کد خبر 566513
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹

فعال عربستانی با نام "مجتهد" که با افشای انبوهی از اطلاعات محرمانه و جنجالی از مسائل داخلی خانوادۀ حاکم در عربستان از طریق تویتر، شهرت بسیاری را در جهان عرب کسب کرده، برای نخستین بار در یک مصاحبه از نحوه دستیابی به این اطلاعات پرده برداشت.

اولین مصاحبۀ جنجالی با «مجتهد» مرموز عربستانی
به گزارش مشرق، مجلۀ "صوت الشعب" (صدای ملت)، که موفق شده است اولین مصاحبه را با "مجتهد" ترتیب دهد، جمعۀ گذشته متن این مصاحبه را منتشر کرد. مجتهد نیز امروز (یکشنبه) با انتشار لینک این مصاحبه در صحفه تویتر خود، آن را تأیید کرد.

"مجتهد" در پاسخ به اولین پرسش دربارۀ منابع افشاگری‌هایش، گفت: "منابع من در داخل خانوادۀ حاکم، نهادهای امنیتی، نیروهای نظامی و سفارتخانه های عربستان هستند".

* عربستان با چالشهای بزرگی روبرو است
او در پاسخ به این پرسش که "فکر می کنی چه عواملی منجر به سرنگونی آل سعود می شوند؟"، اظهار داشت: "همۀ تحلیل گران، کارشناسان علوم سیاسی و مسائل اجتماعی اتفاق نظر دارند که چالش‌های کنونی پیش روی حکومت سعودی بسیار بزرگ هستند و بعید به نظر می رسد که آل سعود بتوانند در برابر آن ایستادگی کنند".
وی در ادامه، چهار چالش عمدۀ حکومت سعودی را "اختلافات داخلی، جنگ یمن، قیمت نفت و فعال شدن دوبارۀ گروه های جهادگرا (افراطی) در داخل کشور" دانست.

* کارشناسان در انتظار تحولی بزرگ در عربستان
مجتهد دربارۀ زمان سرنگونی حکومت آل سعود نیز گفت: "بسیاری از کارشناسان انتظار دارند که امسال یا سال آینده تحول بزرگی در عربستان رخ دهد".

* دلیل اقدامات عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل
او، همچنین، در پاسخ به پرسشی دربارۀ اینکه "چرا در دوران سلمان تلاش های حکومت سعودی برای عادی سازی روابط با اسرائیل تشدید شده است؟"، دلیل این مسأله را "تلاش محمد بن سلمان برای کسب حمایت آمریکا در راه رسیدن به پادشاهی" دانست؛ "زیرا بن سلمان می داند که اگر اسرائیل از کسی رضایت داشته باشد، آمریکا مجبور است از وی حمایت کند".
مجتهد، در بخش دیگری از مصاحبه با اشاره به این حقیقت که تمام بندهای بودجه عربستنان دروغ است، گفت: "بزرگترین دروغ ها هم مرتبط با مبالغی است که شاهزادگان سعودی دریافت می کنند".
او با بیان اینکه تلاش ایالات متحده آمریکا برای محکوم کردن عربستان در موضوعات مرتبط با تروریسم پدیده ای سابقه دار است، تأکید کرد که دولت آمریکا اجازه نخواهد داد تا کنگره قانون مجازات عربستان به دلیل مشارکت در عملیات های تروریستی را تصویب کند.

* تلاش شکست خورده عربستان برای جلب رضایت روسیه
مجتهد، همچنین، با اشاره به قراردادهای تسلیحاتی عربستان با روسیه، آن را تلاش شکست خوردۀ این کشور برای جلب رضایت و همکاری روسیه در پروند های منطقه ای دانست و افزود، عربستان قراردادهایی برای خرید سلاح از آفریقای جنوبی نیز منعقد کرده است که البته این قراردادها پوششی برای واردات غیر مستقیم سلاح از اسرائیل است.

* 20 هزار زندانی سیاسی در عربستان
دیگر پرسش مهمی که مجتهد به آن پاسخ داد، دربارۀ "تعداد زندانیان سیاسی در عربستان" بود که وی شمار آنان را "بیش از 20 هزار نفر" دانست.
"مجتهد" که با مطالب خود در تویتر توجه بسیاری از شهروندان عربستانی و حتی ناظران سیاسی را جلب کرده است،‌ برملا کننده بسیاری از فسادهای شاهزادگان سعودی، ‌اختلاف‌های آن ها برای رسیدن به قدرت، علت برخی تصمیمات سیاسی و عزل و نصب های حکومت سعودی است. انتشار این اطلاعات خشم مقامات عربستانی را برانگیخته است.


منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس