کد خبر 558983
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵

15 اردیبهشت ماه شهرآفتاب میزبان برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود، در حالی که دو هفته تا برگزاری نمایشگاه باقی است اما همچنان شهرآفتاب آب و برق ندارد.

به گزارش مشرق، تقویم را که نگاه کنیم، نشان می‌دهد تنها 17 روز تا برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باقی است.

برگزاری نمایشگاه کتابی که از دوره بیست و نهم تا پنج سال قرار است در شهر آفتاب ماندنی باشد، در مدت 17 روز دغدغه‌ها برای برگزاری نخستین نمایشگاه در این مجموعه نمایشگاهی واقع در اتوبان تهران_ قم پررنگ تر شده است.

بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس، شهرآفتاب آزمون و خطای خود را قرار است با اولین نمایشگاه یعنی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تجربه کند و حال اینکه همچنان مشکلات بزرگی بر سر راه آغاز به کار این نمایشگاه باقی است.

اینجا قرار است «نمایشگاه کتاب» شود +عکس

از امروز فقط و فقط 17 روز مانده تا افتتاحیه نمایشگاه کتاب را شاهد باشیم اما مسئولان نباید به این نمایشگاه در محل جدید نگاه پروژه محور داشته باشند چرا که اینگونه نگاه‌ها معمولا کارگشا نبوده و به شکلی تنها اجرای امر است.

اما شهرآفتاب تا آغاز نمایشگاه کتاب چه حال و روزی دارد؟ اول اینکه پروژه مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب در جنوب شهر تهران در زمینی به مساحت 138 هکتار در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی (ره) و به فاصله اندکی از فرودگاه امام خمینی (ره) در مسیر اتوبان تهران - قم واقع شده است. این مجموعه دارای یک ورودی شرقی از طریق اتوبان تهران – قم و یک ورودی از کمربندی شهرآفتاب است. از چهار بخش اصلی نمایشگاه ها، مرکز تجارت، مرکز اقامتی و بخش خدمات و پشتیبانی تشکیل شده است.

اینجا قرار است «نمایشگاه کتاب» شود +عکس

احداث سالن گمرک در فضای باز

 

با توجه به اینکه سالن‌های نمایشگاهی شهر آفتاب به لحاظ ساختمانی و دیوار بندی آماده است اما دیواربندی فضا کفایت برگزاری را نمی‌کند.

این بخش در شمال سایت سازمان یافته است. سالن های نمایشگاهی به مساحت تقریبی 120/000 مترمربع و در سه تیپ طراحی شده‌اند. یک عدد سالن بزرگ (سه قلو) به مساحت 25/000 مترمربع ، چهار عدد سالن متوسط (2 قلو) هرکدام به مساحت 15/000 مترمربع و چهار عدد سالن کوچک (تک قلو) هرکدام به مساحت 8/000 مترمربع . این سالنها محل اصلی غرفه‌های نمایشگاهی است. هرکدام از سالنها فضایی یکپارچه و بزرگ است که با سقفی عظیم و زیبا فضایی منحصر به فرد و فاخر را پدید آورده است.

نکته جالب اینکه همچنان در این سالن‌های سه قلو کارگران در حال کار هستند، شیشه می‌برند، سیمان می‌برند و سقف می‌زنند، از غرفه و غرفه بندی خبری نیست که نیست...

یکی با اره می‌برد و دیگری سنگ حمل می‌کند، آن یکی آسانسور را تنظیم می‌کند و دیگری با کامیون مصالح می‌آورد، اینجا شهر آفتابی است که قرار است تا دو هفته دیگر نمایشگاه کتاب شود. اما از نمایشگاه کتاب آثار و نشانه‌ای دیده نمی‌شود. حتی غرفه‌ها هنوز اسباب خود را در سالن‌اصلی پهن نکرده‌اند.

باد شدیدی در محوطه شهرآفتاب در حال وزیدن است، کارگران از وجود این بادها در روزهای معمول سال هم یاد می‌کنند، پرچم‌ها با شدت تکان می‌خورد و باد حمل وسایل را با کندی همراه کرد.

 اینجا قرار است «نمایشگاه کتاب» شود +عکس

* چهار باغ و یک محیط آفتابی/ فکری برای سایبان کنید

محور چهارباغ به عنوان شاهراه اصلی مجموعه، مسیر تردد تفکیک شده سواره و پیاده در مجموعه است که با اتصال دو ورودی مجموعه، قسمت جنوبی مجموعه (مراکز تجاری و اقامتی) را از قسمت شمالی (بخش نمایشگاهی و خدماتی) جدا کرده و در مرکز ثقل خود با یک میدانگاهی بزرگ ، ورود به بخش نمایشگاهی را تعریف می سازد. این محور با برخورداری از فضای سبز و آبنماهای ویژه ، ضمن ایجاد یک جلوه بصری زیبا در سایت مجموعه ، مسیر اصلی توزیع جمعیت در پروژه می باشد و استخوان بندی هندسی مجموعه محسوب می گردد.

این فضا باید با سازهایی جهت سایبان برای بازدیدکنندگان آماده شود، محیط وسیع و گسترده است و باید تدارکی برای استراحتگاه در نظر گرفت.

اینجا قرار است «نمایشگاه کتاب» شود +عکس

*  شهرآفتاب هنوز به دهکده جهانی وصل نیست

اینترنت برای محیط نمایشگاهی از ملزومات است، مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب درصدد هستند امکان برقراری ارتباط و برقراری ارتباط با فیبر نوری را فراهم کنند تا اینترنت شهرآفتاب وصل شود اما همچنان در زمان دو هفته تا نمایشگاه کتاب از اینترنت هم خبری نبود، حتی فضای پرس سنتر که برای خبرنگاران در نظر گرفته شده نشانی از جایگاه خبرنگاران نداشت، ضمن اینکه برخلاف آنچه مسئولان برگزاری مطرح کرده اند این منطقه از وی آی پی فاصله دارد.

از نکات دیگر مطرح شده عدم تست برق است، شهرآفتاب هنوز نه آب دارد و نه برق، کارگران عنوان می‌کردند که روزانه با تانکر آب را به محیط منتقل می‌کنند و به دلیل نبود برق تا ساعت 5 عصر کارگران در محیط فعالیت می‌کنند.

 اینجا قرار است «نمایشگاه کتاب» شود +عکس

* اکثر سالن‌ها زیر چادر هستند

ناشران دانشگاهی، بین‌الملل، کودک و نوجوان و آموزشی، در این بخش‌ها (فضاهای باز) مستقر خواهند شد.البته چادر برخی از آنها در داخل تولید شده و برخی دیگر از سایر کشورها خریداری و وارد شده است. تنها یک سالن از کف پوش نصف و نیمه موکت برخوردار بود که روی آن پوشیده شده است. سایر سالن‌ها اما... از این رو مسئولان برپایی باید سرعت بالایی به روند آماده سازی بدهند.

                                               اینجا قرار است «نمایشگاه کتاب» شود +عکس

    نقشه نهایی جانمایی تشکل‌ها

نکته دیگر درباره سالن گمرک نمایشگاه است، که تازه در حال بستن داربست برای ایجاد آن هستند، هرچند هنوز این فضا آماده نشده بنابراین گفته می شود کتاب های وارد شده در گمرک شهریار تخلیه و فعلا آنجا نگهداری می‌شود.

امروز 29 فروردین است و زمان برای ایجاد هر پروژه‌ای به تندی سپری می‌شود، بازدید‌ سازمانهای همکار با نمایشگاه کتاب ادامه دارد، هلال احمر به همراه مسئولانش بازدید کرد و دیگر سازمان‌ها گزارش‌ها را دریافت کردند. اما همچنان مکان درمانی یکی از مشکلات است که ظاهرا نزدیک ترین آن با فاصله زیادی از مکان نمایشگاه قرار دارد.

یکی از مشکلات دیگر دسترسی برای ورود این است که یک درب برای ورود آماده شده است که این موضوع دغدغه‌های مسئولان برگزاری را افزایش داده است و نگرانی‌ها از دغدغه‌ها حکایت دارد.

آب، برق، ترافیک، سایه‌بان، سرویس‌های بهداشتی و عدم آماده بودن آن و دوری آن از فضای چادرهای کودک و نوجوان، اینترنت در کنار سالن‌هایی که هنوز برای میزبانی از نمایشگاه کتاب آماده نیستند خود حکایتی هزار و یک شب دارد.

مسئولان شهرداری وعده داده‌اند که بزودی موارد مورد نیاز را آماده خواهند کرد هرچند در بخش مترو هم کارگران با سرعت بسیار در حال آماده سازی بودند تا فردا مترو شهرآفتاب راه اندازی شود و رسما کار خود را آغاز کند.

 اینجا قرار است «نمایشگاه کتاب» شود +عکس

حسین صفری مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب دو روز پیش در عین حال به یکی از رسانه‌ها گفته بود که این مجموعه هنوز به طور کامل تحویل ستاد نمایشگاه کتاب نشده است.

او امروز اعلام کرده است: تحویل بخشی از سالن ها جهت انجام امور غرفه بندی و نصب موکت و عملیات اجرایی از تاریخ 27 فروردین ماه آغاز شده است. البته همکاران ما در کمیته ناشران و کمیته اجرایی در حال آماده سازی سالن ها هستند تا این در موعد مقرر به ناشران تحویل شود.

صفری با اشاره به تامین برق اصلی نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب، ادامه داد: شهرداری تهران همچنان در حال انجام زیرساخت های نمایشگاه از جمله برق اصلی نمایشگاه است که این موضوع باید هر چه سریع تر نهایی شود. امیدورایم در زمان باقی مانده شهرداری تهران بتواند نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم برای برگزاری نمایشگاه کتاب، اقدامات لازم را انجام دهد.

بیست ‌و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 15 تا 25 اردیبهشت ماه 1395 در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس