کد خبر 555902
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۰

مردم سوریه درشرایطی که ارتش این کشور در جبهه های مختلف به پیروزی هایی علیه تروریست ها دست یافته است، صبح روز چهارشنبه برای انتخاب نمایندگان پارلمان به پای صندوق های رای می روند.

به گزارش مشرق، این انتخابات درشرایطی برگزار می شود که طیف هایی از مخالفان آن را تایید کرده و حتی برای آن نامزد معرفی کرده اند در حالی که تعدادی از گروهها با بهانه کردن مناسب نبودن شرایط ، آن را تحریم کرده اند.

شورای هماهنگی مخالفان داخل موسوم به "هیئت تنسیق" شرکت در انتخابات را تحریم کرده است، اما شمار دیگری از احزاب و گروه های سیاسی، با تأیید شرکت در انتخابات، این اقدام را راه واقعی ایجاد تحول سیاسی در بحران سوریه اعلام کرده اند.

شورای هماهنگی مخالفان داخل به عنوان بارزترین گروه مخالفان غیر مسلح در سوریه، با تأکید بر تحریم انتخابات و عدم مشارکت در آن، اعلام کرده است برگزاری انتخابات مذکور، مانعی بر سر روند مذاکرات برای ایجاد راه حل سیاسی جهت حل بحران سیاسی سوریه خواهد بود.

"حسن عبدالعظیم" هماهنگ کننده کل هیئت "تنسیق" گفت: هدف دولت سوریه از برگزاری این انتخابات، بهبود شرایط آن برای حضور در مذاکرات ژنو 3 و مواجه کردن مخالفان و جامعه جهانی با کار انجام شده است. ما بر این باوریم برگزاری انتخابات پارلمانی جزو اختیارات دولت انتقالی مورد اشاره در بیانیه ژنو است.

اما شمار دیگری از احزاب داخلی مخالف دولت بر حضور در انتخابات تأکید کرده و آن را به منزله سرآغاز واقعی حضور در روند سیاسی و جلوگیری از به وجود آمدن خلأ سیاسی در کشور دانستند.

"محمود مرعی" دبیرکل شورای عمل دمکراتیک ملی سوریه نیز در این باره گفت: ما بر این باوریم که باید پارلمان منتخبی از سوی مردم وجود داشته باشد و هیچ گونه خلأ قانونی در کشور به وجود نیاید. زیرا دوره پارلمان کنونی به پایان رسیده است و کشور نیازمند پارلمان جدیدی است تا در کشور هیچ گونه خلأ قانونی به وجود نیاید که کشورهای منطقه یا قدرت های بین المللی از آن سوء استفاده کنند.

با وجود این اختلاف نظر میان دو گروه موافق و مخالف شرکت در انتخابات پارلمانی، کفه به نفع طرفداران شرکت در سنگینی می کند. زیرا شمار زیادی از احزاب و نیروهای مخالف با اعلام اینکه انتخابات مذکور، یکی از حلقه های پیاپی دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه است، در آن شرکت خواهند کرد.

پارلمان سوریه 250 کرسی دارد و انتخابات پارلمانی در این کشور هر چهار سال یک بار برگزار می شود، که آخرین دوره انتخابات آن  در سال 2012 و پس از تغییر قوانین برگزار شد. به طوری که برای اولین بار، به احزاب متعدد اجازه شرکت در انتخابات داده شد.

از سوی دیگر، در حالی که اوضاع سوریه در راستای راه حل های سیاسی سیر می کند شماری درصدد مانع تراشی در روند حل سیاسی این بحران هستند، و برخی نیز برای یافتن نقش عملی خودشان در این زمینه تلاش می کنند. این در حالی است که فارغ از دو دستگی مذکور، انتخابات پارلمانی سوریه در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد.

درهمی حال کمیته عالی انتخابات سوریه امروز دوشنبه آمار جزئیات تازه ای از انتخابات مجلس نمایندگان این کشور منتشر کرد.

براساس این گزارش از مجموع بیش از 11 هزار داوطلب ورود به مجلس، برخی رد صلاحیت شدند، تعدادی انصراف دادند و درنهایت حدود 3 هزار و 500 نامزد در معرض آراء مردم قراردارند که از میان آنها 250 نفر به مجلس راه خواهند یافت.

29 نامزد از استان دمشق ، 19 نامزد از استان ریف دمشق ، 10 نامزد از استان درعا ، 5 نامزد از استان قنیطره ، 6 نامزد از استان سویداء ، 23 نامزد از استان حمص، 13 نامزد از استان طرطوس ، 17 نامزد از استان لاذقیه ، 22 نامزد از استان حماه ، 18 نامزد از استان ادلب ، 20 نامزد از استان حلب ، 32 نامزد از مناطق ریف حلب ، 14 نامزد از استان دیرالزور ، 8 نامزد از استان رقه و 14 نامزد از استان حسکه هم اکنون به تبلیغ برنامه های انتخاباتی خود برای راهیابی به مجلس می پردازند که براساس قانون تا صبح فردا می توانند به تبلیغات  ادامه دهند.

هر یک ازشهروندان سوری در هر حوزه انتخاباتی می تواند تعداد مشخصی نماینده انتخاب کند زیرا تعداد مشخصی از کرسی های مجلس به هر یک از شهرها اختصاص داده شده است.

براساس این گزارش بیش از 7 هزار مرکز رأی گیری در انتخابات مجلس نمایندگان سوریه درهای خود را به روی مردم بازخواهند کرد.

انتخابات روز چهارشنبه این هفته مصادف با 13 آوریل 2016 ساعت 7 صبح تا 19 همان روز برگزار خواهد شد.

ساکنان مناطق تحت تصرف افراد مسلح یا ساکنان غیربومی مناطق دیگر می توانند در مراکز رأی گیری خاصی که برای آنها ایجاد شده است، رأی خود را به صندوق ها بیندازند.

هرشهروند سوریِ بالای 18 سال که هیچ سابقۀ کیفریِ بازدارنده از مشارکت در انتخابات نداشته باشد، می تواند با ارائه کارت شناسائی خود در انتخابات مجلس نمایندگان مشارکت کند.
اتاقک هائی به حائزین شرایط به منظور نوشتن برگه های رأی اختصاص داده شده است.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس