کد خبر 552614
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸

برکناری خالد بحاح نخست‌وزیر خودخوانده یمن که به سمت امارات تمایل دارد، از سوی منصور هادی که به مقامات سعودی نزدیک است، موجب شده است تا این اتفاق ناگهانی، در راستای رقابت بین عربستان و امارات تفسیر شود.

به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار لبنان در تحلیلی کوتاه در مورد برکناری «خالد بحاح» نخست‌وزیر خودخوانده یمن از سوی «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن به ریاض، می‌نویسد: تصمیم‌های به ناگاه «منصور هادی» در ریاض و برکناری «خالد بحاح» از نخست‌وزیری و انتصاب «احمد بن دغر» و تعیین «علی محسن الاحمر» به عنوان معاون خود، نشان از این دارد که عربستان از طریق این تغییرات خواسته تا شرکای پیش‌روی خود را در یمن مشخص کرده و شخصیت‌های نزدیک به امارات و «علی عبدالله صالح» را از قدرت دور کند و در راستای اتمام هر چه سریع‌تر بحران یمن گام بردارد.

بنا به این گزارش، تصمیم منصورهادی که با ملاحظات سعودی‌ها پیش می‌رود، ضربه سنگینی به مردان امارات در یمن وارد کرده است و ریاض سعی دارد تمامی افراد خارج از نفوذ خود را از سهیم شدن در آینده یمن باز دارد و این در راستای رقابت با امارات در یمن تفسیر می‌شود.

الاخبار ادامه می دهد: این که «محمد بن سلمان» در مصاحبه اخیر خود از حضور هیأت انصارالله در ریاض خبر داده؛ شاید به این معنی باشد که عربستان سعی دارد علی عبدالله صالح را به عنوان کسی که به ابوظبی نزدیک است؛ از معادلات کنار بگذارد.

عربستان همچنین تلاش‌هایش را برای مطرح کردن بیش از پیش حزب «الاصلاح» (اخوان‌المسلمین یمن) در آینده یمن آشکارتر کرده است. اخوانی‌ها که هیچ زمانی با امارات به همگرایی و صلح نرسیدند. در صحنه نبرد نیز رقابت بین طرفداران عربستان و امارات برای کسب زمین بیشتر قبل از اجرای آتش‌بس در 10 آوریل و آغاز مذاکرات در 18 آوریل در کویت، وجود دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس