کد خبر 560193
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲

یک کارشناس مسائل آمریکا با انتقاد از اینکه گفته شده برجام به مانند خورشید تابان است عنوان کرد: این مقدس‌نمایی‌ها در مورد این توافق درست نیست.

به گزارش مشرق، فواد ایزدی در مصاحبه با برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت ‌و گو با اشاره به عدم اجرای تعهدات آمریکایی‌ها در برجام و نحوه واکنش ایران در مورد این موضوع گفت: دوستان در دولت باید در مورد واقعیت‌های برجام با مردم به صورت شفاف و روشن برخورد کنند.

وی با اشاره به برخی از اصطلاحاتی که در مورد برجام از سوی حامیان این توافق مطرح می‌شود، افزود: گفته شده این توافق به مانند خورشید تابان است، این مقدس‌نمایی‌ها در مورد این توافق درست نیست. برجام به مانند توافقات دیگر مشکل دارد و اگر این قداست‌نمایی‌ها ادامه پیدا کند ممکن است در ادامه در مردم انتظاراتی ایجاد شود که امکان برآورده شدن آن وجود ندارد.

ایزدی با بیان اینکه در موارد متعددی طرف مقابل از جمله آمریکایی‌ها برجام را نقض کرده‌اند، ادامه داد: وزارت امور خارجه موظف است به صورت جدی به این نقض‌ها و بدعهدی‌ها اعتراض کند و سکوت چاره کار نیست.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به متن گزارش سه‌ماهه وزارت امور خارجه به مجلس در مورد اجرای برجام، گفت:‌ لازم بود که در این گزارش نیز این بدعهدی‌ها به صراحت بیان می‌شد ولی این سکوت‌ها و اعتراض نکردن‌ها ممکن است در آینده باعث سوءاستفاده طرف مقابل شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در عرصه بین‌المللی زمانی که یک پروژه به پیش می‌رود سه تیم درگیر می‌شوند، تیم اول پروژه را طراحی می‌کند، تیم دوم اجرا می‌کند و تیم سوم آن را ارزیابی می‌کند، تصریح کرد: در مورد برجام، آمریکایی‌ها این کار را انجام دادند و اکنون می‌بینیم کسانی که مسئول اجرای برجام هستند همان کسانی نیستند که در جریان ایجاد مذاکرات نقش داشتند.

ایزدی با اعتقاد بر اینکه باید در تیم اجرایی برجام در کشور نیز تغییراتی ایجاد شود، افزود: شما می‌بینید آقای سیف، رئیس بانک مرکزی در واشنگتن به راحتی در مورد بدعهدی آمریکایی‌ها در برجام صحبت می‌کند و یکی از علت‌های این موضوع این است که خود وی شخصاً درگیر مذاکرات نبوده است، پس بنابراین می‌تواند به راحتی در مورد این توافق صحبت و اظهارنظر کند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود افزود: آمریکایی‌ها به طور معمول در جریان توافقات امتیاز زیادی می گیرند و امتیاز کمی می‌دهند، چنانکه در عمل آن امتیاز کم را نیز محقق نمی‌کنند
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس