کد خبر 558260
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸

در واقع ایران کشوری است که 4 فصل و 4 نوع آب و هوای متفاوت را یکجا دارد و از کوه و دشت گرفته تا کویر و جنگل و دریا، از هوای خنک تا هوای گرم و شرجی همه و همه را در نقاط مختلف ایران می توان یافت.

امیر شفیعی کوبائی در یادداشتی در خبرایرانی نوشت: ایران کشوری توریسم خیز است. این مساله با توجه به آب و هوا و اقلیم خاص ان کاملا مشخص است و نیازی به استدلالهای آنچنانی نیست.

در واقع ایران کشوری است که 4 فصل و 4 نوع آب و هوای متفاوت را یکجا دارد و از کوه و دشت گرفته تا کویر و جنگل و دریا، از هوای خنک تا هوای گرم و شرجی همه و همه را در نقاط مختلف ایران می توان یافت.

از سوی دیگر، قدمت تاریخی ایران باعث شده آثاری بسیار ارزشمند از نسل های گذشته در کشور بر جای بماند که می تواند بهانه خوبی برای تاریخ دوستان باشد تا به ایران سفر کنند.

در این میان اما این کشور هرگز نتوانسته جایگاه خوبی در صنعت توریسم جهانی داشته باشد. از یک سو امکانات کم برای گردشگران، هتل هایی که ستاره هایش ستاره نیست و رعایت نشدن حداقل ها برای مهمان پذیری و از سوی دیگر عدم شناخته شدن ایران و تبلیغات منفی کشورهای غربی به دلیل اختلافات سیاسی باعث شده تا ایران نتواند جای خود را در صنعت توریسم حتی در خاورمیانه پیدا کند و البته که در منظقه رقبای قدرتمندی مانند امارات دارد.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که در وضعیت بد اقتصادی امروز، توریسم جزو صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود و می‌تواند پابه‌پای صادرات نفتی برای کشور عواید اقتصادی داشته باشد؛ این موضوعی است که این روزها نقل محافل اقتصادی، دولتی و بخش خصوصی شده اما ظاهرا جایگاه خود را در بسته خروج از رکود دولت به دست نیاورده است.

همه اینها در حالی است که سازمان متولی گردشگری، عضوی از شورای‌عالی صادرات غیرنفتی شده است و این یک اتفاق خوب برای صنعت گردشگری کشور است اما نکته اینجاست که هنوزهم ضمانت اجرایی و راهکارهای عملی از سوی دولت برای این مهم ارائه نشده است.

در هر حال، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که گردشگری ازجمله صنایعی است که با سرمایه‌گذاری‌های اندک و کمی تلاش ، می تواند سود زیادی داشته باشد و ارز زیادی روانه خزانه کشور کند. البته همانطور که در بالا هم اشاره شد، این موضوع مستلزم جذب توریست است که به نظر می‌رسد باتوجه به موج ورود توریست‌های خارجی به کشور و ورود قطارهای گردشگری به ایران برای اولین بار در طول این سال ها، این مساله راحت‌تر قابل حل است به شرط آن که زیر ساخت ها برای جذب گردشگران و وادار کردن انها برای سفر دوباره به ایران فراهم شود.

تغییرات سیاسی در کشور و تعامل با جهان و اجرایی شدن برجام هم می تواند قدم خوبی برای افزایش توریسم باشدبنابراین آنچه اکنون لازم است، ساماندهی وضعیت گردشگری و جذاب کردن ایران برای خارجی هاست که اگر به ان توجه شود ایران با توجه به داریی های خدادادی، به کشوری توریست خیزم تبدیل خواهد شد. 24

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس