رئیس‌‌جمهور با تاکید بر ضرورت انجام دقیق و بهنگام تعهدات برجام از سوی طرف مقابل ایران، از حسن نیت و حمایت‌های ایتالیا برای پیشرفت گفتگوهای هسته‌ای با ۱+۵ تقدیر کرد

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز سه‌شنبه و در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ایتالیا، سفر نخست‌وزیر این کشور به عنوان بالاترین مقام اجرایی ایتالیا به ایران را گامی مهم در توسعه مناسبات دو کشور برشمرد و اظهارداشت: امروز زمینه‌های لازم برای تحرک بیشتر در روابط تهران – رم فراهم شده که باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌‌های موجود، در راستای تعمیق و تحکیم روابط و همکاری‌های دو کشور تلاش کنیم.

رئیس‌‌جمهور، انتخاب ایتالیا به عنوان نخستین مقصد سفر اروپایی خود پس از برجام را نشان دهنده  اهمیت ایتالیا برای ایران در روابط با کشورهای خارجی و اتحادیه اروپا دانست و با تأکید بر تلاش در راستای اجرایی و عملیاتی شدن اسناد و توافقنامه‌های موجود میان دو کشور، گفت: امروز بستر لازم برای توسعه مناسبات تجاری، اقتصادی، فرهنگی و علمی میان دو کشور فراهم شده و روابط دوستانه و صمیمانه ایران و ایتالیا پشتوانه‌ای‌ برای توسعه مناسبات همه جانبه میان دو کشور است.

دکتر روحانی همچنین سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران در زمانی کمتر از ۳ ماه  از سفر هیأت ایرانی به این کشور را نشانه اراده قوی دولت ایتالیا برای توسعه روابط و همکاری‌ها دانست و افزود: امروز و پس از پایان تحریم‌ها، ایتالیا به عنوان کشوری پیش‌رو و پیشگام در گسترش روابط و همکاری‌های ایران با اتحادیه اروپا است.

وی با اشاره به اینکه صنعت ایتالیا و فعالیت کارآفرینان ایتالیایی در ایران سابقه و اعتبار خوبی دارد، اظهار داشت: تشویق و حمایت از همکاری بخشهای خصوصی، شرکت‌ها و بانک‌های ایتالیایی و اروپایی با همتایان ایرانی، برای بهره برداری حداکثری از فرصت های بزرگ کنونی به نفع ملتها و ضروری است.

روحانی تسهیل بیشتر روابط بانکی و بیمه‌ای را برای توسعه مناسبات میان دو کشور بسیار حائز اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: با سرعت بخشیدن و تسهیل ارتباطات در بخش‌های مالی و بیمه ای، سایر بخش‌ها نیز می‌توانند به راحتی همکاری‌های خود را توسعه داده و به تحکیم روابط اقتصادی و تجاری فیمابین کمک کنند.

رئیس‌‌جمهور با اشاره به اینکه ایران و ایتالیا در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، راه و شهرسازی، محیط زیست، کشاورزی، بهداشت و درمان و گردشگری زمینه‌های فراوانی برای همکاری و مشارکت دارند، گفت: موقعیت ممتاز و امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران در منطقه، بهترین زمینه برای جذب سرمایه‌های خارجی است.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه روابط علمی، فناوری، تحقیقاتی و دانشگاهی میان دو کشور، خاطر نشان کرد: ایران و ایتالیا همواره روابط علمی و دانشگاهی خوبی با یکدیگر داشته اند و امروز محققین و اساتید صاحب نامی از ایران در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی ایتالیا مشغول به فعالیت هستند.

روحانی به ضرورت گسترش روابط دو ملت با یکدیگر و توسعه گردشگری میان دو کشور اشاره کرد و افزود: آثار تاریخی و طبیعت بی‌نظیر ایران و ایتالیا می‌تواند به عنوان یک جاذبه برای توسعه روابط دو ملت و گسترش گردشگری استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ موفقیتی برای همه کشورهایی بود که معتقدند راه حل مسایل و مشکلات بین‌المللی گفتگو است و ما باید دستاورد این توافق را به خوبی حفظ کنیم تا مسیر گفتگو به عنوان الگوی راه‌حل مشکلات بین‌المللی برای همگان مد نظر باشد.

رییس‌ جمهوری همچنین با تاکید بر ضرورت انجام دقیق و بهنگام تعهدات برجام از سوی طرف مقابل ایران، از حسن نیت و حمایت‌های ایتالیا برای پیشرفت گفتگوهای هسته‌ای با ۱+۵ تقدیر کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است سلاح‌های کشتار جمعی به ضرر بشریت بوده و باید به طور کامل از جهان محو شود. همانگونه که ایران همواره عاری بودن منطقه از سلاحهای کشتار جمعی را ضرورت صلح و امنیت منطقه ای دانسته است.

روحانی بر هماهنگی و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور برای رفع مشکلات و معضلات در مناطق مختلف جهان تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره برای رفع مشکلات منطقه فعال بوده و استفاده از راه‌حل‌های سیاسی را بهترین مسیر برای حل مشکلات می‌داند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت مبارزه با تروریسم در جهان، آن را خطری بزرگ برای همه کشورهای دنیا برشمرد و گفت: تروریسم به نفع هیچ‌کس نیست و آنهایی که از گروه‌های تروریستی پشتیبانی و حمایت می‌کنند باید بدانند که همه گروه‌های تروریستی به ضرر بشریت بوده و باید این را بپذیریم که کشته شدن یک انسان با هر ملیتی و در هر کجای از جهان، ناگوار است.

وی با اشاره به تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در سازمان ملل متحد مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری، گفت: ما باید با اراده‌ای واحد در مسیر مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم در جهان مصمم باشیم و جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری و مشارکت با همه کشورها برای اجرایی کردن این قطعنامه در سطح جهان است که در این راستا همکاری مشترک ایران و ایتالیا می‌تواند مقدمه و آغازی برای همکاری با سایر کشورهای اتحادیه اروپا در این مسیر باشد.

روحانی با بیان اینکه "متاسفانه عده ای سعی دارند تا از ابزار تروریسم در جهت تخریب اسلام و مسلمانان استفاده شود"، گفت: معضل تروریسم با اراده و همکاری جمعی در مبارزه قابل حل و فصل است؛ اما انتساب دروغین تروریسم به کلیت اسلام و برخورد با مسلمانان در جهان، به معنای ایجاد یک شکاف اجتماعی عظیم است که هرگز قابل حل و فصل نخواهد بود. در این راستا باید به کل بشریت با صدایی واحد اعلام کنیم که همه ادیان آسمانی با تروریسم مخالف هستند و برای ایجاد صلح آمده‌اند.

رئیس‌‌جمهور با اشاره به ضرورت همفکری و ایجاد جلسات مشترک میان اندیشمندان و علمای اسلام و مسیحیت برای مخالفت با تروریسم، گفت: اندیشمندان ادیان الهی با همفکری و اتحاد، باید اعلام کنند که اسلام و مسیحیت و سایر ادیان آسمانی با تروریسم به هر شکلی در جهان مخالف هستند.

روحانی همچنین با اشاره به شرایط فاجعه بار زندگی مردم در کشورهایی که دچار تروریسم و نا امنی هستند، خاطر نشان کرد: ایران و ایتالیا باید مشترکا برای نجات انسان‌ها از کشتار و خشونت، قحطی، آوارگی و گرسنگی تلاش کنند.

"متئو رنتزی" نخست وزیر ایتالیا نیز در این نشست ضمن تشکر از استقبال و میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران از هیأت عالی‌رتبه ایتالیایی، خاطر نشان کرد: پیوند بسیار تاریخی و عمیقی میان دو ملت و دو کشور وجود دارد و ما می‌توانیم در زمینه‌های گوناگون همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشیم که در این راستا ایتالیا از هیچ تلاشی برای به انجام رسیدن توافقات میان دو کشور فروگذار نخواهد کرد.

نخست وزیر ایتالیا با اشاره به ضرورت برقراری هر چه سریعتر و بیشتر ارتباطات بانکی و بیمه‌ای در مسیر توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران با ایتالیا و اتحادیه اروپا، گفت: ایتالیا می‌تواند راهگشای دور جدید روابط ایران با اتحادیه اروپا باشد و در این زمینه تلاش خواهد کرد تا نقش خود را به خوبی ایفا کند.

رنتزی با اشاره به اینکه ایران پیشرفته‌ترین کشور در منطقه از لحاظ قدرت فرهنگی، علمی و دانشگاهی است؛ بر ضرورت توسعه مناسبات همه جانبه دو کشور تأکید کرد.

نخست وزیر ایتالیا با بیان اینکه امروز ایران با ثبات‌ترین کشور در منطقه بشمار می‌رود، افزود: بدون حضور جمهوری اسلامی ایران برقراری صلح و ثبات در منطقه امکان ندارد و این ضرورت وجود دارد که ایران با توجه به قدرت تمدنی و منطقه ای خود در مذاکرات بین‌المللی حضور داشته باشد.

رنتزی همچنین با اشاره به نقش فزاینده ایران در تحولات بین‌المللی بر تلاش همه جانبه ایتالیا برای تسریع در اجرای تعهدات طرف اروپایی در برجام تأکید کرد و گفت: با هر روز تاخیر در اجرای دقیق برجام و آغاز همکاریها، کشورهای اروپایی بیش از همه ضرر خواهند کرد

نخست وزیر ایتالیا همچنین با اشاره به ضرورت مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و جلوگیری از القاء شعارها و تبلیغات ضد اسلام و ادیان آسمانی خاطرنشان کرد: ما باید با تکیه بر ارزش‌های انسانی و فرهنگ‌های کهن خود بتوانیم بر این مشکلات فائق آییم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    0 0
    خسته نباشی دلاور مانده نباشی قهرمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس