جلسه مهم شورای سنجش و پذیرش برگزار شد و همه چیز به پادرمیانی سه وزیر نسبت به رای دیوان عدالت اداری رسید.

به گزارش مشرق، پس از کش و قوس‌های فراوان شورای سنجش و پذیرش دانشجو عصر روز یکشنبه جلسه‌ای را با حضور اعضای این شورا و معاونان حقوقی سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و بهداشت برگزار کرد. در این جلسه این شورا در جهت اجرای رای کنکوری دیوان عدالت اداری که به موضوع حذف تاثیر «قطعی» سوابق تحصیلی در کنکور اختصاص داشت، سه مصوبه تصویب کرد.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش در گفتگویی درباره جزئیات این جلسه گفت: شورا وزارت آموزش و پرورش را موظف کرده است که نمره سه سال آخر متوسطه را که به صورت نهایی و کشوری و مطابق با قانون سنجش و پذیرش است را باید به سازمان سنجش ارسال کند.

وی افزود: مصوبه دوم این بود با توجه به اینکه کنکور سراسری خیلی مهم است و هر گونه تغییر باعث اختلال در برنامه ریزی دانش آموزان آتی و اعتراض دانش آموزانی که قبلا وارد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شده‌اند، مشکلات و تبعات اجتماعی زیادی در پی دارد.

رئیس سازمان سنجش گفت: شورا مصوب کرد که سه وزیر آموزش پرورش، علوم و بهداشت یک رایزنی با رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس و رئیس دیوان عدالت اداری داشته باشند تا بتوانیم نحوه اجرای این مصوبه دیوان را روشن‌تر پیش ببریم.

وی گفت: ما پیش از این پیگیری کرده بودیم و با توجه به اینکه طرح دو فوریتی درباره این استفساریه که به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده، به دلیل بحث بودجه عقب افتاده بود یک پیگیری دیگر هم امروز انجام شد و مشخص شد هم رئیس مجلس و هم نائب رئیس مجلس دستور پیگیری آن طرح دو فوریتی را داده‌اند. اگر این موضوع در مجلس مطرح شود ممکن است مسیر راحت‌تر شود.

خدایی یادآور شد: به دلیل اینکه بحث اجرای این موضوع تبعات خاص خودش را دارد شورا تعیین میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی را به جلسه آتی و بعد از روشن شدن این رایزنی‌ها موکول کرد تا با مشورت و فکر بیشتر تصمیم گیری صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته تمام این موضوعات به فوریت در حال پیگیری است که بتوانیم در جلسه آتی تصمیم بگیریم که رای دیوان عدالت اداری را چگونه اجرا کنیم.

البته این شورا مصوبه‌ای در همین زمینه نیز داشت که بر اساس آن درصد پذیرش رشته‌های صرفا با سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۸۰ درصد شد و به این ترتیب ۸۰ درصد ظرفیت کل آموزش عالی باید صرفا با سوابق تحصیلی و بدون کنکور پذیرش شوند.

 
ماجرایی که بازهم باید با "پادرمیانی" حل شود!

ماجرای تاثیر معدل دوره‌های دبیرستان در کنکور سراسری یکی از جالب‌ترین حاشیه‌های آموزش عالی کشور باید دانست. ماجرایی که با دادخواست یک دانش آموز دختر از دیوان عدالت (اینجــا) برای لغو تاثیر ۲۵ درصد سوابق تحصیلی آغاز شد و به رای دیوان عدالت مبنی بر ابطال این موضوع در ۱۶ بهمن ماه رسید. اما پس از آن سازمان سنجش و وزارت علوم موضع گیری محکمی نسبت به این موضوع گرفتند، موضع گیری که به نظر می‌رسد قابل تامل باشد.

به طور مثال ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش اواخر بهمن ماه سال گذشته در مراسم تقدیر از برگزیدگان نفرات بر‌تر کنکور سراسری ۹۴ درباره مصوبه دیوان عدالت گفت: موضوع رأی کنکوری دیوان عدالت اداری به منظور ابطال تاثیر قطعی ۲۵ درصد سوابق تحصیلی در انتظار استفساریه مجلس است و اگر مجلس نظری نداشته باشد، رأی دیوان را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: موضوع رأی دیوان عدالت اداری درباره ابطال یک بند از مصوبه تأثیر قطعی ۲۵ درصد سوابق تحصیلی، انعکاس زیادی در بین داوطلبان داشت. خدایی ادامه داد: البته ما پیش از این هم درباره این رأی خبر داشتیم اما یک موضوع قابل توجه است که در عرض چند دقیقه پس از انتشار این خبر، حدود۷۰۰ کامنت برای این خبر گذاشته شد که من تقریباً ۸۰ درصد آن‌ها را خواندم و متوجه شدم که نگرانی‌های بسیاری در این زمینه میان داوطلبان وجود دارد. خدایی تاکید کرد: هیأت دولت و شورای سنجش و پذیرش موضوع تاثیر سوابق تحصیلی را به این‌گونه مطرح کرده‌ بودند که این تاثیر از ۲۵ درصد آغاز شود و به تناسب سال‌هایی که نمرات پیش‌دانشگاهی و سال‌های تحصیلی افزایش پیدا می‌کند، بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف در برداشت قانون در این زمینه بوجود آمده که از همین رو ما نامه‌ای با امضای وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم و از مجلس درخواست استفساریه کرده‌ایم. اگر مجلس برداشت دیگری به ما ارائه ندهد، ما‌‌ همان رأی دیوان را اجرا خواهیم کرد.

 
دردسترهای تاثیر ۲۵ درصدی معدل

اصل این ماجرا برمی‌گرد‌د‌ به مصوبه ‌سال گذشته شورای سنجش و پذیرش د‌انشجو و مصوبه یک‌سال قبل از آن د‌ر مجلس. د‌ر مصوبه سومین جلسه شورای سنجش و پذیرش د‌انشجو که د‌ر ۲۳ مهر‌ سال ۹۳ تصویب شد‌ه، تمام د‌یپلمه‌های نظام جد‌ید‌ آموزش متوسطه رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که د‌یپلم نظام جد‌ید‌ خود‌ را د‌ر سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ گرفته‌اند‌ و امتحانات ‌سال سوم د‌بیرستان آنان به صورت نهایی و سراسری برگزار شد‌ه است، مشمول سوابق تحصیلی بود‌ه و سوابق تحصیلی آنان حد‌اکثر به میزان ۲۵‌د‌رصد‌ و با تأثیر قطعی د‌ر گزینش نهایی آزمون سراسری‌ سال ۱۳۹۴ شد‌ند‌.

براساس تبصره ۵ ماد‌ه ۵ قانون «سنجش و پذیرش د‌انشجو د‌ر د‌انشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب د‌هم شهریور ۹۲ مجلس هم تأثیر سابقه تحصیلی د‌ر پذیرش د‌اوطلبانی که د‌ارای سابقه تحصیلی هستند‌، د‌ر‌ سال اول اجرای قانون، حد‌اقل ۲۵‌د‌رصد‌ است. این قانون از‌ سال تحصیلی ۹۳-۹۴ لازم‌الاجرا شد‌ و با توجه به اینکه پذیرفته‌شد‌گان آزمون

سراسری‌ سال ۱۳۹۳ د‌ر ‌سال تحصیلی ۹۴-۹۳ شروع به تحصیل می‌کرد‌ند‌، این قانون د‌ر آزمون سراسری ‌سال ۱۳۹۳ اجرا شد‌ و د‌ر آزمون سراسری امسال هم اجرا شد‌.

 
در این بین چه اتفاقی افتاد؟

اما هیأت عمومی د‌یوان عد‌الت اد‌اری با صد‌ور حکمی، بند‌ ۲ مصوبه شورای سنجش و پذیرش د‌انشجو د‌ر ششم آذر ۹۲ مبنی بر تأثیر مستقیم و قطعی نمرات‌ سال آخر متوسطه د‌ر کنکور سراسری را ابطال کرد‌ه است. این د‌رحالی است که این بند‌ د‌ر کنکور سراسری‌ سال ۱۳۹۳ اجرا شد‌ که د‌ر نتیجه نتایج کنکور سراسری‌ سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ مخد‌وش است. این رأی که د‌ر پی د‌رخواستی برای ابطال بند ۲ مصوبه شورای سنجش و پذیرش د‌انشجو صاد‌ر شد‌ه، آمد‌ه است: «از آن‌جا که براساس قانون باید‌ متوسط نمرات ۳ سال متوسطه د‌ر کنکور لحاظ شود‌، مصوبه شورای سنجش و پذیرش د‌انشجو که اعمال معد‌ل ‌سال آخر را مجاز شمرد‌ه است باطل است.»

همه این مسائل باعث شد که اتفاقت بعد از آن اتفاق بیافتد، و در آخرین جلسه این شورای نظر بر این شد که سه وزیر درنامه‌ای به مجلس و دیوان عدالت به یک جمع بندی نهایی برسند.

به هر حال آنچه که مهم است، بلاتکلیف بودن داوطلبین کنکور سال ۹۵ است، کنکوری که قرار است تیرماه برگزار شود؛ البته اگر این نامه نگاری‌ها بین مجموعه سازمان سنجش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش و دیوان عدالت به نفع این سازمان به پایان رسد، کنکورهای سال ۹۳ و ۹۴ نیز با حاشیه‌هایی همراه خواهد. حال باید دید در جلسه هفته آینده این شورا چه خواهد گذشت.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    سلام بابا آخه این چه وضعش یکباه مشخص کنید دیگه تکلیفو عه
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    بابا ما رو بدبخت نکنید.تاثیر سوابق در کنکور حداکثر باید مثبت باشه.تاثیر قطعی واقعا ظلم بزرگیه.سوالات ، تصحیح و مراکز برگزاری امتحانات نهایی اصلا استاندارد نیست . تا زمانی که سوالات و تصحیح اون به شیوه ی سازمان سنجش نشده تاثیر اون اصلا به جا نیست
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    آقا کسی که سال 84یا 87یا90دیپلم گرفته و نمیدونسته سوابق چیه اون چه گناهی کرده که باید 25درصد نمره کم بیاره 50ساله که فقط کنکور دکتر و مهندس به جامعه داده ظلمی هم نشده برای اینکه اونهایی هم که نمرات بالا دارن ظلم نشه بکنید به صورت +
  • محمد ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اقایون وزرا فقط دارن به یه بعدش نگاه میکنن به بعد دیگه نگاه نمیکنن که مثلا دانش اموزان بدبخت نمیدونستن قراره معدل تاثیر داشته باشه.به نظر من وزرا میخوان عقدشونو سر ما خالی کنن از این به بعد باید به کسانی که از سال۹۰تا۹۳دیپلم گرفتن باید بگیم نسل سوخته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس