کد خبر 559929
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵

مدیر برنامه خلیج فارس و انرژی در مؤسسه واشنگتن تاکید کرد آمریکا و عربستان با بحران سیاسی روبرو هستند.

به گزارش مشرق به نقل از تلویزیون سی ان ان، مدیر برنامه خلیج فارس و انر‍ژی در موسسه واشنگت ضمن اشاره به سفر قریب الوقوع اوباما به عربستان سعودی و قانون جنجالی پیشنهادی در آمریکا برای صدور مجوز شکایت خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر از عربستان سعودی، با سایمون هندرسون؛ مدیر برنامه خیلج فارس و انرژی درموسسه واشنگتن؛ گفتگو کرد.

سایمون هندرسون در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر قانون پیشنهادی کنگره بر روابط بین آمریکا و عربستان سعودی گفت: این موضوع هم جنبه سیاسی و هم جنبه حقوقی دارد. جنبه سیاسی این است که روابط (بین آمریکا و عربستان) شکننده است.

اوباما اخیرا مصاحبه ای با مجله آتلانتیک داشت که درآن از عربستان سعودی بسیار انتقاد کرده بود. دو کشور با بحران سیاسی روبرو هستند.

سایمون افزود: از جنبه حقوقی اگر هرگونه تغییری در قانون آمریکا ایجاد شود و به شهروندان آمریکایی اجازه دهد که از دولت عربستان شکایت کنند دراین صورت، کل نظام حقوقی آمریکا دچار تغییر خواهد شد یعنی نظام حقوقی بین المللی هم دچار تغییر خواهد شد چون کشورها از مصونیت برخوردار هستند، نمی توان از کشورهای دیگر شکایت کرد. در این صورت اتباع آمریکا و دولت آمریکا نیز ممکن است شاهد شکایت عربستان سعودی یا کشورهایی مثل چین و روسیه از خود باشند.

مجری سی ان ان گفت: علت حساسیت بحث درباره این مسئله این است که از نوزده هواپیما ربای یازدهم سپتامبر ، پانزده نفر عربستانی بودند. فراموش نکنیم که اسامه بن لادن هم سعودی بود. پس چرا کمیته های متعدد و تحقیق های متعدد درباره یازدهم سپتامبر بود؟

سایمون هندرسون گفت: ما هنوز همه آن چیز را که باید بدانیم، نمی دانیم. گزارش کمیسیون یازدهم سپتامبر کامل منتشر نشد یعنی بیست و هشت صفحه از گزارش منتشر نشده است. ظاهرا علت این مسئله به حساسیت های عربستان مربوط می شود.

وی در پایان افزود: گمانه زنی های زیادی درباره محتوای آن بیست و هشت صفحه وجود داشته است اما همه این ها، حدس و گمان هستند. فکر می کنم انتشار این اطلاعات برای دولت عربستان آزار دهنده باشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس