10 هزار تن پرتقال در حالی دفن شده که بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر کیلو پرتقال در سطح شهر تهران 4700 تومان است.

47 میلیارد تومان دیگر دفن شد/ لزوم ورود دستگاه قضاییگروه اقتصادی مشرق- اگر چند ماه پیش با مقصران دفن هزاران تن سیب‌زمینی برخورد جدی می‌شد، اکنون شاهد تکرار همان فاجعه در مورد پرتقال‌های ذخیره‌شده نبودیم.

سوءمدیریت در تنظیم بازار میوه، بار دیگر گریبانگیر نعمت‌های خدادادی شد و پس از سیب‌زمینی،خرما و برنج، این بار نوبت پرتقال شده که به علت فاسد شدن در انبارها، دفن شوند.

به گفته مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران، حدود ۴۰ هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید توسط سازمان دولتی تعاون روستایی خریداری شد که بیش از ۱۰ هزار تن پرتقال به دلیل بی‌تجربگی متولیان تنظیم بازار فاسد و دور ریخته شد.

10 هزار تن پرتقال در حالی دفن شده که بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر کیلو پرتقال در سطح شهر تهران 4700 تومان است. بدین ترتیب با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود سوء مدیریت در تنظیم بازار میوه، سبب شده به راحتی 47 میلیارد تومان از بودجه بیت‌المال، تباه شود.

متاسفانه این بار نیز همچون موارد مشابه در سال گذشته (از دفن سیب‌زمینی تا گندم و ...)، مسئولان دولتی تلاش دارند اینطور القا کنند که پرتقال‌های فاسدشده ربطی به دولت ندارد و توسط بخش خصوصی نگهداری می‌شده است.

این در حالی است که شواهد متقن نشان می‌دهد این بار نیز همچون موارد قبل، میوه‌های فاسد شده متعلق به دولت بوده و به علت سوءمدیریت مسئولان تنظیم بازار، فاسد شده است.

ضمنا بر فرض که پرتقال‌های فاسدشده متعلق به بخش خصوصی باشد، باز هم مسئولیت تنظیم بازار با دولت است و این مسئله نافی مسئولیت دولت نیست.

یقینا این موضوع  که طی چند روز گذشته سوژه رسانه‌ها بود و به زودی به فراموشی سپرده می‌شود و انتظار نمی‌رود که دستگاه یا سازمانی نیز مسئولیت این اهمال را بر عهده بگیرد.

47 میلیارد تومان دیگر دفن شد/ لزوم ورود دستگاه قضاییبدون تردید اگر در موارد گذشته، برخورد جدی با متخلفان و مدیران اهمال‌کاری که موجب اتلاف هزاران تن سیب‌زمینی، گندم، برنج و خرما شدند، صورت می‌گرفت، شاهد تکرار این تجربه تلخ نبودیم.

اما همانطور که دولت یازدهم اکثر مشکلات اقتصادی را به دولت های قبل ارجاع داده، در موضوع ضایعات محصولات کشاورزی نیز بخش خصوصی، را مقصر میداند.

این در حالی است که اگر دولت نسبت به ضعف‌های مدیریتی خود در عرصه اقتصاد، رویکرد واقع‌بینانه اتخاذ کند و نقدها را بپذیرد، مطمئنا برای حل نقایص تلاش خواهد کرد.

اما وقتی شرایط به گونه‌ای است که با بروز هر مشکلی، مسئولان دولتی از بالاترین مقامات تا مدیران میانی با پشتوانه رسانه‌های پرشمار تلاش می‌کنند دولت را از مشکلات را مبرا جلوه دهند، امیدی به توقف خطاهای جبران‌ناپذیری چون ضایع شدن محصولات کشاورزی نیست.

از آنجا که نشانه‌ای از تغییر رویکرد دولت وجود ندارد و در مورد اتلاف 47 میلیارد تومان پرتقال نیز به جای برخورد با مقصران، شاهد مقصریابی در خارج از دولت خواهیم بود، لازم است دستگاه های نظارتی وارد میدان شوند و با افرادی که با سوء مدیریت خود سبب می‌شوند به طور مکرر میلیاردها تومان به بیت‌المال ضرر وارد شود، برخورد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    پیشنهاد خوبیه. ولی بهتره دستگاه های نظارتی قبلش بررسی کنن که چرا دو ملیارد دلار در کشور متخاصم (آمریکا) سرمایه گذاری شده؟!
  • عباس ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    ای مردم فقیر بیچاره ای که شب عید نداشتید یک کیلو پرتغال بخرید . تاسف باره . بازم میگم : روحانی مپکریم
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    جناب ۱۵۰۵ همان سرمایه گذاری دو میلیاردی که در دوره اصلاحات انجام شد را فرمودید؟
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    بخاطر اعتماد دولت خاتمی به آمریکا این سرمایه گذاری انجام شد. صد البته بلوکه شد و سررسیدش افتاد به دولت احمدی نژاد که ناچار بود آن را تمدید کند چون راهی برای بازگرداندنش نبود. اما به هر حال مهم این است که چرا این اموال الان مصاده شد و چه شده که آمریکا فهمیده که هر کاری علیه ایران بکند هزینه ای برایش نخولاهد داشت و مقامات ایران اعتراضی نخواهند کرد...
  • ناشناس ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    این 2 میلیارد دلار بلوکه شده در دولت خاتمی و در سال 82 سپرده گذاری شده بود و از ایشان باید سوال کنی .
  • ناشناس ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    10 هزار تن پرتغال و 11هزار تن سیب زمینی را دفن کردند و این نشانه سیاست اقتصاد سرمایه داری است .
  • مسعود ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    تدبیر و امیدی که میگفتن این بود ؟!!
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    شستوشوی مغزی شده
  • محمد ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    باید همراه با پرتقالها مسئولین بی عرضه ونالایقی را که بعداز گذشت ده ها سال هنوز نتوانسته اند امور کشاورزی (تولیدوتوزیع) را سامان دهند نیز دفن کرد.
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    اقا دستگاه نظارتی کیا هستند همشون که دولتی هستند پس از کی توقع دارید بر این موارد نظارت کنه اصلا توی این مملکت نظارت وجود داره
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    این دولت میلیاردها دلار انرژی هسته ای را نابود کرد اینها پول خرده براشون
  • ناشناس ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    این دولت از سیاست های دولت هاشمی که سیاست اقتصادی نئولیبرالی است پیروی می کند که باعث له شدن مردم زیر چرخ اقتصاد سرمایه داری خواهد شد .
  • دزفولی ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    مردم خوزستان تدبیر وامید را در مدیریت سیلاب اخیر خیلی خیلی احساس می کنند!!!!!!!! مدیر سد دز را حتما تشویق فرماءید.......
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    یک اسراف بزرگ گ گ گ!!!!!!!!! یک گناه نابخشودنی ی ی ی ی!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    سلام اسراف کاران همان برادران شیطانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس