بحث درباره برجام هاي بيشتر، در واقع به اين معناست كه تحريم هاي تعليق شده در برجام براي ايجاد حداقل مقدار رونق وعده داده شده كافي نيست. سوال اين است: چه تضميني هست برجام شماره n هم كه رخ داد دوباره كاشف به عمل نيايد هنوز مشكلاتي باقي است و برجام شماره n+1 لازم است؟

به گزارش مشرق، مهدی محمدی کارشناس مسایل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: دولت ظاهراً یکی از ایده‌های اصلی مذاکراتی خود را پس گرفته است. در طول دوران مذاکرات، یکی از اصلی‌ترین استدلال‌های تیم مذاکره کننده این بود که عمده تحریم‌های اقتصادی، "تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای" است و بنابراین با حذف یا کاهش آن‌ها، بخش اصلی مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

اکنون، بحث درباره برجام های بیشتر، در واقع به این معناست که تحریم‌های تعلیق شده در برجام برای ایجاد حداقل مقدار رونق وعده داده‌شده کافی نیست.

سؤال این است: چه تضمینی هست برجام شماره n هم که رخ داد دوباره کاشف به عمل نیاید هنوز مشکلاتی باقی است و برجام شماره n+1 لازم است؟

این سؤال مقدمه‌ای است برای یک قضاوت مهم: شاید بشود این‌طور گفت که فرآیند شکل‌دهی به برجام های بعدی، اساساً یک فرآیند حل مسئله نیست بلکه آمریکایی‌ها آن را طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که کلاً از دل آن چیزی غیر از "نیاز به برجام های بعدی" - بخوانید واگذاری امتیازهای بیشتر- بیرون نیاید یا اگر هم آمد تقویت‌کننده این نیاز باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس