کد خبر 554553
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶

نخست‌وزیر روسیه اظهار کرد، احتمالا "فاکتور ترکیه‌" در درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر ناگورنو-قره‌باغ دخیل بوده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه امروز (شنبه) گفت: مجموعه ای از نیروها هستند که از نزدیک تبعات درگیری ناگورنو-قره‌باغ برای وضعیت خاورمیانه و روسیه را دنبال می‌کنند. همه درگیری‌ها در زمانی مشخص ممکن است به نحوی تبدیل به یک فاکتور برای تصمیمات سیاسی شوند. بنابراین من وجود فاکتورهایی که از خارج بر این درگیری تاثیر می‌گذارند، رد نمی‌کنم. احتمالا فاکتور ترکیه نیز وجود دارد؛ دست‌کم به این خاطر که ترکیه موضعش را درباره این مناقشه بیان کرده است.

مدودف که روز جمعه به دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان سفر کرد، خاطر نشان کرد: نظام آتش‌بس در منطقه جدایی‌طلب ناگورنو-قره باغ همچنان حفظ شده است اما با این حال تیراندازی‌های پراکنده در این منطقه همچنان رخ می‌دهند.

نخست‌وزیر روسیه تاکید کرد: به هر ترتیب در حال حاضر آتش‌بس برای ناگورنو-قره باغ اعلام شده و این آتش‌بس حفظ شده است. اگر هم تیراندازی‌هایی رخ می‌دهند معمولا به طور انفرادی صورت می‌گیرند. بهتر آن است که درگیری در منطقه ناگورنو-قره باغ متوقف شود تا این که به قیمت جان انسانها برای حل سریع آن تلاش شود. بهتر است به جای خونریزی فعلا وضعیت را همین طور که هست حفظ کنیم.

رئیس دولت روسیه همچنین گفت: تمایل ترکیه برای صدور بیانیه‌هایی در راستای حمایت از درگیری در ناگورنو-قره باغ به جای تقاضا برای صلح در این منطقه عامل نگرانی است.

این اظهارات مدودف در حالی مطرح شده‌اند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به دنبال بالا گرفتن درگیری‌ها در قره باغ در هفته گذشته از حمایت کشورش از یک طرف این درگیری، یعنی جمهوری آذربایجان علیه منطقه جدایی‌طلب قره باغ و ارمنستان خبر داد. اردوغان در عین حال روسیه را متهم به نقش داشتن در این درگیری کرد.

مدودف خاطر نشان کرد: برخی به جای تقاضا از همه طرف‌ها برای آرامش و تقاضا از آنها برای بازگشت به پای میز مذاکره، آغاز مذاکرات و پایان دادن به تیراندازی‌ها ارزیابی‌های دیگری را مطرح می‌کنند. چرا؟ به خاطر این که آتش این درگیری را بیشتر کنند؟ چنین چیزی مطمئنا مایه نگرانی است.

نخست وزیر روسیه همچنین گفت، مسکو فروش سلاح‌هایش هم به ارمنستان و هم به جمهوری آذربایجان را به رغم درگیری‌های اخیر در منطقه ناگورنو-قره باغ ادامه می دهد.

مدودف با اشاره به این که روسیه هیچ تمایلی به توقف فروش سلاح هایش به هر یک از طرفین درگیری ناگورنو-قره‌باغ ندارد اظهار داشت:با تصور این که روسیه از نقش خود به عنوان فروشنده سلاح به ارمنستان و جمهوری آذربایجان دست بردارد، در عین حال در خواهیم یافت که این نقش باز هم خالی نخواهد ماند.

وی افزود: آنها برای خرید سلاح به سراغ کشورهای دیگر خواهند رفت و سطح مرگبار بودن سلاح هایشان نیز هیچ تغییر پیدا نخواهد کرد. اما در عین حال این کار می تواند تعادل نیروها در منطقه را به هم بزند.

مدودف تاکید کرد: من معتقدم نه فقط سلاح ها را برای این که روزی از آنها استفاده کنیم می‌خریم بلکه این سلاح‌ها را برای این که یک عامل بازدارنده از حمله نیز باشند می‌خریم.

این اظهارات مدودف در حالی مطرح می‌شوند که یک هفته پیش درگیری در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ بین نیروهای ارتش جمهوری‌ آذربایجان و ارتش ارمنستان بالا گرفت. روز سه‌شنبه گذشته اعلام شد که آتش‌بسی میان نیروهای ناگورنو-قره‌باغ و نیروهای جمهوری آذربایجان برقرار شده است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • امیر ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 1
    مشرق شروع کننده جنگ ارمنستان بوده و هست.چه ربطی به تورکیه داره
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 1
    امیر جون مگه نمی دونی امثال مشرق به شدت شیفته ارمنی و روس و کمونیسم و و هر کی بی دین در دنین هست می باشد اخه ایشون اعتقاد دارن امثال هوگو چاوز و پوتین و کره شمالی و متجاوزان ارمنستان از منتظران امام زمان هستند راستش از شدت کینه و عقده که نسبت به جهان غرب و امریکا دارن اونقدر دلشون سیاه شده که اهل کتاب مانند امریکا و غرب را به خاطر بی دین امثال چین و روسیه و کره شمالی می کوبند
  • فرشاد ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    1 0
    شروع کننده ی جنگ اذربایجان بوده و دفاع و بعد ضد حمله ارتش ومردم قراباغ باعث شده که اذربایجان نتوا ند نقشه ی غافلگیرکننده ی خود را پیاده کند.
  • رضا ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    1 0
    بهترین راه برای پایان دادن به مناقشه ی طولانی مدت قره باغ،به رسمیت شناختن جمهوری آرتساخ (قره باغ سابق) از سوی ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جامعه جهانی است. مردم ارمنی تبار این منطقه (جمهوری آرتساخ) خواهان پیوستن به ارمنستان و یا جمهوری آذربایجان نیستند و خواسته ی آنها داشتن کشوری مستقل ارمنی زبان است. اینکه کشورهای آذربایجان و ارمنستان بکوشند تا این منطقه را به خاک خود الحاق کنند درست نیست و باید حق انتخاب را به مردم این جمهوری نوپا داد تا سرنوشت خویش را رقم بزنند. زنده باد کشور ناگورنو آرتساخ
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    بهترین راه پایان درگیریها،بازگشت اذربایجان و ارمنستان به خاک ایرانه
  • اصولگرای واقعی غیر پانترک ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    اینها کی هستند که میخواهند بگویند نام ایران. عزیز مقدس نیست ولی تا نام اردوغان وحشی وبوز گوردی ها میاد میخوان مقدس سازی کنند..ترکیه وحشی از کی مقدس شده؟؟؟یعنی ما تو مملکت خودمون هم حق نداریم از ترکیه انتقادی بکنیم؟؟ تا اسم ترکیه میاد خودشون را تکه پاره میکنند؟؟حتی مردم ترکیه هم با این حرارت از وحشیهای عثمانی حمایت نمیکنند؟؟؟الان وقتشه از خودمان بپرسیم اینها واقعا میخواهند بزور چه چیز را در جامعه ایرانی جا بیندازند؟؟محافل پانترکیسمی. وبوزگوردی گری سالهاست در پی این تبلیغات خزنده هستند...راستی وقت ان نرسیده مسولان فرهنگی وامنیتی ما ازخود بپرسند این عده چرا باید برای یک کشور بیگانه. که سابقه. یورش به ایران را هم داشته اینقدر خودکشی کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟راستی چرا؟؟؟
  • احسان ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    1 0
    من یقین دارم (امیر) و ( ناشناس ۱۳۹۵/۰۱/۲۱ ) یک نفر هستند شخص ناچیز و حقیری که با اسامی مختلف کامنت نوشته است پانترک حرامزاده ی بی پدر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس