در سال 1322 رژیم سعودی یک حاجی ایرانی را گردن زد. دولت ايران نسبت به اين اقدام سعودي‌ها اعتراض كرد، اما دولت رياض اقدام خود را مطابق با قوانين شرع دانست.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ روز ششم ارديبهشت ۱۳۶۷ دولت عربستان سعودي روابط ديپلماتيك با جمهوري اسلامي ايران را قطع كرد.

روابط ايران و عربستان سعودي در 1307، بعد از تأسيس حكومت سعودي برقرار شد، ولي سفارت ايران در رياض در 1309 داير شد. با اين حال مناسبات دو كشور به دليل تفاوت نگرش ايدئولوژيك دو دولت چندان صميمانه و مستحكم نبود. سفارت ايران در عربستان نيز توسط سفير اكروديته ايران در مصر اداره مي‌شد. اين مناسبات كم و بيش تا 1322 ادامه يافت‌. در اين سال درگيري‌هاي خونيني بين شيعيان و مقامات عربستان و اتباع ايراني و سعودي در گرفت. همچنين يك حاجي ايراني به نام «ابوطالب يزدي‌» در ملاء عام‌، گردن زده شد. اين شرايط روابط دو كشور را تيره شد.

عربستان

دولت ايران طي يادداشتي به وزارت خارجه عربستان نسبت به اين اقدام رژيم سعودي اعتراض كرد، اما دولت رياض اقدام خود را مطابق با قوانين شرع دانست. سفارت ايران نيز كه پاسخ دولت را غيرمنطقي مي‌ديد تأكيد كرد تا وقتي كه جان و حيثيت ايرانيان در عربستان محفوظ نباشد و دولت عربستان عذرخواهي نكند ايران در سياست خود نسبت به عربستان تجديدنظر نخواهد كرد. دولت سعودي نيز در پاسخ فقط در مورد آينده تضمين‌هايي داد. دولت ايران هم اين تضمين‌ها را نپذيرفت و روابط سياسي خود را با عربستان قطع كرد. بدين ترتيب تا سال‌ها بعد، از عزيمت حجاج ايراني براي انجام مراسم حج جلوگيري شد.

چهار سال پس از اين واقعه ـ در 1326 ـ هيأت حسن نيتي از طرف عربستان سعودي جهت تجديد روابط دو كشور وارد ايران شد. در همين سال سفير ايران در مصر مجدداً اكروديته در عربستان سعودي شد.

روابط ايران و عربستان تا قبل از تشكيل اوپك در چارچوب حفظ دو رژيم سلطنتي‌، ادعاي مشترك حاكميت دو دولت در مورد حاكميت بر مسلمانان و دشمني مشترك هر دو كشور با جمال عبدالناصر خلاصه مي‌شد. اما بعد از تشكيل اين سازمان‌، روابط ايران و عربستان سعودي از جنبه‌هاي فوق فراتر رفته و خط مشي سياسي و اقتصادي را نيز دربر گرفت‌. دو كشور همچنين در زمينه مسائل اوپك‌، فلسطين‌ و سازمان كنفرانس اسلامي، هماهنگي داشته و هر دو با يك ديدگاه به آمريكا و شوروي مي‌نگريستند. دكترين نيكسون نيز هر دو كشور را به زرادخانه سلاحهاي امريكايي تبديل كرده بود.

عربستان

سير روابط ايران و عربستان بعد از سقوط حكومت پهلوي فراز و نشيب‌هاي بسياري به خود ديده است. عربستان در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي ايران سياست احتياط، سكوت و نظارت را در پيش گرفت، ولي پس از مدتي هيأتي بلندپايه به سرپرستي دبيركل «رابطه العالم اسلامي‌» را براي تبريك پيروزي انقلاب اسلامي به ايران فرستاد. ملك خالد در اولين عكس‌العمل خود برپايي حكومت اسلامي را در ايران مقدمه نزديكي و تفاهم هرچه بيشتر دو كشور خواند.

عربستان

فهد وليعهد وقت عربستان نيز گفت‌: «براي رهبري انقلاب ايران احترام زيادي قائل هستيم‌.» اما رويكرد سياست خارجي ايران در حمايت از جنبش‌هاي آزاديبخش در منطقه و جهان اسلام و همچنين برگزاري اولين حج توأم با برائت از مشركين توسط حجاج ايراني‌، موجب سردي روابط دو كشور شد. مطبوعات و مقامات دو كشور مواضع تندي عليه هم اتخاذ كردند. ترس مقامات سعودي از انقلاب اسلامي بعد از قيام سلفي‌هاي تندرو و اشغال مسجدالحرام در 1400 هـ. ق و قيام شيعيان در منطقه «شرقيه‌» به فاصله كمي از آن‌، دو چندان گشت‌. بر اين اساس عربستان خود را براي مقابله با جمهوري اسلامي و «صدورانقلاب‌» آن، آماده كردند. به همين سبب با شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران، عربستان با كمك‌هاي اقتصادي‌، سياسي‌، نظامي و تبليغاتي خود، در كنار عراق قرار گرفت‌. مجموع اين اقدامات باعث سردي و تيرگي روابط شد ومناسبات دو كشور تا سطح كاردار تنزل يافت.

در سال 1363 حادثه ربوده شدن يك فروند هواپيماي سعودي و فرود آن در فرودگاه مهرآباد و اقدامات مثبت جمهوري اسلامي ايران در پايان دادن به اين حادثه، باعث شد روابط دو كشور تا حدودي رو به بهبود نهد. در همين مرحله، در 1364 سفر وزيرخارجه عربستان به جمهوري اسلامي و سفر وزير خارجه وقت ايران به عربستان رخ داد. اين سفرها باهدف بهبود روابط و حل پاره‌اي از مشكلات فيمابين چون حج و جنگ ايران و عراق صورت گرفت‌، اما نتيجه‌اي در پي نداشت‌. در 1365، عربستان براي فشار بر جمهوري اسلامي ايران و با افزايش صدور نفت‌، قيمت را كاهش داد كه به تيرگي مجدد در روابط دو كشور انجاميد.

سردي حاكم بر روابط دو كشور و تشديد آن توسط امريكا با هدايت جريانات منطقه‌اي بر ضد ايران، همچنين شهادت 400تن از حجاج ايراني در مراسم حج 1366 كه اعتراض شديد جمهوري اسلامي رابه دنبال داشت و در نهايت حمله تظاهركنندگان تهراني به سفارت عربستان در تهران ـ 26 مرداد 1366 ـ كه كشته شدن يك ديپلمات سعودي ـ الغامدي ـ را به همراه داشت، تيرگي روابط دو كشور را به اوج خود رساند. سرانجام در ششم ارديبهشت 1367 عربستان اقدام به قطع يك جانبه مناسبات سياسي با جمهوري اسلامي ايران كرد و اين قطع رابطه حدود سه سال به طول انجاميد.

عربستان

علاوه بر مذاكرات سياسي در طول سالهاي قطع روابط دو كشور، موضوع پذيرش قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل توسط جمهوري اسلامي ايران گام مؤثري در تجديد رابطه با عربستان بود. عربستان قبول قطعنامه از سوي ايران را يك اقدام شجاعانه توصيف و از آن استقبال كرد. در اين شرايط، جبهه‌گيري مطبوعاتي عربستان عليه جمهوري اسلامي متوقف شد و فهد شخصاً اعلام كرد كه با ايران اختلافي ندارد كه قابل حل نباشد. تهران نيز آمادگي خود را براي شروع مذاكرات مستقيم با رياض اعلام كرد.

تجاوز عراق به كويت در 1369 و مواضع ايران در اين حادثه و هم نياز شوراي همكاري خليج فارس به حمايت ايران‌، باعث شد تا كشورهاي حاشيه خليج‌فارس، به ويژه عربستان براي تجديد رابطه با جمهوري اسلامي ايران تلاش كنند.

اولين ديدار مقامات ايران وعربستان بين وزراي خارجه دو كشور در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد ـ شهريور 1369 ـ و ديدار بعدي در ژنو انجام گرفت‌. در 15 اسفند 1369 نيز وزراي خارجه دو كشور در مسقط با هم ملاقات كردند. به دنبال اين ديدار در 27 اسفند 1369 بيانيه مشتركي در زمينه برقراري مجدد روابط سياسي دو كشور همزمان در تهران و رياض منتشر شد. سعودالفيصل وزير خارجه عربستان پس از ديدار با آقاي ولايتي وزير خارجه وقت در مصاحبه‌اي اعلام كرد، عربستان سعودي و جمهوري اسلامي ايران در حل تمام مشكلات في مايبن به تفاهم رسيده‌اند.

سرانجام پس از سه سال قطع رابطه سياسي‌، در پي مذاكرات وزراي خارجه دو كشور، تجديد روابط متقابل اعلام شد و مقامات تهران و رياض در فروردين 1370 سفارتخانه‌هاي خود را در پايتخت‌هاي يكديگر گشودند. بين سال‌هاي 1370ـ شروع مجدد روابط دو كشور ـ تا 1376 كه سال آغاز كار دولت آقاي خاتمي است‌، دوره تنش‌زدايي و بسترسازي روابط دو كشور به شمار مي‌آيد.

ورود اميرعبدالله وليعهد پادشاهي سعودي به تهران در آذر 1376 براي شركت در اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي، نقطه اوج روند رو به بهبود مناسبات سياسي دو كشور در دهه 1370 بود. پس از اين سفر رفت و آمد بلندپايگان دو كشور به پايتخت‌هاي يكديگر فزوني يافت.

عربستان

تا اینکه با شدت گرفتن درگیری‌های منطقه‌ای که سلفی‌ها نقش مهمی در آن ایفا نمودند، بر همگان مشخص شد که سعودی‌ها در پشت پرده کار قرار دارند. همچنین به شهادت رسیدن 465 حاجی ایرانی در منا و اتفاقات بعد از آن باعث قطع ارتباط گردیده است.


*موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مورخ ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 1
    امام خمینی : اگر مسأله قدس را فراموش کنيم، اگر از جنايت هاي امريکا بگذريم از ال سعود نخواهيم گذشت.
  • حسین ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    متاسفانه دوستان کارشناس! مشرق به همه چی نگاه سیاسی دارن و حتی بعضا مسائل عبادی سیاسی رو هم واژگونه برداشت میکنن و از درج مطالب غیر موافقشون خودداری میکنن که در آینده خودشون ملاحظه میکنن اینگونه نظرات کاربران درست از آب در اومده.بنده قبلا هم نوشته بودم که یکی از شرایط وجوب حج تمتع وجود امنیت مسیر و محل انجام هست و هیچ مرجعی بزرگواری(با وجود ناامنی در برپائی آن از طرف حکام مجری)انجام اون رو واجب اعلام نمیکنن/ پس در شرایطی که آل سعود هیچگونه تضمینی به امنیت حجاج نمیده چرا باید طوری رفتار کنیم که تصور کنه اصراری به رفتن به عربستان داریم اونم در صورتی که نه عذر خواهی کرده و نه غرامتی داده و برعکس روز بروز داره خبث طینتش رو به فعلیت میرسونه. ألا فانتبهوا یا اولی الالباب
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    حکومت دیکتاتوری ....... برای یک گردن زدن سنگ تمام گذاشت اما الان با وجود تجاوز ،کشتار منا ،حادثه جرثقیل و کشتار در نزدیکی کعبه ،سابقه مکرر بی احترامی و تاریخ تلخ سال های 66 و ماقبل بدون در نظر گرفتن نقش مخرب دولت سعودی در نقطه به نقطه جهان علیه شیعیان باز گدایی سهمیه حج می کنیم. خدا راضی است که این چنین ادامه دهیم؟
  • یوسف بهلولی ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    با سلام با وجود رژیم فعلی عربستان رابطه با عربستان مصداق رابطه با شیاطینه، اونها پا بپای آمریکا و صهیونیستها برای ملتها دسیسه میکنند که اگر با ما هم رابطه برقرار کنند در پروژه نفوذ فعالیت میکنند.
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    جالبه سال 1322 به خاطر شهید کردن یکنفر ایران رابطشو به مدت 4 سال با کفتارای سعودی قطع کرد تا بالاخره طرف سعودی اومد ایران منت کشی کرد.حالا چی؟به دو تا از نوجوونامون تجاوز میکنن 400 نفر از زائرامون رو تو منا قتل عام میکنن رابطشون رو هم با ما قطع میکنن ولی ما هنوز اصرار داریم بریم حج و هیچ رفتار مقتدرانه ای هم نمیبینیم. خدارو شکر هنوز عده ای هستن که با آتش زدن سفارت کمی دلمون رو خنک کنن.
  • یک ایرانی ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    1 0
    تاسف! برویم غیرت را از عراقی ها در محل بازی فوتبال با عربستان یادبگیریم ظاهرا یکی از پیوستهای محرمانه برجام این است: ترویج حساسیت زدایی و "بی غیرتی" ملی و انقلابی!
  • محمد ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    خدایا ریشه آل سعود و خائنین به شیعه رو بکن
  • هموطن ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    آل سعود هرچی بیشت دست و پا میزنه بدتر میشه افتاده تو باطلاق دیگه
  • مخاطب ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    عربستان که به ما نمیخوره آخه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس