کد خبر 558085
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

ر منشور دولت که در ربیع الثانی سال 1266 قمری به نام هر یک از حکام صادر گشت، شکنجه کردن متهمان و همچنین جزای بی تناسب گناهکاران به سختی ممنوع شد.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ 25 ربیع الثانی 1266 هجری قمری روزی بود که برای اولین بار در ایران دستور منع شکنجه توسط امیرکبیر صادر شد. 

برخلاف حکام مستبد، حاکمین عدالتخواهی نظیر امیر کبیر از شکنجه و آزار متهمین نفرت داشته اند. در منشور دولت که در ربیع الثانی سال 1266 قمری به نام هر یک از حکام صادر گشت، شکنجه کردن متهمان و همچنین جزای بی تناسب گناهکاران به سختی ممنوع شد و امر گردید هیچکس را به هیچ بهانه ای به شکنجه نگیرند و مقرر شد پس از آنکه تقصیر متهمان  ثابت و محقق گردید به کیفری که درخور جرم باشد محکوم شوند.

روزی که فرمان منع شکنجه در ایران صادر شد

در فرمان بزرگ و تاریخی امیر کبیر در این رابطه آمده است:

در این وقت از قرار شکایاتی که مقرون سمع همایون افتاد، حکام ولایات مکرر بندگان خدا را خواه به جهت اقرار تقصیری که متهم می شوند و خواه محض ابراز جایی که اموالشان پنهان بوده به شکنجه می گذارده اند. چنین حرکتی منافی مروت و احکام شرع و خلاف رای اقدس شهریاری است. لهذا قدغن می فرماییم که به هیچ بهانه متهمین را به شکنجه نگذارند. پس از آنکه تقصیر متهمین ثابت و محقق گردید، به اندازه تقصیرشان گرفتار همان سزای شرعی و عرفی گردند. حکام ولایات مزبور به هیچوجه کسی را به شکنجه اذیت نرسانند و مراقب باشند که اگر احدی مرتکب چنین عملی گردد مورد مواخذه و سیاست خواهد شد. می باید حسب المقرر معمول داشته تخلف و تجاوز از مدلول حکم قضا شمول ننماید.

25 ربیع الثانی 1266 هجری قمری

جوان و تاریخ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس