کد خبر 559763
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰

برنی سندرز نامزد دمكرات انتخابات ریاست جمهوری آمریكا روز دوشنبه از لایحه ای كه به خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر اجازه خواهد داد كه از دولت عربستان سعودی به علت مشاركت در این حملات تروریستی شكایت كنند، حمایت كرد.

به گزارش مشرق به نقل از آسوشیتدپرس، هر چند دولت باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا با تصویب این لایحه در كنگره مخالف است،اما این لایحه برای خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر كه برخی از آنها بر این باورند كه مقام های سعودی در این حملات نقش داشته اند، از اهمیت برخوردار است.

سندرز روز دوشنبه در آستانه برگزاری انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در نیویورك، در حمایت از تصویب این لایحه در برنامه «تودی شو» شبكه «ان بی سی» گفت: داشتن آگاهی كامل از نقش احتمالی دولت سعودی در حادثه 11 سپتامبر، مهم است.

در تحقیقات دولت آمریكا ارتباطی میان دولت سعودی و مقام های بلندپایه آن با این حملات دیده نشده است، هر چند كه به گفته سندرز، برخی از نتایج این تحقیقات، محرمامه نگهداشته شده است.

به گفته سندرز،عربستان سعودی، نسخه افراطی و بسیار مخرب اسلام را تبلیغ می كند.
از 19 هواپیماربای حملات سپتامبر 2002كه در آن برج های مركز تجارت جهانی فروریخت و هزاران قربانی گرفت، 15 تن شهروند عربستان سعودی بودند.

سندرز روز دوشنبه در شبكه تلویزیونی سی ان ان نیز، مواضع سعودی ها در باره یازده سپتامبر را نگران كننده دانست و گفت: خاندان ثروتمند سعودی، حامی گروه های افراطی هستند.
نامزد دمكرات ریاست جمهوری آمریكا در مورد لایحه ای كه ممكن است عربستان را در باره حادثه یازده سپتامبر به دادگاه بكشاند، گفت: مواضع سعودی ها مدت هاست كه نگران كننده شده است.

ریاض تهدید كرده است كه اگر كنگره آمریكا طرحی را تصویب كند كه به موجب آن هرگونه مسئولیتی بابت حملات 11 سپتامبر متوجه عربستان شود، صدها میلیارد دلار از دارایی های خود را در آمریكا به فروش خواهد رساند.

سندرز با بیان به این كه خاندان بزرگ آل سعود كه شامل صدها و شاید هزاران تن است، بسیار ثروتمندند، گفت: همانطور كه قبلا گفتم خیلی ها نسبت به نقشی كه عربستان طی سال های گذشته داشته، نگرانند و این تنها به عاملان حملات 11 سپتامبر كه سعودی الاصل بوده اند، مربوط نیست، بلكه به حمایت سعودی ها از گروه های تروریستی داعش و دیگر گروه های افراطی و تندرو نیز ارتباط دارد.

نامزد دمكرات انتخابات ریاست جمهوری آمریكا افزود: نمی خواهم در مورد یك كار قانونی و بدون در اختیار داشتن اطلاعات، اظهارنظر كنم، ولی خیلی ها از نقش كلی عربستان و خاندان سعودی در حمایت از گروه های وهابی و همچنین تفكرات القاعده و داعش، نگران هستند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس