وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به دلیل اجتناب از رسوایی دیگر در سطح جهانی از افشای ماجرای صادرات سلاح‌های ساخت اسرائیل به رواندا در جریان نسل کشی گسترده این کشور خودداری کرده است.

به گزارش مشرق، در حالی که  بیش از 20 سال از نسل‌کشی در رواندا در جریان نبردهای داخلی این کشور می‌گذرد، دادگاهی در اسرائیل دستور داده است تا از افشای صادرات گسترده سلاح‌های ساخت اسرائیل و کشته شدن شهروندان رواندایی با این تجهیزات جلوگیری شود.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت» دو مقام رواندایی به نام‌های پروفسور «یعیر عایرون» و «ایتی مک»  دو سال قبل با ارسال  «تقاضانامه دسترسی آزاد به اطلاعات» از وزارت جنگ اسرائیل درخواست کردند تا جزییات صادرات سلاح به این کشور را در سال‌های 1990 تا 1995 اعلام نماید.

بر اساس این گزارش، در جریان نبردهای صد روزه داخلی روندا بین 800 هزار تا 1میلیون نفر کشته شدند و تجهیزات نظامی بکار رفته در این نسل کشی شامل گلوله‌های 5.5 میلی متری و نارنجک ساخت اسرائیل بودند .

به نوشته ایندیپندنت، وزارت جنگ اسرائیل و دادگاهی در تل‌آویو با بیان این که افشای جزییات این ماجرا به  امنیت و روابط بین الملل اسرائیل لطمه می زند، از قبول تقاضای دو شخصیت رواندایی خودداری نمودند.

ایتی مک نیز در واکنش به تصمیم دادگاه عالی تل آویو آن‌را «تصمیم اشتباه و غیر اخلاقی » نام نهاد و گفت: هیچ راهی در دادرسی برای انکار صادرات سلاح در این نسل کشی وجود ندارد.»

وی از ادامه تلاش‌های خود تا برملا شدن واقعیات این  ماجرا خبر داد.

رواندا کشوری در مرکز آفریقا  است. در 6 آوریل سال 1994 هواپیمای حامل «جووینال هابیاریمانا» رییس جمهوری وقت رواندا از اعضای قبیله هوتو ، و «سیپرین نتاریامیرا» رییس جمهوری بوروندی، در اثر شلیک موشک زمین به هوا در نزدیکی فرودگاه کیگالی، پایتخت رواندا سقوط کرد.

در پی کشته شدن رئیس جمهوری، هوتوهای تندرو این واقعه را به مخالفان توتسی نسبت دادند و به حملات گسترده علیه اقلیت قومی تونسی و هوتوهای میانه رو دست زدند. نسل کشی رواندا یکصد روز به طول انجامید تا سرانجام نیروهای شورشی، که افراد توتسی در آن اکثریت داشتند، توانستند کنترل اوضاع را در دست بگیرند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اشنا ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    تنها نسل کشی که ترکیه در ان دخالت و افاضات نداشته است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس