«کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» قدیمی‌ترین کتابخانه‌ حوزه دفاع مقدس است که در تامین منابع بسیاری از کتابخانه‌های دیگر سهیم بوده است. هفته دوم نوروز 1395 می‌توانید از منابع این کتابخانه بهره‌مند شوید.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، علاقه‌مندان به مطالعه کتاب‌های حوزه دفاع مقدس برای گشت و گذار در این کتابخانه و مطالعه می‌توانید در وقت اداری به این کتابخانه مراجعه کنید.

«کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که از اواخر دهه 60 فعالیت خود راز آغاز کرد، یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌هایی است که آثاری درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را گردآوری کرده است.

این کتابخانه در زمان فعالیت ستاد تبلیغات جنگ گشایش یافت و کتاب‌های آن به صورت LC یا همان «کنگره» چیده شد.

پاسخگوی مراجعان داخلی سازمان وظیفه ابتدایی این کتابخانه بود که با مرور زمان و گسترش کتابخانه، از سال 1379 مراجعان بیرونی سازمان هم توانستند از منابع آن استفاده کنند.

اکنون نویسندگان، محققان، دانشجویان، استادان، برنامه‌سازان صدا و سیما و هنرمندان علاقه‌مند به موضوع هشت‌سال جنگ تحمیلی از مراجعان پیوسته این کتابخانه‌اند که می‌توانند بیش از 11 هزار عنوان منبع این کتابخانه را مرور کنند.

منابع یاد شده شامل منابع اسنادی، پژوهشی و شمار بسیاری مقاله و کتاب‌هایی به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی است.
 
محتوای کم‌نظیر منابع «کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» در بردارنده یازده‌هزار و 600 عنوان کتاب فارسی و عربی، 816عنوان کتاب لاتین، 237 عنوان پایان نامه دفاع مقدس، 65 عنوان طرح های دفاع مقدس، 930 عنوان جزوه دفاع مقدس، 85 عنوان مقاله دفاع مقدس، 266 عنوان نشریه دفاع مقدس، 922 حلقه سی دی (بانک سی دی دفاع مقدس) 56 حلقه سی دی زندگینامه شهدا، 90 حلقه سی دی پایان نامه دفاع مقدس و 10 حلقه سی دی پایان نامه منحصرا در مورد کتاب «دا» است.

این کتابخانه از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 275 عنوان کتاب به مجموعه خود افزود که اولویت تامین منابع در این خرید به ترتیب به کتاب‌های پژوهشی و تحقیقی و بعد از آن کتاب‌های زندگینامه، خاطرات و آلبوم‌های دفاع مقدس و نهایت لوح فشرده بود.

همه اقشار جامعه که علاقه‌مند به انجام مطالعاتی درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران باشند می‌توانند به «عضویت رایگان» این کتابخانه درآیند که البته دانشجویان، نویسندگان، محققان دفاع مقدس، همکاران از سپاه پاسداران و نیروی انتظامی تهران بزرگ و دانش آموزان در اولویت قرار دارند. برای عضویت یکساله فقط باید کارت ملی، معرفی‌نامه، کپی شناسنامه و یک قطعه عکس، همراه داشته باشند.
 
 اعضای کتابخانه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌توانند 10 عنوان کتاب را برای 10 روز کاری به امانت ببرند. همچنین با مراجعه به سایت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس می‌توانند به صورت نمایه از منابع کتابخانه مطلع و برای ابهام‌زدایی در باره سوژه‌های پایان‌نامه‌، مقاله یا کتاب‌های خود با کتابداران کتابخانه مشورت کنند.
                                                         
شاید خالی از فایده نباشد که بدانیم کتابخانه «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» سهم مهمی در تامین منابع دیگر کتابخانه‌های مرتبط داشته است. در طول نزدیک به چهار دهه فعالیت این کتابخانه، کتاب‌های مازاد کتابخانه به کتابخانه‌های هم‌رده ارسال و با هدف تهیه فایل «پی دی اف» برای تهیه منابع کتابخانه‌ای به سایر کتابخانه‌ها امانت داده شده‌‌اند. کارشناسان این کتابخانه همچنین راهنمای کتابداران کتابخانه‌های تازه تاسیس حوزه دفاع مقدس در زمینه‌های خرید و نحوه چینش کتاب بوده‌اند.
 
هرچند «کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» می‌کوشد تامین منابع کتاب‌های زیر گروه خودش در شهرستان‌ها و کتابخانه‌های دفاع مقدس را در اولویت قرار دهد اما تمامی کتابخانه‌های حوزه جنگ تحمیلی ایران برای تامین منابع قدیمی خود در ابتدا از همین کتابخانه پیشکسوت تغذیه شدند.

همچنین انتشارات صریر، از ناشران حوزه دفاع مقدس، وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که مجموعه کاملی از کارنامه نشر صریر در قفسه‌های «کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» وجود دارد.
 
شرکت در نمایشگاه‌های کتاب داخل سازمانی، تشکیل کارگاه‌های تاریخ شفاهی در زمینه دفاع مقدس و حضور در کارگاه‌های تاریخ شفاهی از جمله فعالیت‌های دیگر این کتابخانه قدیمی‌ به‌شمار می‌آید.

«کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» در تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان میرعماد، نبش کوچه اول، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، طبقه اول واقع است.
*ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس