کارشکنی امریکا در مسیر تقویت توان دفاعی کشورمان با تهدید واشنگتن به وتوی اقدام روسیه درقبال فروش جنگده های سوخو 30 به ایران، وارد مرحله تازه ای شد.

گروه فیلم و صوت مشرق، چالش جدید آمریکا با خریدهای نظامی - دفاعی جدید ایران به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، وزارت خارجه آمریکا دیشب تاکید کرد که برای توقف فروش جنگده های سوخو - 30 روسیه به ایران در شورای امنیت از وتو استفاده می کند.

روسیه هم در واکنش به مخالفت آمریکا با تحویل جنگنده‌های سوخو 30 و تانکِ تی90 به ایران اعلام کرد فروش این تسلیحات به ایران مغایرِ قطعنامة 2231 شورای امنیت نیست.

میخائیل اولیانوف، رئیس اداره امنیت و خلع سلاح وزارت خارجة روسیه، تهدید آمریکا برای جلوگیری از صدور مجوز فروش جنگنده های سوخو-30 را اقدامی سودجویانه دانست وگفت: براساسِ نظام جدیدی که برای فروش تسلیحات به ایران، با اجازه شورای امنیت اعمال شده، تحریم تسلیحاتی در مورد ایران دیگر وجود ندارد.

{$sepehr_media_1457639_400_300}
دانلود

برای دیدن اخبار صوتی و تصویری مشرق روی تلفن همراه خود اینجا کلیلک کنید

* ویژگی جنگنده چندمنظوره سوخو- 30

جنگنده سوخو- 30، جنگنده‌ای چند منظوره، با قدرت مانور بالا، دو کابین و با قیمت بسیار مناسب است. با تحویل جنگنده سوخو- 30 به نیروی هوایی ایران، توانایی رزم هوایی کشورمان بیش از گذشته افزایش خواهد یافت .سوخو- 30  یک جنگنده چندمنظوره دونفره است که به طور کامل با جنگنده  لاکهید مارتین F-15E  امریکا رقابت می کند.

سوخو-30  الگوی توسعه یافته از خانواده جنگنده های موفق سوخو-27 (فلانکر) است که در دفتر طراحی سوخو در مسکو به انجام رسیده و به وسیله شرکت ایرکوت (IRKUT) تولید شده است.
این جنگنده که پیشرفته ترین سامانه های ناوبری و ادوات اویونیک را دارد و قابلیت نصب انواع موشک ها در آن پیش بینی شده است هم اکنون نقش مهمی در نیروی هوایی روسیه ، چین ، هند و مالزی ایفا می کند.

* ویژگی‌های تانک تی- 90

تانک تی- 90  که به تانک پرنده روسی هم مشهور است از پیشرفته ترین تانک‌ها در جهان است که قابلیت های بالای عملیاتی دارد .ساختن تانک تی- 90 در داخل ایران نه تنها فناوری کشور را در زمینه تولید تانک ارتقا می دهد بلکه از تحریم های احتمالی در آینده نیز  مصون خواهیم ماند .

تانک رزمی تی- 90   در سال 1993 به صورت محدود وارد خط تولید صنایع دفاعی روسیه شد. این تانک ، برپایه نمونه آزمایش تی- 88  در کارخانه‌های واگنکا در نیزنی تاگیل روسیه طراحی و ساخته شده است.

کیفیت بالا و قیمت پایین در مقایسه با تانک های دیگر دو علت اصلی تمایل ارتش های جهان به خرید تانک تی- 90  برای نیروهای زمینی به شمار می رود.این نوع تانک سبک است و قدرت مانور بالایی دارد و همین ویژگی ها آن را از تانک های مشابه غربی متمایز می کند.

این تانک 28  تن وزن دارد و سامانه نشانه گیری پیشرفته و گزینش هدف روی آن نصب شده است که امکان نشانه روی تانک به سمت چند هدف در مدتی کوتاه را فراهم می کند. این تانک همچنین به تجهیزات پیشرفته دید در شب ساخت فرانسه مجهز است که باعث می شود این تانک در میان تانک های مشابه امریکایی و آلمانی بهترین نوع باشد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش پیش از این درباره خرید 500 دستگاه تانک تی- 90 از روسیه ، گفته است : روابط ما با روسیه در زمینه تجهیزات برقرار است و در این راستا خرید تانک تی- 90 را در دستور کار داریم.

به گفته امیر پوردستان ، ما در حوزه ‌های دفاعی و ارتقای توان نظامی کاری به برجام و غیربرجام نداریم و از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد و خط قرمز ما فقط سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی است.

* توسعه همکاری های راهبردی مسکو - تهران

پس از سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران در آذرماه سال گذشته و سپس مذاکرات سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان با رئیس جمهور و وزیر دفاع روسیه در بهمن ماه گذشته در مسکو و بلافاصله سفر ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به تهران بار دیگر توسعه همکاری های راهبردی دو کشور از جمله در بخش های دفاعی و نظامی وارد فصل تازه ای شد.

امضای موافقتنامه دولتی همکاری های نظامی ایران و روسیه در ابتدای زمستان گذشته در تهران زمینه حقوقی گسترش همکاری های بلندمدت دفاعی و نظامی دو کشور و نتیجه بخش بودن این مذاکرات را فراهم کرد که بر طرف شدن موانع ارسال سامانه موشکی تدافعی اس-300 به ایران ، خرید تجهیزات دفاعی و نظامی و توسعه همکاری های آموزشی ، پژوهشی و صنایع دفاعی و نظامی از جمله بخشی از فصل جدید همکاری ها محسوب می شود که نتیجه آن کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه خواهد بود .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس