وقتی مهاجران در تابستان گذشته وارد اروپا شدند، کسی تصور نمی‌کرد به یک بحران اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی تبدیل شود و انتخابات در هر یک از کشورهای اروپایی را به یک شگفتی تبدیل کند.

گروه بین‌الملل مشرق- برای اولین بار در تاریخ 70 ساله جمهوری دوم اتریش، دو حزب حاکم از راه‌یابی به پست ریاست‌جمهوری بازماندند. حزب سوسیال دموکرات (SPO) با موضع چپ میانه و حزب محافظه‌کار مردم اتریش (OVP) که از پایان جنگ‌های جهانی تا کنون ریاست‌جمهوری را دست به دست کرده‌اند، اکنون به سد بحران مهاجران برخوردند و از راه‌یابی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بازماندند.

سیل ملی‌گرایان به اتریش رسید
احتمال اندک کسب اکثریت آرا توسط احزاب حاکم از پیش نیز مشخص بود، اما کسی فکر نمی‌‌کرد هافر بتواند با یک‌سوم آرا پیروز دور اول باشد

بر طبق نتایج اولیه، نوربرت هافر از حزب راست‌‌گرای آزادی با مواضع ضدمهاجرت و ضداروپایی خود توانست 36.4% از آرا را از آن خود کند و پس از آن الکساندر وَن‌دِر بیلِن با 20.4% در جایگاه دوم قرار گرفت. نفر دوم پیش‌تر از سران حزب سبز بود اما این‌ بار به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرد. جالب است که او اگر چه سیاست مهاجرتی اتریش را نقد کرد، اما  برخلاف هافر آن را «سخت‌گیرانه» می‌دانست.

از تابستان سال گذشته حداکثر 100 هزار مهاجر به اتریش راه یافته‌اند که ورود آنها به شدت مورد مخالفت جریان راست‌گرا قرار گرفت. اگر چه ریاست‌جمهوری یک پست تشریفاتی در اتریش است (با وجود اختیاراتی چون فرماندهی قوای مسلح و عزل کابینه)، اما شکست دو حزب حاکم از یک سو و پیروزی جریان ملی‌گرا همزمان با پیروزی افرادی از همین جریان در کشورهای اروپاییِ دیگر موجب شده که انتخابات اخیر به یک روز تاریخی در سیاست این کشور تبدیل شود.

مارین لوپن که چند ماه پیش حزب ملی‌گرایش شیرینی یک پیروزی تاریخی را در دور اول انتخابات شوراهای منطقه‌ای فرانسه چشید، بخاطر «نتایج زیبای» انتخابات نوشت:«آفرین به مردم اتریش». آیا با این احوال، دموکرات‌مسیحی‌های آلمان و سوسیال‌های فرانسه باید از هم‌اکنون برای دوران حاکمیت خود فاتحه بخوانند؟

{$sepehr_media_1497885_400_300}
دانلود

گزارش یورونیوز از نامزدهای پیروز در دور اول انتخابات

پیتر مک‌دونالد دبیر کل حزب مردم اتریش که تنها با 11% آرا در جایگاه پنجم قرار گرفت، نتایج به‌دست‌آمده را «موضوع خوبی برای تأمل» بر عوامل شکست دانست. هاینس فیشر 77 ساله که میزبانی‌اش برای رئیس‌جمهور ایران در آخرین ساعات لغو شد، به دلیل اتمام دور دوم مسئولیتش از این شکست مفتضحانه جان سالم به در برد. دبیر کل حزبش اما در پاسخ به نتایج اولیه، دولت سوسیال‌ دموکرات را به کارِ بیشتر و همکاری بهتر فراخواند.

با این حال نباید در مورد نتایج اولیه اغراق کرد. پیتر فیلمزمایر تحلیل‌گر اتریشی در مورد نتایج دور اول، آن را نشانه نارضایتی از احزاب حاکم می‌داند و آرای نوربرت هافر را بیش از «آری» به ملی‌گرایی، «نه» به وضعیت موجود در اتریش می‌بیند.

مردم در کشور 8.7 میلیونی اتریش روز 22 مه برای شرکت در دور دوم انتخابات به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. مشارکت مردم در دور اول 70% بوده اما با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، احتمال افزایش آن در دور دوم وجود دارد. تا به حال سیاستمداران حاکم از ارائه هر گونه توصیه به مردم پیرامون انتخاب یکی از دو پیروزِ دور اول خودداری کرده‌اند.


منابع:



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    دیگه روحانی تو خواب ببینه که بره اتریش
  • صادق ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    وجود اتباع و مهاجران خارجی برای هر کشوری در آینده نزدیک مشکلی بالقوه است بعضی از کشورها می فهمند و جولیش را میگرند وبعضی ها نمیدفهمند و تاوانش را میدهند.
  • طرفدار ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    البته اگر بتونن از دریای یونان رد بشن بدختا
  • اتریشی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    آقا نیاید اینجا رو هم مثل استرالیا کنید جنبه داشته باشید
  • تبریز ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    پس فردا رئیس جمهورشون میاد اینجا التماس میکنه میگه تو رو خدا بیاید اینا رو بردارید برید خخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس