کد خبر 558379
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲

معاون وزیر دفاع افغانستان فرار سربازان از میادین نبرد را توطئه علیه منافع ملی کشورش عنوان کرد و گفت: 32 هزار نیروی مسلح در هلمند داریم که به تجهیزات سبک و سنگین نظامی مانند هواپیماهای جنگی، تانک‌ و انواع موشک‌های پیشرفته مجهز هستند.

به گزارش مشرق، «عبدالجبار قهرمان» معاون وزارت دفاع افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با بیان اینکه حملات بهاری طالبان تهدیدی بر دولت نخواهد بود، گفت: در صورت قطع کمک حامیان طالبان نیروهای افغان این گروه را تا 2 سال دیگر نابود خواهد کرد.

همزمان با آغاز فصل بهار ناامنی‌ها در افغانستان افزایش یافته و طالبان همه ساله تلاش دارند تا در این فصل برخی مناطق بویژه مناطق استراتژیک را تحت تصرف خود قرار دهند.

افزایش ناامنی در بهار هر سال سوژه اکثر رسانه‌های ملی و بین‌المللی می‌شود که در این میان برخی رسانه‌های بین‌المللی و محلی گزارشاتی را منتشر می‌کنند که اکثراً برخلاف منافع ملی این کشور است.

خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با «عبدالجبار قهرمان» معاون وزیر دفاع افغانستان به گفت‌وگو نشسته و وضعیت امنیتی و آمادگی‌های دفاعی این کشور را بررسی کرده است.

معاون وزارت دفاع افغانستان با اشاره به گزارش‌هایی که بیشتر توسط رسانه‌های غربی منتشر می‌شود، مبنی بر افزایش فرار سربازان افغان از میادین نبرد، اظهار داشت: فرار سربازان از میادین نبرد را نمی‌توان کتمان کرد، اما فرار سربازان به دلیل داشتن مشکلات شخصی و خانوادگی خود آنها است.
وی افزایش فرار سربازان از میادین نبرد را رد کرد و گفت: فرار سربازان به دلیل نبود امکانات جنگی توطئه علیه منافع ملی افغانستان است که بیشتر شبیه جنگ سرد می‌ماند.

استقرار 30 هزار نیروی مسلح و مجهز در هلمند

عبدالجبار قهرمان در ادامه سخنان خود با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر احتمال سقوط هلمند در آینده‌های نزدیک اعلام کرد که سقوط هلمند امکان‌پذیر نیست، زیرا دست‌کم 30 تا 32 هزار نیروی تا به دندان مسلح در آن ولایت داریم.

وی با اشاره به آب‌وهوای گرم هلمند گفت: جنگ در هلمند در تمام فصول سال امکان‌پذیر است، بناً افزایش ناامنی در بهار امکان ندارد و این موضوع تنها برای تخریب اذهان عمومی از سوی برخی حلقات دامن زده می‌شود.

معاون وزارت دفاع افغانستان ناامنی‌های موجود را بیانگر افزایش قدرت طالبان ندانست و آن گویای ضعف مدیریتی مسئولان نظامی دولت مرکزی خواند و گفت: این ضعف مدیریتی اکنون برطرف شده و به زودی مناطق از دست رفته هلمند دوباره به تصرف دولت مرکزی در خواهد آمد.

این در حالی است که عبدالجبار قهرمان پیش از این مذاکرات مستقیم و غیر مستقیم را به شبه‌نظامیان طالبان در هلمند آغاز کرده بود.

60 درصد طالبان وارد مذاکره شده‌اند

وی با اشاره به نتیجه این مذاکرات گفت: 50 تا 60 درصد طالبان وارد مذاکره شده و اکنون از جنگ دست کشیده‌اند که نتیجه آن به میان آمدن آرامش و صلح در اکثر مناطق این ولایت است.

برخی رسانه‌های محلی افغانستان چندی پیش گزارش داده بودند که داعش می‌خواهد در بهار جاری از طریق ولایت‌های مرکزی خود را به سمت ولایت‌های شمالی برساند که این موضوع از سوی معاون وزارت دفاع افغانستان رد شد.

قهرمان در این خصوص اظهار داشت: برخی از سیاسیون که چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند به دنبال سودجویی از جو به وجود آمده از چنین سخنان هستند.

این مقام وزارت دفاع افغانستان در ادامه گفت‌وگو به آغاز عملیات بهاری طالبان اشاره کرد و گفت: طالبان با این دست عملیات‌ها نمی‌توانند تهدیدی به دولت افغانستان باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که طالبان چند سال دیگر در افغانستان عُمر خواهد داشت، گفت: اگر کمک حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای طالبان قطع شود، این گروه توسط نیروهای افغان ظرف 2 سال آینده نابود خواهد شد، اما اگر این کمک‌ها ادامه یابد، دولت کابل عملیات‌های بزرگی علیه این گروه راه‌اندازی خواهد کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس