استقلال برای مدعی ماندن در هفته های رو به پایان لیگ برتر چاره ای ندارد جز این که در سی‌امین جدال لیگ برتری اش با سایپا به کسب چهاردهمین پیروزی خود بیندیشد.

استقلال براي چهاردهمين‌بار سايپا را راهي تعميرگاه مي‌كند؟گروه ورزشی مشرق - استقلال كه نتيجه داربي پايتخت را به پرسپوليس واگذار كرد، مصمم شد تا در تمام ديدارهاي باقي‌مانده فصل تيم پيروز ميدان باشد. آبي‌ها بعد از شهرآورد پايتخت از فولاد احياشده سه امتياز گرفتند تا به سايپا برسند.

شاگردان پرويز مظلومي‌ اگر مي‌خواهند در دو هفته پاياني هم اميدشان براي رسيدن به قهرماني زنده بماند، بايد در ايستگاه 28 ليگ پانزدهم در نبرد شماره30 خود از سايپا يك مغلوب بسازند. سايپايي‌ كه در هفت ديدار اخير خود رنگ پيروزي را نديده است.

* سرنوشت 29ديدار گذشته چه بود؟

دو تيم آبي و نارنجي پيش از اين 29مرتبه در ادوار ليگ‌برتر رودرروي يکديگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن 13برد براي استقلال، 6برد براي سايپا و 10تساوي بوده است.

دو تيم اولين‌بار شنبه 24 آذرماه سال 80 در ايستگاه ششم نخستين دوره ليگ‌برتر با هم ديدار کردند. 14سال و چهار ‌ماه و 14روز قبل اين استقلال بود که سه امتياز نبرد اول را با گل فرزاد مجيدي به نام خود سند زد.

سايپا براي اينکه اين شکست را جبران کند تا پنج دي سال81 دندان روي جگر گذاشت. خودروسازان در ايستگاه نهم دومين دوره ليگ‌برتر 2 بر يک تلافي شکست اول‌شان برابر حريف را درآوردند. جالب اينکه در ديدار برگشت هم اين سايپا بود که 3 بر يک استقلال را مغلوب قدرت خود کرد.

خودروسازان يک مرتبه ديگر در ليگ ششم هم استقلال را در هر دو ديدار رفت و برگشت(3 بر يک و 2 بر يک) شکست دادند و اين اتفاق ديگر رخ نداد.

در مقابل استقلال هم سال82 در دو ديدار پي‌درپي سايپا را 3 بر 2 و 3 بر صفر مغلوب کرد. استقلال فصل قبل هم يک مرتبه ديگر موفق شد در هر دو ديدار رفت و برگشت ليگ سيزدهم سايپا را(يک بر صفر و 2 برصفر) راهي تعميرگاه کند تا از اين حيث دو تيم برابر شوند.

* جدال‌هاي تماشايي

پرگل‌ترين ديدار دو تيم بيست‌ودوم خرداد سال84 در ايستگاه29 ليگ‌چهارم برگزار شد. در دوشنبه پر از هيجان ورزشگاه آزادي هفت گل وارد دروازه‌ها شد که سهم استقلال يکي بيشتر بود.

10سال و 10ماه و 16روز قبل گل‌هاي کاظمي، آگوستين گيلائوري، فرزاد مجيدي و خيري عامل پيروزي 4 بر 3 آبي‌ها شد تا ماراتن بزرگ ايستگاه29 به کام استقلال شود.

نارنجي‌ و آبي‌ها يک ديدار پنج‌گله هم داشتند. به‌واقع جمعه 26شهريورماه سال89 هم گل‌هاي اميرحسين صادقي(61)، فرهاد مجيدي(70) و آرش برهاني(75) موتور سايپا را از کار انداخت.

البته خودروسازان تا دقيقه92، 3 بر يک عقب بودند و کريم انصاري‌فر در اين دقيقه از روي نقطه پنالتي فاصله را به حداقل رساند.

* بازار داغ اخراجي‌ و اخطاري‌

بازي‌هاي استقلال و سايپا دو مرتبه هم جنجالي و پربرخورد از آب درآمد. اولين‌بار در ديداري که قضاوتش برعهده محسن قهرماني بود خودروسازان نتيجه را 3 بر يک به سود خود خاتمه دادند اما حرف و حديث در اين مسابقه زياد بود.

 آبي‌ها 10دي‌ماه سال82 با گل دقيقه31 حسين کاظمي ‌از حريف پيش افتادند اما اول سيدجلال حسيني و بعد محسن خليلي نتيجه را تغيير دادند. در نهايت هم حميدرضا رجبي تير خلاص را به آبي‌ها زد.

يکشنبه دهم دي‌ماه سال 1385 يعني 9‌سال و 3 ماه و 26روز قبل، قهرماني براي کنترل جريان بازي دو تيم در ليگ ششم، به محمود فکري از استقلال و مومن‌زاده و برجلو از سايپا کارت زرد داد.

 قهرماني آن روز براي اينكه جريان بازي از دستش خارج نشود محسن ارزاني و ارشاد يوسفي از سايپا را اخراج کرد. درست مثل سياوش اکبرپور از اردوي آبي‌ها که با کارت قرمز داور مسابقه از زمين بيرون رفت.

در ديدار برگشت فصل بعد(اسفند86) دوباره بازي آبي و نارنجي به يک جنگ تمام‌عيار تبديل شد. در بازي ياد شده مسعود مرادي سوت ديداري را به دست گرفت که در نهايت صفر- صفر خاتمه يافت.

آن روز از جمع استقلالي‌ها فرهاد مجيدي اخراج شد و برهاني و منتظري کارت زرد گرفتند. البته در آن‌ سوي ميدان مرادي کاپيتان حريف ابراهيم صادقي را با کارت قرمز اخراج کرد و اميد شريفي‌نسب، جواد آشتياني، مجيد ايوبي، مجيد غلام‌نژاد و ميثاق معمارزاده هم کارت زرد گرفتند.

از آخرين اخراجي تقابل‌هاي استقلال و سايپا هم بايد نوشت. از جاسم کرار عراقي که فصل قبل در دقيقه 83 ديدار هفته نوزدهم دو تيم با کارت قرمز مستقيمي‌ که ازعليرضا فغاني گرفت حرف و حديث‌هاي فراواني را بوجود آورد.

در آن ديدار کرار خوش شانس بود که تک‌گل دقيقه 44 سجاد شهباززاده تا پايان پابرجا ماند تا استقلال پيروز ميدان باشد. وگرنه مشخص نبود آتش عدم کسب سه امتياز بازي تا چه اندازه اين هافبک«خاص» را در بر مي‌گرفت.

* جابر و زينالي آخرين گلزنان نبرد آبي و نارنجي

استقلال و سايپا آخرين مرتبه در ايستگاه سيزدهم فصل جاري برابر يكديگر صف‌آرايي كردند. در ديدار پاياني جابر انصاري با ضربه دقيقه62 خود پيام‌آور شادي براي آبي‌ها شد. با اين حال علي زينالي پاسخ اين گل را 20دقيقه بعد داد. اين اولين گل علي در فوتبال ليگ‌برتر برابر استقلال بود.

بايد ديد در پايان جدال حساس هفته بيست‌وهشتم دو تيم چه سرنوشتي رقم خواهد خورد. آيا استقلال براي چهاردهمين‌بار در ادوار ليگ‌برتر سايپا را به تعميرگاه مي‌فرستد يا اينكه نارنجي‌پوشان براي هفتمين‌بار سند شكست آبي‌ها را امضا خواهند كرد؟

آنچه مسلم است اينكه ثبت تساوي دهم به درد استقلال نمي‌خورد؛ تيمي كه در كورس قهرماني با آبي‌هاي خوزستان و پرسپوليس است، بايد دنبال رسيدن به پيروزي سيزدهم خود در فصل جاري باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس