کد خبر 553415
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

در سال 1317 به استخدام وزارت معارف درآمد و در مدرسه علميه كه تنها آموزشگاه به شيوه جديد بود به تعليم دانش آموزان مشغول گرديد.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ روز سوم فروردین 1344 عبدالعظيم قريب استاد برجسته فرهنگ و ادب ايران در سن 86 سالگي درگذشت.

عبدالعظيم قريب فرزند ميرزاعلي در سال 1296ق در گركان تفرش از توابع اراك ديده به جهان گشود. مقدمات زبان فارسي و عربي را در زادگاه خود و نزد برادر بزرگش، ميرزاغلامرضا، فراگرفت.

عبدالعظیم قریب

عده‌اي از معلمين و فارغ‌التحصيلان مدرسه؛ محمدحسن اديب‌الدوله، محمدحسين استرآبادي،
عباس اقبال، علي اميني، محمد تنکابني، غلامحسين رهنما، نصرالله فلسفي، عبدالعظيم قريب، حسن ‌مشرف نفيسي


در نوجواني به تهران آمد و نزد اساتيدي چون شيخ باقر تهراني، سيدمحمدجواد قاهاني، سيدمحمد جماراني و ميرزاطاهر تنكابني به تحصيل و فراگيري زبان و ادبيات عرب، اصول و منطق و حكمت پرداخت. زبان فرانسه را در دارالفنون آموخت.

در سال 1317 به استخدام وزارت معارف درآمد و در مدرسه علميه كه تنها آموزشگاه به شيوه جديد بود به تعليم دانش آموزان مشغول گرديد. در سال 1324 تدريس در مدرسه نظام را آغاز كرد. برخي از برجستگان علم و ادب و سياست سالهاي بعد ايران، همچون كلنل محمدتقي خان پسيان، سلطان غلامرضاخان و عليقلي خان از شاگردان او بودند. چندي نيز در مدرسه دارالفنون، دارالمعلمين، دانشسراي عالي، مدرسه سياسي، مدرسه ايران و آلمان و بنگاه وعظ و خطابه به تدريس اشتغال داشت. پس از تأسيس دانشگاه تهران به استادي دانشكده ادبيات برگزيده شد و تا زمان مرگ به تدريس زبان و ادبيات فارسي اشتغال داشت. او در كنار تدريس از اعضاي برجسته فرهنگستان زبان فارسي به شمار مي رفت و نخستين كسي بود كه دستور زبان فارسي را در قالبي ساده و روشن تدوين كرد و تدريس آن را به صورت درسي مستقل در مدارس رواج داد.

عبدالعظیم قریب

معلمين و محصلين دارالفنون؛ محمد تنکابني، عبدالعظيم قريب

هنگامي كه قريب تدريس را آغاز كرد، در مدارس به زبان فارسي اهميتي داده نمي شد و متون مناسب براي تدريس اين زبان به دانش آموزان در دسترس نبود. وي به رفع اين عيب همت گماشت و ابتدا قواعد زبان فارسي را به سبك دستورهاي فارسي زبان اروپايي تدوين و پس از آن دستور زبان فارسي را در چهار جلد تأليف كرد. همچنين منتخباتي از نظم و نثر اساتيد زبان فارسي را به نام فوائدالادب تهيه كرد كه سالها در مدارس تدريس مي شد.

استاد قريب فردي فروتن، وظيفه شناس و فرهيخته بود كه 58 سال از عمر پربركت خود را صرف تدريس، تأليف و خدمات فرهنگي كرد و سرانجام در 3 فروردين ماه 1344 ديده از جهان فروبست و در مقبره آيت الله كاشاني در آستانه مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) به خاك سپرده شد.

عبدالعظیم قریب

محمدحسن اديب‌الدوله، احمد اردشير، غلامحسين رهنما، رضا مقيمي،
 عبدالعظيم قريب، مترجم‌السلطنه، محمدوحيد تنکابني


تعدادي از تأليفات دكتر قريب عبارتند از: تصحيح كليله و دمنه، گلستان سعدي و تاريخ برامكه، بدايه الادب، بديع، دستور زبان فارسي (4 دوره)، قواعد فارسي در صرف و نحو، فوائدالادب در نظم و نثر منتخب (6 جلد)، قرائت فارسي، كتاب املاء، سخنان شيوا، فن دبيري و ديوان شعر.

عبدالعظیم قریب

محصلين پايه چهارم دارالفنون (1304)

منبع:وب سايت سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس