کد خبر 561292
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹

مسکو ضمن تأکید بر آنکه معارضان مسلح سوریه از اصول تروریسم پیروی می‌کنند، گفت که ترکیه با هدف مختلف کردن فرایند سیاسی سوریه، از تروریست‌ها حمایت می‌کند و نقش مخربی در مرز با سوریه ایفا می‌کند.

 به گزارش مشرق، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری خود در مسکو اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه قرار است  26 آوریل، مذاکراتی را با رئیس سازمان منع سلاح‌های هسته‌ای (OPCW) برگزار کند.

وی در خصوص اوضاع قره‌باغ نیز گفت: «تمایل دارم به شما یادآور شوم که هیأتی به ریاست لاوروف به یمن می‌رود. این دیپلمات‌ها قرار است درباره اوضاع ناگورنی-قره‌باغ گفت‌وگو کنند».

زاخارووا به اوضاع سوریه نیز اشاراتی کرد و گفت: «ما به طور مداوم به شما اطلاعاتی درباره اوضاع سوریه می‌دهیم. متأسفانه تنش‌ها در مناطق شمالی سوریه در حال افزایش  است. روسیه و آمریکا تماس‌هایی را در سطوح نظامی داشته‌اند. ما بر تعهد خود به توافقات دوجانبه روسیه و آمریکا تأکید می‌کنیم و قطعنامه 2268 شورای امنیت سازمان ملل را قبول داریم. ما انتظار داریم که تمامی شرکای ما رویکرد مشابهی داشته باشند».

وی ادامه داد: «جای تأسف و ناراحتی است که برخی رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا بگویند که آتش‌بس سوریه روزهای پایانی خود را می‌گذراند اما در واقع ما شاهد آن هستیم که تروریست‌ها تلاش می‌کنند که فرایند سیاسی این کشور (سوریه) را مختل کنند. جهادگران (معارضان مسلح) تظاهر می‌کنند که تروریست‌ نیستند اما آنها همچنان اصول تروریسم را پیروی می‌کنند».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به حمایت ترکیه از تروریست‌ها اشاره کرد و گفت که این حمایت با هدف مختل کردن فرایند سیاسی سوریه است.

وی در اینباره ادامه داد: «از فوریه امسال، ما اسنادی را ارائه کردیم که حمایت ترکیه از تروریست‌های داعش را تأیید می‌کند. تمامی این اسناد ثبت شده است اما رسانه‌های بین‌المللی این اسناد را منتشر نکردند. گویی به خبرنگاران بین‌المللی گفته شده است که این اسناد را نادیده بگیرند اما باور داریم که یک روز افرادی این اسناد را می‌بینند».

زاخارووا ادامه داد: «به طور قطع مقامات ترکیه با اقدامات عجیب و غریب در مرز ترکیه و سوریه، تنها نقش کاملاً مخربی را ایفا می‌کنند».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ارتباط با اوضاع در مرز سوریه و ترکیه گفت که مسکو منتظر واکنش رسمی آنکارا و جامعه بین‌الملل درباره گزارشاتی است که می‌گوید محافظان مرزی ترکیه به سمت آوارگان سوری شلیک کرده‌اند.

روز چهارشنبه روزنامه انگلیسی «تایمز» گزارش کرد که محافظان مرزی ترکیه به گروهی از آوارگان سوری که تلاش داشتند وارد ترکیه شوند، تیراندازی کردند و 8 نفر که اکثر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند در این حادثه کشته شدند.

زاخارووا در ارتباط با اوضاع اوکراین نیز گفت: «ما به گزارشاتی که گزارشگران بدون مرز منتشر کردند، توجه داریم. آنها درباره آزادی بیان و سطح ایمنی خبرنگاران در اوکراین ابراز نگرانی کرده‌اند».

وی همچنین به ممانعت ترکیه از ورود «تورال کریموف» سردبیر بخش ترکیه خبرگزاری اسپوتنیک به خاک ترکیه گفت که این تصمیم در واقع بخشی از سیاست آنکارا برای خاموش کردن رسانه‌ها است.

زاخارووا توضیح داد: «به طور قطع برخی اقدامات در راستای رویکرد کلی سرکوب آزادی بیان در ترکیه است. آنچه که در حال حاضر در ترکیه رخ می‌دهد تنها بر روسیه تأثیر نمی‌گذارد. ما همچنان با نگرانی بر چگونگی وخامت اوضاع آزادی رسانه‌ها در ترکیه نظارت داریم. ما چنین اقداماتی را غیرقانونی می‌دانیم.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس