کد خبر 557531
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۴

وزیر نیرو گفت : در چهار روز گذشته یک میلیارد متر مکعب آب در رودخانه های استان خوزستان جریان پیدا کرد .

به گزارش مشرق، حمید چیت چیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: دراین مدت نیم میلیاردمتر مکعب آب درحوزه رودخانه دز جریان داشت .
وی افزود : دبی آب ورودی در حوزه رودخانه دز به هشت هزار مترمکعب در ثانیه رسید که در طول تاریخ بی سابقه است .
وزیر نیرو با تکذیب شایعه آسیب دیدن سد دز گفت : سد دز کاملا سالم است و سه خروجی آن هم در 12 سال گذشته به علت خشکسالی باز نشده بود که بدون مشکل باز شد.

چیت چیان افزود : چهارصد  میلیون مترمکعب آب دیروز وارد سد دز شد که حدود نیمی از آن پشت سد ذخیره ونیمی دیگر از طریق خروجی های نیروگاه، سرریزها و خروجی های کشاورزی خارج شد.
وی گفت : آبی که از سد دز خارج شد در رودخانه دز جریان پیدا کرده و به رودخانه کارون وارد می شود و ظهر جمعه به اهواز می رسد.
 وزیر نیرو تصریح کرد : شرایط الان کاملا تحت کنترل است و هیچ نگرانی وجود ندارد .
چیت چیان گفت : میزان ورودی آب به سد دز هم اکنون به 2300متر مکعب کاهش یافته و میزان خروجی آن نیز از 4800 متر مکعب هم اکنون به 3500 متر مکعب کاهش یافته است.
وی افزود : باید مقدار زیادی آب را از سد رها کنیم تا جای کافی برای سیلاب جدید به سد وجود داشته باشد .
چیت چیان گفت : میزان ورودی به سد کرخه هم اکنون 2000 متر مکعب در ثانیه است وسه میلیارد و سیصد متر مکعب آب پشت آن ذخیره شده است درحالی که این سد گنجایش 2 میلیارد متر مکعب آب دیگر را نیز دارد .
معاون برنامه ریزی وزارت نیرو هم در این برنامه گفت : سیلاب در نه استان کشور جریان دارد وبسیاری از رودخانه های این استان ها سالهاست چنین ظرفیت آبی به خود ندیده است .
علیرضا دائمی بابیان اینکه بستر رودخانه ها پس از چند سال خشکسالی با ساخت بنا ها و پل ها مورد تجاوز قرار می گیرد افزود : وقتی حریم رودخانه ها رعایت نمی شود در سالهای پربارش شاهد آسیب های جدی هستیم .
وی افزود : سد های ساخته شده در حوزه رود خانه کارون گنجایش ذخیره 7 میلیارد و پانصد میلیون متر مکعب آب را دارند .

معاون وزیر نیرو بابیان اینکه سد ها برای کنترل سیلاب ها ساخته می شوند افزود : برخی ها با نظرات غیر کارشناسی با سدسازی مخالفت می کنند در حالی که اگر سدها با جایابی درست و سازه مناسب ساخته شوند می توانند درسالهای خشکسالی هم مورد استفاده قرار گیرند.
دائمی افزود: متاسفانه نیمی از یک میلیارد مکعب آب جاری شده درسیلاب اخیر به خلیج فارس می رود که هدر رفت آب است آن هم در کشوری که منابع آب محدودی دارد .
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور هم در گفتگوی تلفنی با این برنامه گفت : در جریان سیلاب اخیر در استان ایلام یک نفر فوت شد ودونفردیگر مفقود شدند .
ناصرچرخساز افزود : یازده استان کشور درگیر سیلاب و آبگرفتگی بودند و امداد رسانی به 2300نفر صورت گرفت .

 وی افزود :امداد رسانی در نه استان همچنان ادامه دارد و این کار دراستان های ایلام ، لرستان و خوزستان با شدت بیشتری در جریان است.
استاندار لرستان هم دراین برنامه گفت : در جریان سیلاب اخیر راه ارتباطی هشتاد روستا در پنج شهرستان به علت تخریب پلها قطع شده است .
هوشنگ بازوند افزود : هزار پانصد واحد مسکونی در شهرها و دو هزار واحد دیگر در روستاهای لرستان دچار آبگرفتگی شده اند.
وی افزود : محور خرم آباد پل دختر وآزاد راه خرم آباد پل زال همچنان مسدود است و آب شرب مردم پل دختر هم دچار مشکل شده است .

معاون امور عمرانی استان خوزستان هم دراین برنامه گفت : با توجه به هشدارهای داده شده آمادگی کامل در خوزستان وجود داشت تا این سیلاب کمترین خسارت را به مردم وارد کند .
احمد سیاحی با بیان اینکه دو محل اسکان موقت برای روستاییان آسیب دیده درمنطقه دزفول فراهم شده گفت : 9 روستا در منطقه شوش و چهار روستا هم در منطقه اندیمشک ، تخلیه شدند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اهوازی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    1 0
    آقای وزیر خوشحال نباشید چون 20 روستا در خوزستان ویران شد و این ویرانی باز هم ادامه دارد چون باید برای تولید برق و آب پشت سد آب ذخیره کنید.بهتر است مدیریت رودخانه را یکپارچه کنید و مدیریت رودخانه را به پایین دست بدهید.کمی هم به فکر مردم باشید و نگاه صرفا اقتصادی را از آب بردارید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس