کد خبر 565224
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸

رئیس فدراسیون بسکتبال با تاکید بر اینکه شانس ایران برای کسب سهمیه المپیک خیلی ضعیف است، گفت: بر همین اساس تصمیم به جوانگرایی در تیم ملی و کنار گذاشتن برخی ستاره ها گرفتیم.

اگر برای حدادی جایگزینی بود، او را هم کنار می گذاشتیمبه گزارش مشرق، محمود مشحون در مورد فهرست ۲۳ نفره تیم ملی بسکتبال که به منظور آغاز اردوهای آماده سازی این تیم برای شرکت در مسابقات انتخابی المپیک و با کنار گذاشتن بازیکنانی مانند صمد نیکخواه بهرامی، حامد آفاق و مهدی کامرانی منتشر شد، اظهارداشت: البته علاوه بر این سه نفر، سعید داورپنا و جواد داوری هم بازیکنانی از نسل گذشته بسکتبال هستند که در این فهرست نیستند. بهتر است اگر قرار به صحبت در مورد کنار گذاشتن بازیکنان است، در مورد هر پنج نفر صحبت شود تا تفاوتی میان آنها نگذاشته باشیم چون همگی جزو بهترین های بسکتبال ایران بوده و هستند.

کنار گذاشتن این بازیکنان بر اساس تصمیم شخصی نبود
وی در ادامه در مورد آنچه منجر به تصمیم گیری در مورد کنار گذاشتن این ۵بازیکن از فهرست اردونشینان تیم ملی شد، توضیح داد و گفت: این تصمیم یک شخص خاص مثلا من مشحون، سرمربی تیم ملی و یا هر فرد دیگری نبود. انتخاب بازیکنان برای دعوت به اردوهای آماده سازی تیم ملی جهت شرکت در مسابقات انتخابی المپیک طی جلسات چند ساعته میان اعضای کادر فنی و گروه سیاستگذاری فدراسیون مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن انتخاب ۲۳ بازیکنی بود که معرفی شده اند. در آخرین نشستی که به این منظور برگزار کردیم ۷ ساعت متوالی بحث و بررسی داشتیم و در نهایت با نظر جمع به این تصمیم رسیدیم که در این مقطع زمانی با این افراد کارمان را شروع کنیم.

چون شانس زیادی برای المپیکی شدن نداریم دست به جوانگرایی زدیم
رئیس فدراسیون بسکتبال در پاسخ به این پرسش که «افرادی مانند صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی، حامد آفاق و حتی سعید داورپناه و جواد داوری جزو مهره های همیشه کارساز و کارآمد در تیم ملی بوده اند. آیا اینکه در این مقطع حساس که انتخابی المپیک پیش روی بسکتبال ایران است، کنار گذاشتن این بازیکنان وجوانتر کردن ترکیب تیم به خاطر شانس کم ایران از نتیجه گیری در این مسابقات است یا موضوع دیگری منجر به این تصمیم گیری شده است؟» پاسخ داد.

وی گفت: به هر حال کسب سهمیه المپیک برای هر کشوری و حتی ما تجربه این بازی ها را داریم، مهم است اما خودمان هم می دانیم در مسابقات تورین شرایط ایران برای نتیجه گیری صد در صد مساعد نیست و به طورکل با هر تیم و ترکیبی شانس مان برای کسب سهمیه از این رقابت ها ضعیف است. بنابراین فرصت را غنیمت شمردیم تا از این مسابقات که تیم های بزرگی مانند یونان، مکزیک، ایتالیا،کرواسی و تونس در آن حضور دارند به عنوان میدانی برای کسب تجربه جوانترها استفاده کنیم. حضور بازیکنانی مانند صمد، مهدی، حامد، جواد و سعید در هر تیمی غنیمت است اما وقتی می دانیم نتیجه ای نخواهیم گرفت بهتر است حداقل را فرصت را در اختیار دیگران قرار دهیم تا برای میادین آتی کسب تجربه کنند. 

بیشتر از انتخابی المپیک به فکر مسابقات جام ملت ها هستیم
مشحون همچنین تاکید کرد: سرمربی تیم ملی بسکتبال که در بازگشت دوباره به ایران برای یک دوره چهار ساله بسکتبال ایران و در راس آن تیم ملی را در اختیار گرفت، از همان ابتدا جوانتر کردن تدریجی تیم را در برنامه خود قرار داد و موضوع را با فدراسیون هم مطرح کرده بود. ما هم مشکلی با این قضیه نداشتیم چون نیاز به تغییرات و استفاده تدریجی از نسلی جدید را حس می کردیم. برای ما مسابقات گزینشی المپیک مهم است اما می دانیم احتمال و شانس نتیجه گیری ما از این رقابت ها خیلی خیلی کم است؛ این واقعیتی است که آن را پذیرفته و بر همین اساس از حالا به آماده سازی برای دیگر رویدادها طی سال های آینده را در برنامه قرار داده ایم.

رئیس فدراسیون بسکتبال در این رابطه افزود: ما زمانی قهرمان آسیا بودیم و با این قهرمانی مجوز حضور در المپیک را به دست آوردیم. حالا هم اول باید به قهرمانی در آسیا بازگردیم سپس به دنبال المپیکی شدن دوباره باشیم. بر همین اساس تغییرات در تیم ملی با هدف جوانگرایی را آغاز کردیم تا از حالا برای مسابقات دوره آینده قهرمانی آسیا و کسب بهترین نتیجه در این رقابت ها آماده شویم. بعد از انتخابی المپیک، مهمترین رویداد رسمی که درپیش داریم همین مسابقات است. 

قرار نبود صمد و بقیه چون ستاره بودند، هیچ وقت کنار نروند
محمود مشحون در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی، حامد آفاق، سعید داورپناه و جواد داوری که از امروز از فهرست اردونشینان تیم ملی بسکتبال کنار گذاشته شده اند، سهم بسزایی در روزهای اوج بسکتبال ایران داشتند، گفت: سال ۸۱ من به بسکتبال برگشتم و در اولین اعزام تیم ملی راهی اردن شد. آن زمان یعنی ۱۴ سال پیش صمد، مهدی و حامد آفاق درست در شرایط جوانان امروز که به تیم دعوت شده اند، بودند و شاید هم قدری متفاوت؛ این بازیکنان در پیشرفت ها و موفقیت های سال های اخیر بسکتبال نقش زیادی داشتند و به معنای واقعی ستاره تیم ملی بودند اما قرار نبود به خاطرچنین جایگاهی هرگز کنار گذاشته نشوند. 

با همفکری خود بازیکنان آنها را دعوت نکردیم
وی همچنین تصریح کرد: طی جلساتی با این بازیکنان در مورد برنامه کلی فدراسیون و کادر فنی و اینکه قصد جوان تر کردن تدریجی تیم داریم، صحبت شد. اتفاق مهم و قشنگی که افتاد، صمیمیت و همکاری خود این بازیکنان بود در مورد اجرایی شدن برنامه مورد نظر؛ اصلا خودشان اعلام آمادگی کردند که جای شان در تیم ملی به جوانترها داده شود چون آینده بسکتبال برای آنها هم مهم است وگرنه این بازیکنان نه هیچ وقت فراموش می شوند و نه جایگاه شان در بسکتبال ایران تغییر خواهد کرد و همیشه محترم خواهند بود. اجازه نمی دهم در هیچ مقطعی کوچکترین لطمه ای به شخصیت آنها وارد شود چون موقعیت امروز بسکتبال به خاطر عملکرد سال های گذشته این بازیکنان است. 

مشحون تاکید کرد: این همکاری و همفکری که خود بازیکنان با فدراسیون داشتند، در حد قهرمانی المپیک ارزش داشت. وقتی می دانیم از مسابقات دو سه ماه آینده نتیجه ای نمی گیریم باید به فکر آینده بسکتبال باشیم و آغاز دوباره راه قهرمانی؛ 

اگر برای حدادی هم جایگزینی بود، او را هم کنار می گذاشتیم
« نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد آفاق کنار گذاشته شدند و بازیکنی مانند حامد حدادی بازهم به اردو دعوت شده در حالیکه تقزیبا هم دوره و همسن این بازیکنان است؟ دلیل این تصمیم چیست؟ قانع نشدن حدادی یا نداشتن جایگزین برای وی؟»،رئیس فدراسیون بسکتبال در پاسخ به این پرسش گفت: این بازیکنان را در فهرست جدید اردونشینان تیم ملی بسکتبال قرار ندادیم چون هم قصد جوانگرایی داریم و هم اینکه بنابه اظهارنظرهای اعضای کادر فنی هستند بازیکنانی که پتانسیل و قابلیت لازم برای سرمایه گذاری و ملی شدن را دارند تا به تدریج به جای این دسته بازیکنان بازی کنند. در مورد حامد حدادی هم باید بگویم او اولین بازیکنی بود که برای اجرای طرح جوانگرایی تدریجی تیم ملی پیش قدم بود. قطعا اگر برای این بازیکن جایگزینی مطمئن بود وی را هم در اردوها نداشتیم.

نیاز باشد بازهم از این بازیکنان دعوت می شود
رئیس فدراسیون بسکتبال در پایان گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: باز هم می گویم کنار گذاشته شدن نیکخواه بهرامی، کامرانی، آفاق، داوری و داورپناه بنا به یک تصمیم جمعی و با همفکری و همکاری و البته تمایل خود این بازیکنان انجام شد اما اگر در هر مقطعی به حضورشان نیاز باشد، بازخواهند گشت!

به گزارش مهر، تیم ملی بسکتبال که در مسابقات ۲۰۱۵ قهرمانی آسیا از صعود به فینال و کسب سهمیه المپیک بازماند، تیرماه در آخرین مرحله رقابت های انتخابی المپیک که به میزبانی تورین ایتالیا برگزار می شود، شرکت خواهد کرد. تیم ایران ۱۳ تیرماه با یونان و یک روز بعد از آن با مکزیک دیدار خواهد داشت. برای حضور در این رقابت ها، از ۲۳ بازیکن به حضور در اردوهای تیم ملی که از ۱۲ اردیبهشت ماه آغاز می شود، دعوت شده است. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس