کد خبر 558469
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۸

کسي که در کودکي همبازي اشرف بود حالا به هر بهانه‌اي زبان به طعنه داشت و همه جاي خانه‌اش اسلحه پنهان مي‌کرد. مريم با کينه‌هايي که در دل داشت پدر حتي بعد از تبعيد رضاخان هم آرام نگرفت.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ مي‌خواهم از مردي صحبت کنیم که با وجود املاک فراوان و خدم و حشم بي‌حدّش الان هيچ‌کس نامي از او نمي‌برد و کمتر کسي پيدا مي‌شود که او را بشناسد. کسي که رضا ماکسيم را رضاخان کرد.

مردی که رضا ماکسیم را به رضاخان تبدیل کرد+عکس

ياور رضاخان پهلوي محافظ منزل عبدالحسين ميرزا فرمانفرما به همراه عده‌اي
ديگر در كرمانشاه (شخصِ غيرنظامي كنارِ رضاخان؛ محمدولي ميرزا فرمانفرمائيان


عبدالحسين ميرزا ملقب به فرمانفرما يکي از بزرگترين زمينداران ايران بود که در اکثر شهرها زمينهاي زيادي خريده‌ بود کسي که از قدوقواره‌ رضاخان خوشش آمد و او را زير بال‌ و پر خود گرفت تا قزاق شود. بعد از به قدرت رسيدن رضاخان به اين پيرمرد سياستمدار سخت گذشت به طوري که هيچ‌وقت فکر نمي‌کرد زيردستش شاه شود و او را در تنگنا قرار بدهد تا حدي که رضاشاه دستور داد؛ تمام املاک فرمانفرما قبضه شود و خانه‌ بي‌اندازه بزرگ او تبديل به کاخ مرمر گشت.

مردی که رضا ماکسیم را به رضاخان تبدیل کرد+عکس

فرمانفرما سه زن و تعداد زيادي فرزند داشت و بعد از اينکه رضاخان از ترس قدرت اين پيرمرد، پسر بزرگش را کشته و فرمانفرما را به زندان انداخت، خانواده‌ بزرگش از هم پاشيد و هرکدام با املاک کمي که رضاخان به آنها دست نبرده بود زندگي مي‌کردند.

 مردی که رضا ماکسیم را به رضاخان تبدیل کرد+عکس
رضاخان پهلوي در بامداد روز سوم اسفند سال 1299 چند ساعت
پس از كودتا، در كنار اتومبيل مصادره شده نصرت‌الدوله فيروز


معروف‌ترين اين فرزندان که کينه رضاخان را در دل داشت و فرصت انتقام را لحظه‌شماري مي‌کرد عزيز کرده‌ فرمانفرما يعني مريم فيروز بود. دختري که به خاطر سخت گيريهاي مذهبي پدر در خانه درس مي‌خواند و به انتخاب پدرش شوهر کرد و بعد از مرگ فرمانفرما در زندان رضاخان تبديل به موجي از نفرت شد و افسار گسيخته، آماده انتقام گرديد. تا حدي که سرتيپ اسفندياري «همسرش» قدرت مقابله با او را نداشت.

همه جا صحبتش با بدگويي از رضاخان شروع مي‌شد و از هر طريقي آماده‌ ضربه زدن بود. کسي که در کودکي همبازي اشرف بود حالا به هر بهانه‌اي زبان به طعنه داشت و همه جاي خانه‌اش اسلحه پنهان مي‌کرد. مريم با کينه‌هايي که در دل داشت پدر حتي بعد از تبعيد رضاخان هم آرام نگرفت.

کبري احمديان / بهارستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمد ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    2 0
    این چی بود شما نوشتید. احتمالا یه چیزی قدیما خوندید یا شایدم فقط شنیدید ، حالا بعدش اومدید به کمک تخیل یه چیزایی رو سر هم کردید.
  • شیما ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 5
    شما کمی تاریخ مطالعه کن قبر فرمانفرمان در قبرستان ابن بابوه تهران هستش و منطقه فرمانیه تهران هم به خاطر اینکه بیشتر زمین هاش مال این آقا بود به این نام نام گذاری شده و هنوز مونده تاریخ کثافت کاری های رضاخان و ظلم های که کرده رو بیان کنه
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    كسي كه رضا ماكسيم را تبديل به رضاشاه كرد، شاهپور جي رپورتر پدر سراردشير جي رپورتر بود. مگر فرمانفرما فقط به رضا ماكسيم اين كمك ها را مي كرد؟
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    5 2
    قاجار خیلی خوب بوده؟؟؟ دوست داشتید قاجاریها بر سر قدرت می موندن؟؟
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 1
    اینقدر پشت سر مرده .....
  • محمد ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 1
    نه ... هر دوتا از همدیگر بدتر بودند....
  • زهرا IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 1
    خاک بر رضا شاه کثیف دزد که به کسی که بهش محبت کرد خیانت کرد خاک بر سرش لعنت بهش
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    زر زدن در تاریخ آسان است و دشمنان ایران این چرندیات را باور می‌کنند و برعکس ایران دوستان هرگز این چرندیات را باور نخواهد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس