به دنبال صحبت‌های سیف درباره «تقریبا هیچ» بودن دستاورد برجام برای اقتصاد کشور، سایر مسئولان ارشد دولتی در مقام پاسخ به این موضع‌گیری برآمده‌اند.

گروه اقتصادی مشرق - در چند روز اخیر اکثر دولتمردان با بیان این که برجام باعث افزایش تولید و صادرات نفت ایران شده، تلاش کرده‌اند ابهاماتی که با سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی ایجادشده را رفع کنند یا کاهش دهند که در ادامه به چند نمونه اشاره می‌شود:

آیا صادرات نفت در زمان تحریم یک میلیون بشکه بود؟ / دولتی‌ها بر اساس کدام آمار میزان صادرات نفت در زمان تحریم را یک میلیون بشکه اعلام کردند؟ /* حسن روحانی در جریان سفر به استان سمنان گفت:  مگر مردم ما یادشان رفته که برای فروش نفت، نفت ایران که به‌عنوان یک قدرت اقتصادی در صحنه اقتصادی و بین‌المللی حضور داشت را به نصف تقلیل  دادند و 2 میلیون بشکه صادرات تبدیل به یک میلیون بشکه شد.... صادرات نفت ما قبل از اجرای برجام یک میلیون بشکه بود اما همین امروز که در حال سخنرانی هستم از 2 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. درحال حاضر صادرات نفت "یک میلیون و 100 هزار بشکه" افزایش یافته است. ما جایگاه‌مان را در بازار نفت که از ما ظالمانه گرفته بودند، باز ستاندیم.

آیا صادرات نفت در زمان تحریم یک میلیون بشکه بود؟ / دولتی‌ها بر اساس کدام آمار میزان صادرات نفت در زمان تحریم را یک میلیون بشکه اعلام کردند؟ /* معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: صادرات روزانه 2 میلیون بشکه نفت از نخستین دستاوردهای تصویب برجام است. محمد شریعتمداری تصریح کرد: در حالی که ایران در گذشته روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر می‌کرد، این میزان بر اساس آخرین قطعنامه‌ای که علیه ما صادر شد، به 600 تا 700 هزار بشکه کاهش یافت.

وی اظهار داشت: پس از برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، امروز به سقف صادرات 2 میلیون بشکه نفت در روز رسیده‌ایم و وضع بهتری را برای اقتصاد کشور پیش‌بینی می‌کنیم.

آیا صادرات نفت در زمان تحریم یک میلیون بشکه بود؟ / دولتی‌ها بر اساس کدام آمار میزان صادرات نفت در زمان تحریم را یک میلیون بشکه اعلام کردند؟ /* علی طیب نیا گفت: با اجرایی شدن برجام و رفع تحریمها، ۷۰۰ هزار بشکه به صادرات روزانه نفت اضافه شده،  این در شرایطی است که براساس مرحله دوم تحریمهای آمریكا، قرار بود یک میلیون بشكه از صادرات ایران كاسته شود كه با اجرای آن، صادرات نفت كشور به صفر می رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح داد: صادرات نفت خام و میعانات گازی در گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود که در زمان تحریم و آغاز دولت یازدهم به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت اما با اجرایی شدن برجام و رفع تحریمها، ۷۰۰ هزار بشکه به صادرات روزانه نفت اضافه شده است.

آیا صادرات نفت در زمان تحریم یک میلیون بشکه بود؟ / دولتی‌ها بر اساس کدام آمار میزان صادرات نفت در زمان تحریم را یک میلیون بشکه اعلام کردند؟ /* بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران اکنون به بیش از ٢ میلیون بشکه در روز رسیده است و ایران در دوران تحریم روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می کرد.

وزیر نفت پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دی ماه 1394 درباره افزایش تولید نفت گفت که میزان تولید نفت کشور در دو مرحله یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت و به دو میلیون بشکه می رسد.

میزان تولید نفت ایران پس از رفع تحریم ها از دو میلیون و 800 هزار بشکه به حدود سه میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

آیا صادرات نفت در زمان تحریم یک میلیون بشکه بود؟ / دولتی‌ها بر اساس کدام آمار میزان صادرات نفت در زمان تحریم را یک میلیون بشکه اعلام کردند؟ /* معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس بانک مرکزی درباره برجام که تا کنون هیچ دستاوردی برای ما نداشته است،گفت: در این باره بعد از بازگشت وی از سفر از خودشان سوال کنید ، اما درباره برجام و دستاوردهای آن باید بگویم دستاوردهای ما در برجام زیاد بوده است .

وی ادامه داد: در برخی از امور روال عادی شده است برای مثال صادرات نفت خام و میعانات گازی از یک میلیون بشکه در روز هم اکنون به بیش از 2 میلیون بشکه رسیده است .


* واقعیت صادرات نفت


اظهارات مسئولان دولت فعلی درباره این که به علت تحریم‌ها صادرات نفت کشور به کمتر از یک میلیون بشکه در ابتدای این دولت رسیده بود، با آمارهای رسمی بانک مرکزی و دیوان محاسبات مطابقت ندارد.

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، میانگین صادرات نفت و میعانات گازی کشور در فصل بهار سال 92 یعنی در آستانه روی کار آمدن دولت روحانی یک میلیون و 808 هزار بشکه در روز بوده است.

در فصل تابستان سال 92 یعنی هم زمان با تغییر دولت نیز صادرات نفت و میعانات گازی کشور به طور میانگین یک میلیون و 804 هزار بشکه در روز بوده است.

آیا صادرات نفت ایران در ابتدای دولت یازدهم یک میلیون بشکه بود؟

نکته مهم آن که آمار صادرات نفت کشور در فصل بهار سال 92 توسط دولت قبل منتشر نشده بلکه اولین بار در 27 دی‌ماه سال 1393 در گزارش شماره 77 نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی منتشر شد.

بنابراین مطابق آمارهای بانک مرکزی، ادعای برخی مسئولان دولتی درباره این که در ابتدای دولت یازدهم صادرات نفت کشور به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده بود، صحت ندارد و طبیعتا به عنوان یک ابزار تبلیغاتی از آن استفاده می‌شود.

آیا صادرات نفت ایران در ابتدای دولت یازدهم یک میلیون بشکه بود؟
 
ضمنا میانگین تولید میعانات گازی کشور در سال 1392 روزانه 428 هزار بشکه بوده است. بنابراین با فرض (محال) این که تمامی میعانات گازی کشور در سال 92 صادر شده باشد، رقم خالص صادرات نفت خام طبق آمار بانک مرکزی در آن سال نزدیک به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز بوده است.

در یک شیوه محاسباتی دیگر نیز رقم صادرات نفت ایران در بدبینانه‌ترین حالت 1.2 میلیون بشکه در روز بوده، نه زیر یک میلیون بشکه.

بر اساس آمارهای اوپک، میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در مردادماه سال 1392  حدود 101 دلار بوده است.

از آنجا که در مردادماه سال 92 درآمد ایران از محل صادرات نفت خام 3.6 میلیارد دلار بوده، بنابراین میانگین تخمینی صادرات نفت ایران در مردادماه سال 92  با فرض فروش هر بشکه نفت 100 دلار، روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    مطمئنی؟! سعی کن بیشتر مراقب مطالبی که منتشرمیکنی باشی مثل قضیه چندمیلیارددلار بلوکه شده نباشه که گندش دربیاد کار دولت مهروورز خودتون بوده که دودستی تقدیمشون کرده!
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    اصلن فك كنين دولت داره غلو ميكنه.شما كدوم طرفي هستين؟حتما يه دليلي داره كه اينو ميگن و اونم منافع مليه.حالا شدين كارگاه ميخواين ببينين يك ميليون هست يا نيست.پس زمان احمدي نژاد كجا بودين؟اس 300 رو به كثافتي دارن تحويل ميدن.جرثقيلشو دادن اوردين تو رژه نمايش ميدين ولي برا اير باس اون همه جو سازي ميكنين.اسرائل و امريكا تا مشرقو داره برا خراب كردن دولت به بي بي سي و بقيه احتياج نداره.
  • ناشناس ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    برجام باعث کاهش قیمت نفت شد و در عرض 2 سال کشور 50 میلیارد دلار از این بابت متضرر شد .
  • نسل اول انقلاب ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    به فرض که صادرات نفت افزایش یافته باشد اما وقتی در نتیجه توافق هسته ای قیمت نفت به یک چهارم تقلیل یافت یعنی خسارت محض است .
  • مسعود ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    طبق آمار اوپک صادرات نفت ایران از 5/1 سال قبل از توافق ژنو به میزان 5/1 میلیون بشکه در روز ثابت مانده بود پس اینکه میگویند اگر برجام نبود فروش نفت صفر میشد ! صحیح نیست .
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    برجام بد است. ما خوب هستیم. همسایه ما به برجام لگد زد. داداش کوچکم روی برجام ... کرد. پس ما خوب هستیم. واقعا ما ملت انقلابی هستیم؟ یا صرفا یه گروه تخریبچی؟
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    برجام و قیمت نفت؟ 2 سال و 50 میلیارد ضرر؟ ناشناس جان! امر به معروف و نهی از منکر کن. اگر تونستی دزد را بگیری، بدهش به دادستان. بسم الله. سال دیگه همین جا، همین موقع بگو توی یکسال چیکار کردی؟
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    ناشناس 16:19 قسم ات میدم پیگیری کنی و حق ما را بگیری.
  • مهندس نفت ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    نفت ایران از نوع نفت سنگین هست آنهم یکی از بهنرین نوع آن تقریبا هر بشکه نفت ایران 1.5 برابر هر بشکه نفت عربستان بنزین میده به خاطر همین حتی به صورت قاچاق دریایی و زمینی نفت ایران مشتری داره و هیچ وقت فروش نفت ایران زیر 1 نیامد..ولی مشکل در فروش نفت نبود مشکل در نپرداختن پول نفت به خاطر قراردادهای سنتی با چین هند کره و ژاپن بود که اول نفت رو می خریدن و بعد به صورت قسطی ماهیانه پراخت می کردن امریکایها هم فهمیدن و دست گذاشتن روی این نقطه ضعف ایران و با فشار و تهدید این کشورها به از دست دادن بازار امریکا این کشورها رو مجبور به نپرداختن پول نفت ایران کردن الان هم دارن این 100 میلیارد دلار رو به بهانه های ساختگی یازده سپتامبر بمب گزاری و..می خورن.......تا زمانی که هزینه تحریم ایران و خوردن پول ایران برای رقیب تقریبا رایگان و بدون هزینه باشه این وضعیت ادامه داره مقایسه کنید با روسیه چین حتی هند و پاکستان که جرات ندارن اینطوری پول و اموال اونها رو بخورن چون می دونن واکنش سخت خواهد داشت...
  • ناشناس ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    آقای عراقچی گفته که 2 میلیارد دلار بلوکه شده در دولت اصلاحات و سال 2003 سپرده گذاری شده بود .
  • مهران ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    نتانیاهو : اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس