کد خبر 559539
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳

آمریکایی‌ها به دنبال چه هستند؟ راه‌حل سیاسی یا گسترده کردن دامنه جنگ؟ افزایش حملات تروریست‌های النصره به مواضع نیروهای سوری همراه با وصول سلاح‌های آمریکایی چه پیامی دارد؟


 به گزارش مشرق، آتش‌بس در سوریه نزدیک است که به علت حملات مکرر گروههای مسلح به پایگاههای ارتش سوریه در طول دو هفته گذشته متلاشی شود.

اما این تنها تهدید مقابل آتش‌بس نیست؛ بنا بر گزارش نشریه دفاعی «جینز» انگلیس، آمریکا دو محموله سلاح برای معارضان سوریه ارسال کرده است و این اتفاق می‌تواند از اساس آتش‌بس را از بین ببرد. اساسی که بر پایه توافق بین آمریکا و روسیه استوار است.

به نوشته روزنامه السفیر لبنان این اقدام آمریکا، جدیت واشنگتن به توافق با روسیه در قضیه آتش‌بس را زیر سؤال می‌برد؛ چه آنکه اگر این اقدام آمریکا ارتباطی به افزایش درگیری‌های نظامی معارضان با ارتش سوریه در روزهای اخیر که با دور سوم مذاکرات ژنو همزمان است، داشته باشد.

حملات مکرر تررویست‌ها در سایه آتش‌بس

بنا به این گزارش، گروههای تروریستی همچون جبهة النصره و احرار الشام در چندین جبهه علیه پایگاههای ارتش سوریه چندین مرتبه حمله کرده‌اند که شدیدترین آن‌ها در بخش جنوبی استان حلب اتفاق می‌افتد و تروریست‌ها سعی دارند چندین شهرک را که به منزله کلیدی برای اشغال کل بخش جنوبی استان حلب است را به تسلط خود در آورند.

السفیر ادامه می‌دهد: حملات تروریست‌ها بر روی شهرک‌های «برنه» و «زیتان» متمرکز شده است که خط اول دفاعی برای منطقه «تل العیس» محسوب می‌شود. همچنین حملاتی که بر روی شهرک «الخالدیه» برای نفوذ به سمت «خان طومان» انجام می‌شود. اما این حملات به‌علت حجم سنگین آتشی که نیروهای سوری بر روی تروریست‌ها دارند، تا کنون ناکام مانده است و اگر می‌بینیم بعد از ظهر شنبه تررویست‌ها توانستند برخی نقاط را به کنترل خود در آورند، این قضیه به تاکتیک نیروهای سوری مربوط می‌شود که تروریست‌ها را به درون مناطق خود می‌کشانند و سپس آن‌ها را تار و مار می‌کنند.

 

نکته دیگری که برای تروریست‌ها مهم قلمداد می‌شود، مسأله زمان است. این نیروها می‌بایست تا قبل از طلوع آفتاب کار را تمام کرده و کنترل شهرک‌های «برنه» و «زیتان» را به‌دست می‌گرفتند؛ چرا که وضعیت جغرافیایی منطقه اجازه عملیات در روز را به آن‌ها نمی‌دهد و در این صورت خطوط امدادی آن‌ها مشخص شده و نیروهای سوری می‌توانند آن را از بین ببرند. از این رو تروریست‌ها اگر در تاریکی شب نتوانند به اهداف خود برسند مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند.

به نوشته السفیر، از سوی دیگر گروههای چون «جبهة النصره»، «ترکستانی‌ها» و «سربازان قفقاز» درگیری جدید را در شمال لاذقیه با هدف تسلط بر منطقه «برج» و روستای «البیضاء» آغاز کرده‌اند. در غوطه شرقی دمشق و در مسیر حرستا-القنطره نیز ارتش سوریه درگیری‌های متعددی با گروه «جیش الاسلام» داشته است.

جزئیات ارسال سلاح‌های آمریکایی به تروریست‌ها

به نوشته روزنامه السفیر، نشریه دفاعی «جینز» انگلیس در روز شنبه، به جزئیات دو محموله سلاح‌های آمریکایی که از اروپای شرقی و سپس از طریق ترکیه و اردن برای معارضان مسلح ارسال شده است، می‌پردازد.

بنا به این گزارش، محموله اول در 5 دسامبر 2015 بر روی کشتی «Geysir» از بندر «کانستانتا» رومانی بارگیری شده و بتدریج به سمت بندر «آغالار» ترکیه حرکت کرد و نیمی از بار خود را پیش از حرکت به سمت بندر «العقبه» اردن تخلیه کرد.

به نوشته مجله جینز، این کشتی با 80 کانتینر در حدود 1000 تن سلاح را حمل می‌کرد و انواع سلاح‌ها را از جمله موشک‌ها ضد تانک پیشرفته را در خود داشت.

عمده‌ترین سلاح‌های موجود در این محموله شامل سلاح‌های کلاشینکوف، تیربارهای دوشکا، آر پی جی، موشک‌های «Faktoria» (ضد تانک پیشرفته) خمپاره‌های 82 میلیمتری و دیگر انواع آر پی جی است.

اما محموله دوم، دو برابر محموله اولی است و 117 کانتینر و حدود 2000 هزار تن سلاح را با خود به همراه دارد.

به نوشته مجله «جینز»، این محموله از بندر «بورگاس» بلغارستان بارگیری شده و در تاریخ 4 آوریل (12 روز پیش) به بندر «العقبه» اردن رسیده است.

این نشریه به محتوای کامل این محموله اشاره کاملی نکرده و صرفا از وجود 162 تن مواد منفجره در این محموله سخن گفته است.

آمریکا به کدام سو می‌رود؟

روزنامه السفیر ادامه می‌دهد: پرده‌برداری از این دو محموله سؤالات مهمی را در مورد نقشه آمریکا در سوریه به وجود می‌آورد و اینکه آیا این کشور واقعا به مسیر سیاسی برای حل بحران سوریه پایبند است؟ یا‌ آن را صرفا پوششی برای بر افروخته تر کردن آتش‌ جنگ با هدف گرفتار کردن روسیه در یک جنگ فرسایشی، قرار داده است؟

آیا آمریکا شروط خود برای همکاری با گروههای مسلح سوریه را کاهش داده است و دیگر شرط میانه‌رو بودن لازم نیست؟ مخصوصا وقتی که بدانیم گروه تروریستی «احرار الشام» وابسته به القاعده از گروههایی است که مشمول حمایت‌های تسلیحاتی آمریکایی‌ها می‌شود.

احرارالشامی که ماه پیش یکی از رهبران معروفش به نام «شیخ عبدالرزاق المهدی» حکم به مرتد بودن و قتل باراک اوباما داده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس