12 تا 14 اردیبهشت، ادیبِ سیاستمداری به تهران می‌آید که کشورش 54 سال پیش روابط دیپلماتیک خود را با ایران آغاز کرده است، اما تا کنون هیچ رئیس‌جمهوری را راهی تهران نکرده است.

گروه بین‌الملل مشرق - پرواز «پارک گئون های» اولین رئیس‌جمهور زن در تاریخ کره جنوبی 12 اردیبهشت در فرودگاه تهران به زمین خواهد نشست. این را دفتر وی اعلام کرده و نوشته که قرار است روابط پساتحریمی را کلید بزند. از اوایل سال جاری سخن از سفر وی در رسانه‌‌ها پخش شد که حالا به واقعیت تبدیل می‌شود.

پاگشای کره جنوبی در ایران پس از 54 سال

مأموریت پارک گئون های در تهران چیست؟

مأموریتی که او برای خود تعریف کرده است، تغییر شرایطی است که در سال‌‌های تحریم بر روابط دو کشور سایه افکنده بود، از سردی در روابط سیاسی تا قطع خرید نفت برای کشوری که پنجمین واردکننده بزرگ نفت در جهان است. سال 2007 میلادی آخرین دور از گفتگوهای دو کشور برای تقویت روابط تجاری برگزار شد و پس از آن به دلیل اعمال تحریم‌‌ها شرایط تغییر کرد.

دست‌کم سه موضوع محوری در دستور کار گفتگوهای اقتصادی وی و هیأت همراه با ایران قرار دارد: همکاری‌های مهندسی به ویژه در حوزه کشتی‌سازی و خودروسازی، افزایش تجارت میان دو کشور و نهایتاً واردات نفت که پس از اعلام رسمی رفع تحریم‌ها رشد چشمگیری از سوی کره جنوبی داشته است.

کره جنوبی رقبای رشد اقتصادی خود را در اروپا تعریف کرده است، جایی که هر چند روز یک‌بار یکی از مقامات ارشد را به ایران می‌فرستد
از وزرای خارجه انگلیس و فرانسه تا رئیس‌جمهور ایتالیا. پس عجیب نیست که برای گرفتن سهم خود از این بازار جدید یعنی ایران به تکاپو بیافتد.

پاگشای کره جنوبی در ایران پس از 54 سال
پارک گئون های 5 ماه پیش وزیر خارجه‌اش را به ایران فرستاد تا از دور سفرهای وزرای اروپایی عقب نیافتد

ورود مجدد ایران به بازار فروش محصولات نفتی به ویژه نفت فوق سبک که برای کره شمالی در اولویت است، شرایط را برای خریداران راحت‌تر می‌کند. اوایل سال جاری میلادی تنها 100‌ هزار بشکه نفت به صورت روزانه برای شبه‌جزیره فرستاده می‌شد، اما به گفته بیژن زنگنه قرار است این میزان تا آخر سال 2016 میلادی به دست‌کم دوبرابر افزایش یابد.

Hyundai و Hanwha از جمله شرکت‌های بزرگی هستند که قرار است نفت سبک ایران را به محصولات پتروشیمی تبدیل کنند. با توجه به افزایش تقاضا برای انرژی در کره شمالی، سیلوهای این کشور به 9 مخزن با مجموع ظرفیت 146 میلیون بشکه ارتقا یافته است.

بنابر این مهمترین دلیل سفر خانم گئون‌های به ایران را باید در عرصه اقتصاد جستجو کرد، اما علاوه بر آن توجه اندکی به جایگاه کره در هندسه سیاست خارجی آسیا و جهان، به ما یادآوری می‌کند کره جنوبی پس از جدایی دو کره،‌ عضو قطعی بلوک غرب در نزدیکی مرزهای شوروی بوده و هنوز نقش ژاندارم منطقه خود را ایفا می‌کند. هنوز حدود 30 هزار سرباز آمریکایی در خاک کره جنوبی زندگی می‌کنند و مردم این کشور نیز به دلیل منازعه با کره شمالی به این مسأله رضایت داده‌اند.

دشمنی‌های دو کره موجب شده که هر مسأله‌ای در این دو کشور به گونه‌ای با توجه به همسایه جنوبی یا شمالی تفسیر شود، از جمله سفر رئیس‌جمهور کره جنوبی به ایران. در همین راستا وال‌استریت ژورنال مطلبی را دو روز پیش با عنوان «کره جنوبی در بازدید از ایران پیگیر نزدیکی به متحد پیونگ‌یانگ است» منتشر کرده و در آن یکی از اهداف احتمالی سفر گئون های به تهران را «بهره‌گیری از پیوندهای کره شمالی با یک متحد قدیمی» دانسته تا شاید تهران بتواند به سهم خود از افزایش خصومت‌ها در شبه‌جزیره جلوگیری کند. این را البته می‌توان از آنچه سخنگوی دولت کره جنوبی در مورد «تبادل نظر پیرامون مسأله هسته‌ای کره شمالی» در صورت دیدار گئون های با رهبر انقلاب مطرح کرده نیز برداشت کرد.

{$sepehr_media_1483864_400_300}

آیا کره از رفع تحریم‌های ایران سود می‌برد؟ اقتصاددان کره‌ای در مصاحبه با Arirang این کشور را به دلیل نیاز صنایع مختلفش به نفت، کارخانه‌ها و بازار ایران یکی از منتفع‌ترین کشورها در پسابرجام می‌داند

ابعاد سیاسی سفر گئون های به آنچه رسانه‌‌ها از روابط موشکی و هسته‌ای ایران و کره شمالی مطرح کرده‌اند، محدود نمی‌شود. کره جنوبی پس از انقلاب اسلامی، مسأله گروگان‌گیری و مشکلاتی که در روابط ایران و آمریکا رخ داد، و سپس به دلیل تعاملات تهران و پیونگ‌یانگ، نمی‌توانست ایران را در اولویت سیاست خارجی خود نسبت به خاورمیانه قرار دهد. حالا در شرایطی رئیس‌جمهور کره جنوبی در تهران پاگشا می‌شود که آمریکا روی کاغذ پس از برجام در پی ارائه چراغ‌سبزهایی به ایران با هدف تقویت جبهه تغییر در عرصه داخلی آن است.

پارک گئون‌ های یکی از این چراغ‌های سبز را در دست دارد. وی که متولد فوریه 1952 میلادی و رئیس‌جمهور کره جنوبی از فوریه 2013 میلادی است، مدرک لیسانس مهندسی برق را از دانشگاه Sogang سئول و چندین دکترای افتخاری در ادبیات و علوم سیاسی از دانشگاه‌های چین و کره جنوبی دریافت کرده است.

گئون های از سال 1974 مدیر بنیاد Yukyoung و از سال 1998 میلادی از سران حزب بزرگ ملی (Grand National Party) به شمار می‌رود. وی از همان سال به نمایندگی مجمع ملی انتخاب شده و در کمیسیون‌های مختلف پارلمان اعم از امور زنان و برابری جنسیتی، صنعت و انرژی، تجارت، علوم و ... فعالانه عضویت داشته است.

پاگشای کره جنوبی در ایران پس از 54 سال
پارک گئون های در کنار پدرش پارک چون هی که با رهبری یک کودتای نظامی 18 سال رئیس‌جمهور کره بود

شخصیت جامع‌الاطراف وی که از سویی مدرک مهندسی داشته، از سوی دیگر فعالیت سیاسی حزبی انجام داده و از سوی دیگر 7-8 رمان تألیف کرده است، در کنار این واقعیت اثرگذار که او فرزند ارشد «پارک چون هی» رئیس‌جمهور اسبق کره است، وی را حائز شرایط انتخاب برای ریاست‌جمهوری کرد. پارک چون هی علاوه بر ریاست شورای عالی بازسازی کشور، با یک کودتای نظامی سر کار آمد و به مدت 18 سال تا 1979 میلادی یعنی زمان ترورش ریاست‌جمهوری کره جنوبی را برعهده داشت.

منابع:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    با ما قهر بود ؟!
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    روش اقتصادی کره مبتنی بر روابط بین الملل هست، بیشتر تجهیزات اساسی رو از بازار بین الملل تهیه میکنه و به سبک خودش مونتاژ میکنه. کار بدی نیست؛ خطرات خودش رو داره. هم برای خودش شغل ایجاد میکنه و هم منتظر نمیشه تا یک نفر بیاد اختراعی کنه تا اون رو به صنعت بیاره. بلاخره این هم یک روشه ولی دست آخر ساخت قطعه رو یاد میگیره، مهندس کارش همینه هر جای دنیا هم که باشه با نگاه کردن اون قطعه رو خلاقانه میسازه.
  • کاربر ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    دوستان اگر امکان دارد با روسای هیئت های تجاری مصاحبه صورت گیرو و یا بعد از هر سفری باکارشناسان داخلی در خصوص سفرها و قراردادهای صورت گرفته گزارش تهیه فرمایید ؛
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    نهایتاً واردات نفت که پس از اعلام رسمی رفع تحریم‌ها رشد چشمگیری از سوی کره جنوبی داشته است پس برجام منفعت هم داشته است .
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    ورود مجدد ایران به بازار فروش محصولات نفتی به ویژه نفت فوق سبک که برای کره شمالی در اولویت است کره جنوبی نه شمالی
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    مهم اینه که همه کسانی که میان ایران برای ما کالایی برای فروش دارن و در حقیقت فقط به دنبال بازار برای خودشون هستن و لاغیر خودروی امریکایی وسایل آررایشی فرانسه و ایتالیا و و و
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    کومور و جیبوتی و ... (اسمهاشون رو نمی دونم) مگه چه عیبی داشتن؟ نباید به این همپیمانان غرب فرصت بدیم!!!
  • مسعود ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    ما هم اگر يكم بجنبيم مي تونيم به كره جنوبي برسيم چه در بحث خودرو سازي چه كشتي سازي و صنايع نظامي لوازم خانگي و صنايع الكتريكي زير ساخت هاش موجوده فقط اصلاح زير ساخت هاي كلان اقتصادي لازمه كه دست وزيران و مسؤلين محترم رو مي بوسه
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    دستاوردهای برجام برای ایران را نام ببرید لبخند نه چندان ملیح دنیا سرریز کالاهای مصرفی به بازار ایران محدودیت های صدور ویزای آمریکا برای مسافران ایران حراج اموال و داراییهای ایران به دست غرب توهم غریب گشایش اقتصادی
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    اومده بازار فروش گوشیهاشونو تثبیت کنه. هیچ سودی واسه کشور ما نداره. اگه محمدرضا شاه بود الان اونا باید خوشحال میشدن که یه مقام ما میره کشورشون.... خدایا چرا اینجوری شد؟؟؟؟
  • حسن هادی ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    ما که والا خیری از این همه سفر ندیدیم. میان یه چند روز میخورن و میخوابن و احیانا یه دیداری هم این وسط با مقامات انجام میدن آخرش وقتی برمی گردن، روز از نو روزی از نو. به جای اینکه بازار خوب کشورای آفریقایی و آمریکای لاتین رو بدست بیاریم تا اقتصاد مقاومتی شکل بگیره وایسادیم تو خونه تا یکی بیاد روزیمون رو بهمون بده. مگه کشورای دیگه چطوری پولدار شدن؟؟؟؟؟
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    فعلا که این زن کره را اباد کرده اند لااقل یک ماشین پدر و مادر دار که میسازن شما برید برای خودتون فاتحه بخونید
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    کره شمالی را میخوان بکوبن
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    1 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    انقلاب صنعتی ایران و کره تقریبا همزمان بود ولی مشکلات مدیریتی در ایران و همچنین سال ها تحریم و تبعات جنگ باعث شد ایران عقب بمونه البته باید توجه داشت کره از نظر فرهنگی تحت نفوذ شدید غرب و یهود هست و بخشی از سرمایه داران کره ای یهودی ها هستند در کل هند و کره تحت سیطره یهود و اسرائیل هست و اتفاقا ماهم داریم به این کشورها نزدیک میشیم اگر بشه از کره فناوری وارد کرد و در ایران برند سازی کرد عالی میشه مثلا در ال جی و یا سامسونگ شریک شد و.. قبلا اسنوا با چین اینکارو میکرد که سرانجامی نداشت در کل نزدیک شدن به کشورهای غربی و حتی کشورهای تحت سلطه غربی به شرط تکرار میکنم به شرط حفظ ارزش های فرهنگی و دینی، کار خوبی هست و حتی باعث میشه شرقی ها هم به ما امتیاز بیشتری بدن خدارو چه دیدید شاید روزی ایران میانجی دو کره شد :)
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    راستی مشرق جان جاده ابریشم چی شد و به کجا رسید قطاری که 12 کانتینر آورده بود بار پیدا کرد برگرده با نه توی تحریم گیر کرده البته قطارش رو می گویند از رده خارج شده بوده که به ایران فرستادند این بود نتیجه 8 سال تلاش دولت اصلاحات و 3 سال دولت تدبیر امید. حال چه باید کرده راه زمینی دیگری زد یا راه هوایی یا دریایی . این بود تمام دستاورد صفر رئیس جمهور چین . سعودی ها از میزبانیشان چه استفاده ای کردند ما چه استفاده ای؟؟؟
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    اسم کومور را نیار به منطقه استحفاظی دکتر گاوچران بی اجازه نزدیک نشو
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    مقام معظم رهبری هم همین را فرمودند ولی اراده اش در دولت وجود نداره
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    گور پدر محمد رضا با هفت پشتش. لعنت بر خاندان پهلوی با هفت نسل بعدش.البته نسلش که داره منقرض میشه و اونی هم که مونده به امید خدا در همون کشورهایی که نوکریشون رو میکردند به جهنم خاهند رفت. عزت و احترامی که در سایه نوکریه آمریکا باشه همون بهتر که صد سال سیاه نباشه. احترام واقعی وقتیه که نتیجه قدرت و اقتدار ناشی از پتانسیل داخلی خود یک کشور باشه نه وام گرفته از یک کشور دیگر اون هم کشور خونخار و شیطان صفتی مثل آمریکا. واقعا مایه ننگه که یک ملت چند هزار ساله ازین خوشحال باشن که زیر سایه یک مشت گاوچرون تازه به دوران رسیده دیگران بهشون احترام میزارن.به خدا که مرگ با عزت بهتر از زندگی ننگینه.و این زندگی ننگین همون زندگی بود که محمد رضای خائن با خوش خدمتیهاش به اربابانش برای مردم ایران به ارمغان آورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس