کد خبر 557545
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۶

وزارت نیرو در اقدامی که با توجه به بحرانی بودن شرایط فرونشست دشت تهران، عجیب به نظر می رسد مصوبه ای را تهیه و ابلاغ کرده که بر اساس آن به چاههای غیرمجاز خانگی مجوز بهره برداری داده می شود.

به گزارش مشرق، در حالیکه دشت تهران با متوسط سالانه فرونشست 36 سانتیمتری مواجه شده که ادامه این فرونشست خطرات بسیاری را برای زیرساختهای این کلانشهر در بر خواهد داشت، برداشت غیرمجاز از سفره های آب زیرزمینی دشت تهران ادامه دارد.

به جز چاههای غیرمجاز کشاورزی در اطراف شهر تهران، در مناطق 22 گانه پایتخت، وجود 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز خانگی شناسایی شده که در سالهای گذشته ساکنان خانه های ویلایی در تهران بدون اخذ مجوز از نهادهایی چون شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه ای، اقدام به حفر چاههایی تا عمق چند ده متر در ویلاهای شخصی خود کرده اند. استفاده از آب باکیفیت زیرزمینی برای پر کردن مستمر استخرها و آبیاری باغ های خانگی امری است که برای این افراد به روالی روزمره تبدیل شده است.

وزارت نیرو در اقدامی که با توجه به بحرانی بودن شرایط فرونشست دشت تهران، عجیب به نظر می رسد مصوبه ای را تهیه و ابلاغ کرده که بر اساس آن به چاههای غیرمجاز خانگی مجوز بهره برداری داده می شود. بر اساس این مصوبه که شهر تهران و دیگر کلانشهرها با بیش از 200 هزار نفر جمعیت را در برمیگیرد، مسئولان آب هر استان به جای مسدودسازی چاههای خانگی که به صورت غیرمجاز حفر شده اند، اقدام به دادن مجوز به آنها می کنند.

اینکار با این توجیه انجام می گیرد که با نصب کنتور بر روی این چاهها می توانیم برداشت از آنها را مدیریت کنیم؛ اما این سوال مطرح است که مگر شهروندان اجازه حفر چاه در منازل مسکونی خود و برداشت بدون مجوز از سفره های زیرزمینی را دارند؟ آیا این رویه به شرایط بحرانی فرونشست ها دامن نمی زند؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس