اجتماعی برمبنای اندیشه اسلام وحاکمیت دین اسلام درکلیه شئون ورفتاراجتماعی است. واما مفهوم اسلام انقلابی از منظر جامعه شناسی یعنی اسلام متحول شده وتغییر یافته پس از نظر مفهومی اسلام انقلابی با آنچه مد نظر مشی وروش اسلامی است نادرست می باشدوانقلاب اسلامی درست می باشد
  • علي ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    برادر عزيز شما دچار اختلال در فهم بعضي از مفاهيم شده ايد . جذب افراد عادي به سمت دين با اخلاق حسنه و نيكو يك مسئله است ، مبارزه با دستگاه استكبار و سلطه يك امر جدا مي باشد . براي مثال اگر كسي در مورد بعضي از مسائل ديني يا سياسي شائبه داشته يا جواني براساس جواني مرتكب گناهي شود بايد با او برخورد مناسب داشت تا به اشتباه خود پي ببرد و از فضاي گناه آلود يا شائبه آميز خارج گردد در برخورد با يك كافر نيز مسئله به همين صورت است . اما در مواجه با رژيم صهيونيستي چه بايد كرد . آيا با نظام سياسي آمريكا مي توان مهربانانه روبرو شد ؟ يا مثلا در برابر شبكه سرمايه داري صهيونيستي حاكم بر جهان مي توان با ارشاد و هدايت رفتار كرد ؟ معلوم است كه در اين موارد براي احقاق حقوق پايمال شده خود و سايرين راهي جز مبارزه همه جانبه وجود ندارد .
  • سلام ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    از سایت مشرق و دیگر دوستان خواهش می کنم به این نقطه توجه داشته باشند که هر وقت رییس جمهور محترم در بخش هایی با انتقادات زیاد مواحه باشند که جواب منطقی برای آن ندارند معمولا حرف شبه ناک و چند پهلویی را مطرح میفرمایند که حواس منتقدان از موضوع اصلی (در شرایط فعلی ماحصل برجام) منحرف گردد. لذا لطفا درباره مسائل اصلی تمرکز داشته باشید و خیلی بهاین مباحث انحرافی مشغول نباشید.
  • انتی خودباخته ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    ببین کی داره از مشرق انتقاد میکنه!!! والا من ارزو به دل موندم رسانه های چپی مثل عصر.... وغیره یه بار نظر منو منتشر کنن درحالی که صدای ازادی بیانشون دنیا رو کر کرده حتی حاظر نیسن کوچکترین نقد هارو بپذیرن همچنین ارزو به دل موندم مشرق یه بار فحشای من!رو منتشر کنه درسته همیشه از دست مشرق ناراحت میشم وقتی میبینم هر روز نزدیک10تا نظر غیرقابل انتشار دارم اما این رسانه یکی از ازادترین خبرگزاری هاست اینم بگم مخالفو موافقو چپو راستو...تا زمانی برای من معنی داره که حول ولایت مطلقه فقیه باشه غیر از این کسی غلط میکنه مخالف ولایت فقیه باشه اون شخص باید گورشو گم کنه و بره ... الان ببین باید به مشرق التماس کنم مشرق تورو خدا عقده ایم نکن منتشر کن!
  • نیما ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    وقت خودتو تلف کردی ... دولت انتقاد نیست!!!
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    این اظهارات آقای روحانی صرفا به خاطر ترس از امریکاست آقای روحانی ملت ایران در کنارشماست این ترس شما از شیطان بزرگ به فرموده رهبرحکیم انقلاب غیرعقلایی است
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    روحانی به سخنان خود فکر نمی کنه نمی دونم چرا هرکی تو این صندمی میشینه یه چیزیش میشه خودشو علامه و تو.ریسین فرض می کنه و میخواد علیه امام انقلاب راه بیندازه؟
  • حسین ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    آقای رئیس جمهور بهتر است پیش از بکار بردن اصطلاحاتی مثل "انقلاب اسلامی" و " اسلام انقلابی" یکبار دیگر وصیت نامه امام راحل را کلمه به کلمه مطالعه فرمائید.
  • رکسانا ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    خیلی فکرنکن تلف میشی داداش
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    یعنی خاک عالم بر سرت شما فارسی حرف بزن نمیخواد خودتو با امام رضا (ع) قیاس کنی جناب انا من شروطها!
  • من ترانه 14سال دارم ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    انقلاب در متن اسلام است هم اسلام انقلابی هم انقلاب اسلامی تفکیک نبایدکرد
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    آقای روحانی استکبارستیزی جزو محکمات اندیشه امام خمینی قدس سره است فاین تذهبون؟
  • حسین ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    اسلام به معنای اسلام ناب محمدی (تشیع اثنی عشری و همه آزادیخواهان سنی)انقلابی گری رو بعنوان رکن اصلی پذیرفته ، نظریه "هیهات منه الذله" یعنی اسلامی که ظلم رو برنمیتابه حتی اگه در درون خودش باشه حتی حدیث نبوی مبنی بر جهانی سازی اسلام هم بر اسلام انقلابی صحه میذاره در ادعیه برای فرج مهدی موعود عج هم داریم "یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا" یعنی قائم محمد (ع) با اسلام انقلابی اون ظلم وجور رو از روی زمین برمیداره
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    آقای روحانی اسرائیل به فرموده امام راحل غده سرطانی است وباید از صفحه روزگار حذف شود آقای روحانی امام فرمودند هرجا ظلم هست مبارزه است وهرجا مبارزه است ما هستیم آقای روحانی امام فرمودند ما انقلابمان را به تمام دنیا صادرمیکنیم بازهم بگویم
  • ناشناس ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    آیه شریفه اشداء علی الکفار رحماء بینهم باید سرلوحه کار مسئولان نظام اسلامی باشد نه فقط رحماء بینهم !
  • ناشناس ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    مشرق بسیاری از کامنت های موافقان خودش رو هم سانسور می کند و من هم که نظر موافق میگذارم کلی نظر غیرقابل انتشار دارم اما از رسانه های اصلاح طلب که اصلا"نظرات مخالف را منتشر نمی کنند بهتر عمل می کند.
  • مهران ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی مکمل یکدیگرند و تفکیک پذیر نیستند و اسلامی که انقلابی نباشد یعنی اسلام امریکایی .
  • مهدی س ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    چقدر سخنان ریس جمهور شبیه سخنان مشایی است
  • ناشناس ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    جهاد در راه خدا که جزو فروع دین است ثابت می کند که ماهیت اسلام انقلابی است و اسلام بدون انقلاب معنایی ندارد .
  • ناشناس ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    همین بگو تکلیف 2 میلیارد دلار که در دولت اصلاحات سپرده گذاری شده بود و حالا غارت شد چی شد ؟!
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    چرا علمای اسلام از صدر ،بزرگانی مثل بروجردی ازش حرفی نزدن؟
  • ناشناس ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    آقای روحانی درس کربلا را هم درس مذاکره تفسیر کرده بود !! در حالیکه درس کربلا درس هیهات من الذله و تسلیم نشدن بود حتی در برابر تحریم آب .
  • ناشناس ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    از مهم ترین معیارهای بعثت پیامبر اسلام(ص)قیام در برابر ظلم و طاغوت بود و انقلاب و شورش در برابر پلیدی ها و تباهی ها و این سخن را فرزند صالح او امام راحل بعنوان معمار انقلاب بیان کردند که ما شریک غم همه مظلومان عالم هستیم یعنی اسلام انقلابی و قیام در برابر طاغوت اصل بدیهی و مسلم اعتقاد و انقلاب ماست .
  • ناشناس ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    بالاخره جامعه سوال خواهد کرد که برجام برای ما چه ارمغانی داشته است؟!! برجامی که چرخ سانتریفیوژها را متوقف کرد و قلب نماد آنرا با بتن پر کرد چه کارکردی برای چرخ اقتصاد ما داشت ؟!! چه کسی مسئول خسارت محض ناشی از عدم لغو تحریمهاست؟!
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    کلمه حق یراد بها الباطل
  • ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    خدا ولایت فقیه را برای این مملکت حفظ کند که اگر نباشد چه انحرافاتی که پیش نمی آید از مشائی بگیر تا هاشمی در رو انحرافات فکری که می خواهد انقلاب اسلامی را به نا کجا آباد ببرد خطرناکتر از هر انحرافی است
  • مهدی از قم ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    گاوچرون بیخود خودت رو خسته نکن در تاریخ پر است از افرادی که از ارمان هایشان خسته شده اند و دست به توجیح زده اند.در مکتبی که بعضی از اقایان تنفس میکنم انقلابی گری امری ناپسند است.این اقایان نشان داده اند با ترجمه اثار افرادی مثل هانا ارنت.هانتینگتون.جانسون.پارسونز و.... در مکتب کارکرد گرای که جامعه انقلابی را به بیماری که گرفتار تب است و از تعادل خارج شده تعبیر میکنند به کجا دل بسته اند.اشکال پیروان بی گناه اصلاحات و این گاوچرون این است که سواد شناخت و تفکر اصلاحات را ندارند و ندانسته و نشناخته خود را به این گرداب انداخته اند.شما قابل ترحم هستید
  • alireza ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    مقاله دقیق و خوبی بود. با تشکر از نویسنده
  • مهدی از قم ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    اقای رضا فکر کردید اگر چند بار کلمه جامعه شناسی را به کار ببری باسواد به نظر میرسید؟؟؟؟؟دوست عزیز انجایی که مارکس گفت دین مخدر تودها است به این دلیل که میدید دین مسحیت اون دوره چجور با هر ظلم و ستم سرمایه داری و قبل ان فئودال ها میسازد و تحرک را از مردم گرفته است.اما دین اسلام و مخصوصا تشیع این انگیزه را به فرد میدهد که در مقابل هر ظلم و بی عدالتی در هر سطحی واکنش نشان دهد.اقای رضا دین انقلابی یعنی این و اصلا هم اینکه اسلام متحول شده معنی دهد منظور نیست.شما به ارای اسکاچ پل در مورد انقلاب اسلامی ایران توجه کنید کاملا نظرتان عوض میشود
  • محسن زائری امیرانی ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    این دست کشیدن ار اسلام انقلابی باعث جسارتهای شدید امریکاو دزدی ان از اموال ایران شده _ حذف اسلام انقلابی . سلیمانی از ماجرای سوریه به نیروی وابسته به عربستان و امریکا اجازه می دهند بچه های ایران را در حلب به شهادت برسانند - این حذف اسلام انقلابی باعث شد بدون انکه تحریم برداشته شود نیروگاه هسته ای ما تعطیل گرد - پروزه حذف اسلام انقلابی که همان اسلام ناب محمدی است که امام بران تاکید داشت تولید بیکاری اختلاس رکود شده است _ حذف اسلام انقلابی به عربستان اجازه داد که ایران را کنفرانس اسلامی محکوم بدون انکه دولتمردان ما جرات داشته باشند در خصوص کشتار عربستان در منا سخن بگویند
  • اصلاح طلب ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    رئیس جمهور منظورش رو واضح گفت آنهایی که باید بگیرند حمایت انقلابی از فلسطینی ها حماس حزب الله حوثی ها سوریه لبنان عراق یمن و...دیگه دورانش گذشته ما یک اسلام غیر انقلابی مثل امروز ترکیه و عربستان می خواهیم نه یک اسلام انقلابی غرب سیتزانه
  • اصلاح طلب ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    برجام بعدی مقاومت هست....
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    بعد از گذشت بیش از هزار روز از دولتش و اینکه آخرش شده فقط هیچ ... باید هم از این حرفها تحویل مردم بدهد . مردم می فهمند دلیل این ها را و جواب آنرا در سال آینده خواهند داد . به امید آنروز
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    درس کربلا از نظر رییس جمهور محترم "مذاکره و تعامل سازنده با دشمن هست".. اونوقت توقع دارید "اسلام انقلابی" رو قبول داشته باشه؟!!!!
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    درود بر روحانی و هاشمی
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    مستند پخش شده ثریا از شبکه اول سیما با اسم "پدرخوانده" جواب خوبی برای همه است و ابهامات زیادی را برطرف میکند. بعد از دیدن این مستند نقش اصلی افراد زیادی برایم مشخص شد.
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    مستند پخش شده ثریا از شبکه اول سیما با اسم "پدرخوانده" جواب خوبی برای همه است و ابهامات زیادی را برطرف میکند. بعد از دیدن این مستند نقش اصلی افراد زیادی برایم مشخص شد.
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    فرار از ناتوانی هایشان با ایجاد حاشیه های انحرافی است
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    یک کلمه از دستورات دینی و احادیث و سنت ها در مورد اسلام انقلابی سند بیاورید
  • قاسم ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    جناب گاوچرون!37 سال از انقلاب ما گذشته کسی که بعد از 37 سال بیدار نشده چه انتظاری ازش داری؟در کدام یک از جنگهای صدر اسلام مذاکره به نتیجه رسید و به جنگ منجر نشد؟
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    جناب آقای دکتر روحانی : کتاب انقلاب اسلامی نوشته ی شهید مطهری با اصول وقواعد خودش در قاموس یک دگرگونی انقلابی آن هم در محوریت اسلام نگاشته شده است . جنابعالی تصورتان بر این است که اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی دارای دو معنای جدا از هم است خوب اشکالی ندارد، کارشناس واسلام شناس بنشینند این موضوع را حلاجی کنند اما شما نمی توانید به کار استاد شهید مرتضی مطهری خرده بگیرید ، پس کمی تأمل لازم است آقای رئیس جمهور .
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    آقای رئیس جمهور : مردم ایران خوب کلمات ، و واژه ها را می دانند ومی فهمند و فرق انقلاب اسلامی واسلام انقلابی را تشخیص می دهند پس بی جهت وقت کسی را نگیرید
  • رکسانا ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    احسنت گل گفتی داداش
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    دم روحانی گرم بدجوری صدای این مقاله نویس مشرق را در آورده
  • عباس ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    انقلاب اسلامی نتیجه و فرزند اسلام انقلابی که همان اسلام محمدی میباشد.
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    امان از سرگرم شدن به کلمات به جای پرداختن به مفاهیم. چه در زمینه سیاست چه هنر و چه هر زمینه دیگری.
  • ناشناس ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    نه غره نه لبنان !! داعش الآن تو ایران .
  • ناشناس ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    آیه شریفه اشداء علی الکفار رحماء بینهم بهترین سند برای اثبات اسلام انقلابی است .
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    سلام بسختی لینکش رو پیدا کردم. حیفم آمد دوستان آن را نداشته باشند. البته 3 بخش است: مزه مذاکره - آرایش غلیظ - پدر خوانده - که هرسه از شبکه اول سیما پخش شده است. http://www.sorayatv.ir/content/documentry/1338
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    شایدم خود خواسته است
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    مشرق و مشرقی ها دهنتون رو ببندید برید سوریه از شرتون راحت بشیم
  • محمد ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    ناشناس آخری تو چرا اینجا ماندی به همه چیز گند بزنی تو هم برو آمریکا
  • حسین ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    آقای (ایه اشداء) خب در این صورت مثلا قرآن گفته صلاة باید بگیم اسلام صلاتی بگیم گفته وضو بگیرید ما بگیم اسلام وضویی ! حرفایی میزنیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس