کد خبر 561749
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

پسرك با آشفتگي و دستاني لرزان شماره تلفني را مي گيرد و هنگامي كه كسي از آن سوي گوشي به او پاسخ مي دهد با صدايي گرفته مي گويد: دوستانم مرا به دزدي دعوت كرده اند، چه كار كنم. بروم يا نروم؟

به گزارش مشرق، تماس اين دانش آموز با تلفن صداي مشاور با شماره 1480 ، يكي از هزاران مشكلي است كه در طول روز با مشاوران متخصص و فوق تخصص در مراكز جامع خدمات مشاوره بهزيستي سراسر كشور در ميان گذاشته مي شود.

هرچند مردم مشكلات مختلفي را با مشاوران تلفني 1480 در ميان مي گذارند تا از آنها براي برطرف كردن مشكل خود راهنمايي بگيرند اما نكته جالب توجه اين تلفن ها اين است كه مردم، گاهي، مشكلاتي را از طريق اين تماس ها، مطرح مي كنند كه به گفته مسئولان امر به هيچ وجه در مراكز مشاوره حضوري مطرح نمي كنند.

مشكلاتي كه خبرنگاران طي بازديدي كه سازمان بهزيستي براي آنان از مراكز صداي مشاور ترتيب داده شده بود از نزديك با آنها و مشاوره هاي ارائه شده براي آن، آشنا شدند.

رئيس دفتر مشاوره و امور روانشناختي بهزيستي كشور در اين بازديد به چند مورد از مشكلاتي كه مردم در تماس با سامانه 1480 داشته اند ، اشاره مي كند و مي گويد: به طورمثال گاهي تماس هايي مبني بر حبس شدن زن در خانه داريم كه تماس مي گيرد و راه چاره مي جويد.

مهدي ميرمحمد صادقي مي افزايد: حتي موردي از تماس داشته ايم كه زن يا كودك هنگام ضرب و شتم تماس گرفته اند.

وي ، مشكلات جنسي، خيانت و حتي اقدام به خودكشي را از ديگر مواردي برمي شمارد كه مردم در تماس با خط تلفني 1480، مطرح مي كنند و مي گويد: در يكي از اين تماس ها، زني نزد پزشك مراجعه كرده بود و پس از اطلاع از بيماري سرطان پيشرفته و احتمال مرگ از مشاوران مي خواست به او راهنمايي كنند كه حالا چه كار كند.

ميرمحمد صادقي مي افزايد: در موارد مشاوره هاي اورژانسي مانند خودكشي به مداخله اي فوري نياز است كه ما بر حسب مورد اين تماس ها را به سامانه هاي اورژانس اجتماعي با شماره 123، پليس با شماره 110 يا اورژانس بيمارستان با شماره 115 ، ارجاع مي دهيم.
 
**نمايان شدن مشكلات پنهان جامعه با صداي مشاور

سعيد نوروزي، معاون پيشگيري سازمان بهزيستي استان تهران نيز در اين باره مي گويد: تحليل تماس هاي تلفني با صداي مشاور، مشكلات پنهان جامعه را بر ملا مي سازد.

نوروزي مي افزايد: به عنوان نمونه با يافته هاي صداي مشاور، مي توان دريافت كه چه نوع آسيب هاي اجتماعي طي 10 سال گذشته رشد يافته است.

وي خاطرنشان مي كند: صداي مشاور سازمان بهزيستي مي تواند به عنوان يك سيستم رصد آسيب هاي اجتماعي در جامعه عمل كند.
 
**پيشگيري از خودكشي با مشاوره تلفني

معاون پيشگيري سازمان بهزيستي استان تهران مي گويد: براي پيشگيري از خودكشي بايد بتوانيم سيستم مشاوره تلفني را تقويت كنيم.

نوروزي مي افزايد : عموما خط مشاوره تلفني نخستين بار براي پيشگيري از خودكشي راه اندازي شده است؛ در موارد خودكشي اگر به مشاوره تلفني دسترسي باشد مي توان خودكشي را كنترل كرد. چون اقدام كنندگان به خودكشي بلافاصله بعد از اقدام، پشيمان مي شوند و با مشاوره قبل از آن مي توانند از آن، پيشگيري كنند.

وي خاطرنشان مي كند: البته در موارد بحراني فقط مشاوره تلفني كافي نيست و لازم است كه فرد را به مراكز مشاوره حضوري ارجاع داد.

به گفته نوروزي، هر يك دلار سرمايه گذاري در مشاوره تلفني ، 10 تا 11 دلار بازده اقتصادي دارد زيرا از بروز آسيب هاي اجتماعي و انجام مداخلات پرهزينه بعدي ، جلوگيري مي كند.
 
**تلفن دائم الاشغال

تماس با خط تلفني 1480 به اين سادگي ها هم نيست، بسياري از مردم پشت خط اين تلفن ها مي مانند آنچنان كه به گفته انوشيروان محسني بندپي، رئيس سازمان بهزيستي در سال گذشته 500 هزار تن، پشت خط تلفن هاي مركز جامع خدمات مشاوره ماندند.

وي ، كمبود فضا و امكانات را علت اين مساله عنوان مي كند و قول مي دهد كه امسال فضا و امكانات صداي مشاور در استان تهران افزايش يابد.
 
**مشكلات زناشويي در صدر مسائل مطرح شده با صداي مشاور

محسني بندپي تصريح مي كند: مشكلات زناشويي در صدر مشكلاتي است كه مردم براي حل آن از صداي مشاور كمك مي خواهند.

رئيس سازمان بهزيستي يادآور مي شود: زنان به علت احساس مسئوليت بيشتر، بيشترين تماس گيرندگان با مراكز خدمات جامع مشاور را تشكيل مي دهند و ميانگين سني بيشتر تماس گيرندگان 20 تا 29 سال است.

به گفته وي ، سازمان بهزيستي داراي 400 مشاور است كه علاوه بر آن يكهزار و 600 مركز مشاوره خصوصي نيز در كشور فعاليت دارند.
 
**زنگ تلفن ها «قطع بشو» نيست

ليلا كريمي، سرپرست صداي مشاور تهران است؛ او نيز در خصوص موفق نشدن برخي تماس گيرندگان به برقراري ارتباط با صداي مشاور، مي گويد: صداي زنگ هاي مشاوره در اين مركز، «قطع بشو» نيست.

وي مي افزايد: با اين وجود كيفيت مشاوره ها بسيار خوب بوده است و در سال گذشته 25 هزار پرونده مشاوره براي تماس گيرندگان تهراني تشكيل شد.
 
**آيا مشاوره تلفني كافي است؟

به هرحال مراكز جامع خدمات مشاوره بهزيستي براي مشاوره و راهنمايي تماس گيرندگاني هستند كه در زمينه آسيب هاي فردي، خانوادگي و اجتماعي مانند طلاق، بزهكاري، مشكلات زناشويي و ازدواج دچار مشكل شده اند يا در معرض آن قرار دارند.

البته با توجه به تنوع تماس گيرندگان و گوناگوني مشكلات آنان، گاه ضرورت مي يابد كه برخي تماس گيرندگان براي ارائه راهنمايي و مشاوره مناسب به مراكز مشاوره حضوري و ديگر منابع حمايتي، راهنمايي شوند.

بنابراين ارجاع تماس گيرندگان يكي از اقدامات خدماتي- تكميلي مشاوران تلفني به شمار مي آيد.
 
**چرا تلفن؟

نبايد فراموش كرد كه هدف از مشاوره تلفني برطرف كردن نيازهاي فوري تماس گيرندگان و تثبيت يا بهبود احساس سلامت رواني و جسمي آنان است.

بيشتر تماس گيرندگان احساس آشفتگي يا اندوه مي كنند و درباره اينگونه احساسات دچار سردرگمي هستند و متخصصان مربوطه در صداي مشاور آماده اند كه به تماس گيرندگان در اين باره كمك كنند.

مشاوره فرايندي است كه به تماس گيرنده كمك مي كند تا مسائل خود را روشن كنند و قدرت كنترل مسائل آتي را به دست آورد.

هرچند برخي افراد بر اين باورند كه با حضور فيزيكي بهتر مي توان به مراجعه كنندگان، خدمات مشاوره ارائه داد اما برخي شرايط مانند شرايط فوريتي و بحراني و نيز باورهاي اشتباه در خصوص مشاوره، ضرورت مشاوره تلفني را بيش از پيش آشكار مي سازد.

چه بسا افرادي كه به خاطر خجالت كشيدن يا اين باور كه خودشان از عهده همه مشكلات بر مي آيند، نتوانند به مراكز مشاوره حضوري مراجعه كند و با يك تلفن كار آنان راحت تر مي شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس