کد خبر 559652
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴

نخستین توربین بادی مگنوس بدون محدودیت در تولید انرژی توسط محققان ایرانی ساخته و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت بین‌المللی شد.

 به گزارش مشرق، حمیدرضا خیراندیش مخترع توربین بادی مگنوس در مورد این اختراع گفت: در سال 1997 در آمریكا توربین بادی ساخته كه به علت راندمان پایین با شكست مواجه شد، پس از آن ژاپنی ها در سال 2004 با استفاده از رابطه مستقیم سرعت باد و راندمان توربین، این مشكل را حل كردند اما نتوانستند ساخت توربین را در ابعاد بزرگ انجام دهند.

وی اظهار كرد: با توجه به كارآیی توربین‌های بادی مگنوس در سرعت‌های كم وزش باد، این نوع توربین‌ها مورد توجه بسیاری از محققین بوده است. خیراندیش افزود: با ساخت نخستین توربین‌ مگنوس بدون محدودیت تولید انرژی، می توانیم با توجه به تقاضا برای هر توانی این توربین‌ها را بسازیم.

وی با توضیح اینكه در این اختراع با توجه به ابعاد ساخت، تولید هر توانی از انرژی با تغییر طول پره‌ها امكان پذیر می‌شود، اظهار كرد: شركت آمریكایی ژنرال الكترونیك برای خرید این توربین با ما وارد مذاكره شده است كه پس از انجام توافق با این شركت وارد فاز تجاری سازی آن خواهیم شد.

به گفته خیراندیش، استفاده از انرژی‌های تجدیدناپذیر در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما به علت ارزان بودن قیمت برق در كشور ما تمایل چندانی برای استفاده از توربین بادی و تولید انرژی به این روش وجود ندارد؛ این درحالی است كه با توجه به پاك و مقرون به صرفه بودن این نوع انرژی، باید در كنار گسترش این تكنولوژی، فرهنگ سازی مناسبی نیز در كشور در راستای استفاده از انرژی‌های پاك صورت پذیرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس