کد خبر 563564
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۱

جالب است بدانید حدود 75 سال پیش از میلاد مسیح، قبل از اینکه ژولیوس سزار امپراتور روم شود، توسط دزدان دریاییِ تُرک اسیر شد.

 به گزارش مشرق، جالب است بدانید حدود 75 سال پیش از میلاد مسیح، قبل از اینکه ژولیوس سزار امپراتور روم شود، توسط دزدان دریاییِ تُرک اسیر شد.

او به عنوان گروگان به مدت 6 هفته در جزیره‌ای کوچک نگه داشته شد تا رومی‌ها پولی را برای آزادی‌اش پرداخت کنند. سزار بعد از اینکه آزاد شد، با گروهی از سربازان به آنجا برگشت و همهٔ آنان را کشت.

در مقبول‌ترین تعریف، دوران طلایی دزدی دریایی از دههٔ 1650 شروع و تا 1730 خاتمه می‌یابد. این دورۀ 80 ساله با فجیع‌ترین نبردها و غارت‌های دریایی همراه بود. غارت‌هایی که در غرب عمدتاً توسط ملوانان اروپایی و در شرق نیز توسط دزدان دریایی چینی صورت گرفت. با کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب که تنها مسیر رفتن به آنجا آبهای اقیانوس بود، انواع کشتی‌های باربری و نظامی به سوی این ق

اره سرازیر شدند و تشکیل کلونی های جدیدی دادند.

نقشه دزدان دریایی

در حقیقت اولین غارتگر و استعمارگر این منطقه شاید به تعبیری خود کلمب باشد. دوران طلایی دزدان دریایی در مجموع شامل سه بخش عمده می‌باشد

اولین دوره که معروف به بوکانیر است در سنوات 1650 تا 1680 واقع شد و پایه‌گذاری آن توسط ملوانان انگلیسی و فرانسوی با خاستگاه جامائیکا بود جهت حمله به مستعمرات و حمل و نقل دریایی اسپانیا در جزایر کارائیب.

دومین دوره که آغاز آن سال 1690 میلادی است در ارتباط با سفرهای راه دور آمریکا در غرب، و حمله به مسلمانان و کمپانی هند شرقی در اقیانوس هند و دریای سرخ در شرق بود.

سومین دوره نیز مربوط به دوران جانشینی و گسترش امپراتوری اسپانیا از سال 1716 تا 1726 و معروف به دورهٔ Privateer است، در این دوره ملوانان انگلیسی و آمریکاییِ بیکار در پایان جنگ جانشینی اسپانیا. ناگهان به دزدی دریایی در دریای کارائیب، سواحل شرقی آمریکای شمالی، غرب سواحل آفریقا و اقیانوس اطلس پرداختند.

کامل‌ترین مرجع برای مراجعه و شناخت وقایع این دوره کتابی است نوشته کاپیتان چارلز جانسون به نام تاریخ عمومی دزدان دریایی.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    از بدو تاریخ مغول جماعت دزد بودن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس