کد خبر 553084
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴

دولت آمریکا یک گام دیگر را برای کاهش تعداد زندانیان گوانتانامو برداشته ولی هنوز نتوانسته است به قول خود برای تعطیلی این زندان جنجالی عمل کند.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، در حالی که باراک اوباما به روزهای پایانی دوره ریاست جمهوری اش نزدیک می شود، هنوز نتوانسته است قول خود مبنی بر تعطیلی زندان و شکنجه گاه گوانتانامو را عملی سازد.

روز دوشنبه، پنتاگون اعلام کرد که دو شهروند لیبیایی را که سال ها در گوانتانامو در بازداشت بوده اند، به سنگال منتقل کرده است.

این 2 شهروند لیبیایی ظاهرا نخستین گروه از ده ها زندانی دیگری هستند که قرار است طی هفته های آینده از گوانتانامو به سایر کشورها منتقل شوند.

منابع ناشناس آمریکایی اعلام کرده اند که تاکنون حداقل دو کشور آمادگی خود را برای پذیرش این زندانیان اعلام کرده اند.

با اسکان این 2 زندانی در سنگال، تعداد کل زندانیان گوانتانامو به کمتر از 89 نفر خواهد رسید.

بر اساس لایحه بودجه نظامی 2016 میلادی، کنگره آمریکا انتقال زندانیان گوانتانامو به خاک این کشور را ممنوع اعلام کرده است. در شرایط کنونی کمتر از 40 زندانی واجد شرایط لازم برای انتقال به زندان های آمریکا هستند.

تعطیلی این زندان یکی از اهداف دولت اوباما در دوره ریاست جمهوری اش بوده است. ولی این تلاش تاکنون به علت مخالفت کنگره با انتقال زندانیان گوانتانامو به خاک آمریکا به جایی نرسیده است.

به گفته یک مقام رسمی آمریکا، هزینه‌ انتقال و بستن زندان گوانتانامو 290 میلیون تا 475 میلیون دلار ارزیابی شده و نگهداری زندانیان در خاک آمریکا 65 میلیون تا 85 میلیون دلار هزینه کمتری نسبت به زندان گوانتانامو در بر خواهد داشت، بنابراین هزینه انتقال و بستن زندان گوانتانامو طی سه تا پنج سال جبران می‌شود.

به گفته مقامات آمریکایی، 35 زندانی در سال جاری میلادی از گوانتانامو به کشورهای دیگر منتقل می‌شوند که شمار نهایی این زندانیان را به زیر 60 تن کاهش می‌دهد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس