کد خبر 552303
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۹

ناقوس جنگ بار دیگر در منطقه به صدا در آمده است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان در یک قدمی جنگی بزرگ قرار گرفته اند...

به گزارش مشرق،‌ دکترعلیرضا رضاخواه در روزنامه خراسان نوشت: ناقوس جنگ بار دیگر در منطقه به صدا در آمده است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان در یک قدمی جنگی بزرگ قرار گرفته اند. علی رغم این که روز گذشته وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد، این کشور تصمیم گرفته به صورت یکجانبه تمامی اقدامات خشونت‌آمیز در منطقه قره‌باغ را متوقف کند اما رسانه ها از تداوم درگیری ها در این منطقه خبر می دهند. از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان با غیر واقعی خواندن آتش بس اعلام شده از طرف باکو آن را یک "تله اطلاعاتی"خوانده است. گزارش ها از کشته شدن دهها نفر در جریان درگیری‌های سنگین بین نیروهای دو کشور خبر می دهند.
ارمنستان شمار کشته های خود را 18 نفر و جمهوری آذربایجان 12نفر برآورد کرده اند. این شدیدترین درگیری مرزی بین دو طرف در سال‌های اخیر است. شاهدان عینی می‌گویند ارمنستان ستونی از تانک‌های خود را روانه منطقه مورد مناقشه کرده و از مردم منطقه خواسته است سلاح به دست گرفته و راهی مرز شوند. کارشناسان سیاسی بر این عقیده هستند که تحرکات و درگیری های اخیر در جبهه های جنگ که می تواند کاتالیزوری برای شروع جنگ جدید قره باغ در نظر گرفته شود، از طرف نیروهای مشخصی به صورت هدف مند شعله ور می شود. اما چه کسی و با چه هدفی این درگیری ها را شعله ور می‌سازد؟ پاسخ به این سوال بسته به سطح تحلیل موضوع می تواند متفاوت باشد.
سطح داخلی و بحران مشروعیت
در سطح داخلی بایستی عنوان کرد که آذربایجان و ارمنستان به عنوان دو کشور جدا شده از شوروی سابق همواره بر سر یک منطقه با یکدیگر در مناقشه قرار داشتند. منطقه قره‌باغ هرچند به صورت نظری در خاک آذربایجان است اما اکثریت این منطقه را ارمنی‌ها تشکیل می‌دهند. قره‌باغ در سال ١٩٩١ اعلام استقلال کرد که همین موضوع به ناگاه تبدیل به یک جنگ سه ساله خونین میان آذربایجان و ارمنستان شد.
این جنگ حدود ٣5 هزار کشته برجای گذاشت و صدها هزار نفر را نیز آواره کرد. در طول سال‌های جنگ کشورهای ایران و روسیه تلاش فراوانی برای آتش بس انجام دادند و در نهایت روسیه توانست با میانجیگری، یک وضعیت نه صلح نه جنگ را به وجود بیاورد و جنگ را متوقف کند.
در طول سال‌های بعد خشونت‌های گاه به گاه میان دو طرف به وجود آمد اما درگیری‌ها چندان جدی نمی‌شد. امنیت قره‌باغ در اختیار شبه نظامیان ارمنی قره باغی قرار دارد که اگرچه ارمنستان آنها را به هیچ عنوان در ارتباط با ارتش خود نمی‌داند اما آذربایجان آنها را نیروی ارتش ارمنستان می‌داند.
در این سطح تحلیل علت اصلی  بحران همان اختلاف تاریخی  و ارضی درباره منطقه قره باغ است که در یک فضای ملی گرایانه از سوی هر دو طرف دنبال می شود. به عبارتی، رویکرد ناسیونالیستی به این مسئله و رفتار مبتنی بر انگیزه های ملی گرایانه و فشار گروه های داخلی در هر دو جامعه به علاوه تلاش هر دو طرف برای حفظ مشروعیت سیاسی، می تواند از عوامل شعله ور شدن بحران و اختلاف بین دو کشور باشد.
سطح منطقه ای و تقابل مسکو- آنکارا
در سطح منطقه ای آنچه درگیری ها در منطقه قره باغ را مورد توجه قرار داده، موضع گیری های روسیه و ترکیه است. گرچه پوتین خواستار آتش بس فوری شده اما برخی کارشناسان بر این عقیده اند که آتش درگیری ها از سوی کرملین زده شده است. به باور این افراد، قره باغ میدان درگیری ترکیه و روسیه است. بر اساس این گمانه  روسیه با ایجاد تنش خواهان ضربه پذیری دولت های پیرامونی در شرایط متشنج بین المللی و امکان انتقال این ضربات به دولت مرکزی _ ترکیه _ است.
بر اساس گمانه زنی های ارائه شده در این سطح تحلیل، در مقطع کنونی به دلیل همراهی باکو با آنکارا پس از سقوط جنگنده روس توسط ترکیه و سفر اخیر الهام علی اف به ترکیه متعاقب به تاخیر افتادن دیدار اردوغان از باکو در پی انفجارهای اخیر درآنکارا و مناطق کردنشین ، مسکو با قرارگرفتن در پشت صحنه این درگیری ها  قصد تذکر به باکو را دارد تا در شرایط تنش میان روسیه و ترکیه به سوی ترکیه نرود.
لازم به ذکراست که پس از تحریم ترکیه توسط روسیه، باکو امکان استفاده از مسیر زمینی و دریایی خود را برای تریلرهای ترکیه ای جهت رسیدن به آسیای مرکزی تسهیل کرده بود که این امر نیز موجب ناخرسندی کرملین شده بود. البته در این سطح تحلیل، عکس این گمانه نیز قابل طرح است و آن این که ترکیه با چنین اقداماتی درصدد ضربه به دولت مرکزی _ کرملین _ باشد. در این گمانه با توجه به شکست سیاست های آنکارا در سوریه به دلیل حضور موثر روس ها در میدان عملیاتی، ترکیه تلاش می‌کند تا با باز کردن یک جبهه جدید در همسایگی روسیه فشارها بر همپیمانان خود در سوریه را کاهش دهد.
سطح بین الملل
سطح تحلیل سوم سطح بین الملل است که در آن به رقابت میان مسکو و واشنگتن می توان اشاره کرد. به تازگی  رئیس جمهور آذربایجان پس از چندسال برای شرکت در نشست امنیت هسته ای به آمریکا دعوت شده و با مقامات آمریکایی دیدار نموده است. همزمان خبرگزاری ها از قصد واشنگتن برای اعزام یک تیپ زرهی جدید به شرق اروپا برای مقابله با مسکو خبر داده اند. علاوه بر این خبرگزاری روسی اسپوتنیک از  یک کودتای نافرجام در ارمنستان خبر داده است.
مجموع تحولات صورت گرفته بیانگر یک کشمکش جدید میان مسکو و واشنگتن است. تجربه ای شبیه آن چه در اوکراین اتفاق افتاد. گمانه های مطرح در این سطح تحلیل، حاکی از آن است که، تحرکات بلوک غرب در ارمنستان و آذربایجان باعث نگرانی مسکو شده است، لذا روسیه، که درمجموع ازهمگرایی آذربایجان با غرب خشنود نیست، بخش مهمی از توان هوایی خود را از سوریه خارج نموده و آماده یک رویارویی جدید در مرزهای خود است. مناقشه اخیر در قره باغ آغاز این رویارویی است.
داعش و فراتحلیل مناقشه قره باغ
فارغ از تمام گمانه زنی های مطرح شده درباره پشت پرده درگیری های اخیر در قره باغ بایستی هشدار داد که با توجه به ژئو پلتیک حوزه تنش، مسلما گسترش ناامنی در این منطقه می تواند در درازمدت پیامدهای منفی برای همه بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای به دنبال داشته باشد. یکی از این تبعات ایجاد بستری مناسب برای توسعه تروریسم، به ویژه داعش در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی است. تجربه اخیر درباره گسترش گروه های افراطی و رادیکال نشان می دهد که این گروه ها در مناطقی که خلاء امنیتی شکل گرفته و سطح تنش و درگیری ها در آنجا بالا رفته امکان ظهور و بروز بیشتری دارند.
لذا بازگشت به درگیری و تنش در منطقه قفقاز با توجه به رشد افراط گرایی و رادیکالیسم و فعالیت گروه هایی همچون داعش در منطقه خاورمیانه می تواند زمینه فعالیت و جذب نیرو برای آنها را فراهم کند؛ به گونه‌ای که ما امروز شاهد هستیم که نیروهای افراط گرا و رادیکال برای حفظ و بقای خود از تاکتیک جابجایی سیال در مناطق جغرافیایی ناامن بهره می گیرند. لذا بایستی از تاریخ درس گرفت و توجه داشت که جاه طلبی های داخلی، منطقه ای و بین المللی می تواند همچون گذشته به فاجعه ای غیر قابل کنترل منجر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • مغانی ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    2 1
    تحلیل مغرضانه وجانب گریانه محکوم است قره باغ جز لاینفک خاک اذربایجان میباشد مسله ارضی تنها موجب نزاع نیست قتل عام مسلمانان خوجالی توسط ارمنی ها در سال 91 واشغال واوارگی اذری ها از قرباغ که طراز جمعیتی اذریها رابه نفع ارمنی ها شدیدا کاهش داد نادیده گرفته شده است شماها وامثال ایرانیها همچون سالهای 1991اماده هرگونه کمک به هم کیشان وبرادران ارمنی خود هستید
  • مغانی ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    2 1
    تحلیل مغرضانه وجانب گریانه محکوم است قره باغ جز لاینفک خاک اذربایجان میباشد مسله ارضی تنها موجب نزاع نیست قتل عام مسلمانان خوجالی توسط ارمنی ها در سال 91 واشغال واوارگی اذری ها از قرباغ که طراز جمعیتی اذریها رابه نفع ارمنی ها شدیدا کاهش داد نادیده گرفته شده است شماها وامثال ایرانیها همچون سالهای 1991اماده هرگونه کمک به هم کیشان وبرادران ارمنی خود هستید
  • مغانی ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    2 2
    تحلیل مغرضانه وجانب گریانه محکوم است قره باغ جز لاینفک خاک اذربایجان میباشد مسله ارضی تنها موجب نزاع نیست قتل عام مسلمانان خوجالی توسط ارمنی ها در سال 91 واشغال واوارگی اذری ها از قرباغ که طراز جمعیتی اذریها رابه نفع ارمنی ها شدیدا کاهش داد نادیده گرفته شده است شماها وامثال ایرانیها همچون سالهای 1991اماده هرگونه کمک به هم کیشان وبرادران ارمنی خود هستید
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    2 0
    سطح تحلیلت منو کشت
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    2 0
    عجب خبری پس چون در شمالغرب ایران اکثریت با آذربایجانی هاست ، ارتش کشور آذربایجان میتواند وارد تبریز و اورمیه و زنجان شود !!!!
  • احمد ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 2
    نگاه کنید دولت آذربایجان چقدر متجاوز هستش که منطقه ای قره باغ رو که اکثریتش ارمنی هستش رو میخواد اشغال کنه
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    2 0
    قره باغ اگرم بیشترش ارمنی باشن جزو اذربایجانه با این وصف منطقه اذربایجان که ترک هستن دولت ترکیه باید به زور وارد منطقه بشه؟
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    من نمي فهمم چرا شما جماعت به اصل ماجرا بر نمي گرديد بابا عزيزان اين قره باغ گنجه اين جمهوري آذربايجيان كوفتيو ارمنستان اينا ببخشيد جزء حاكميت ايران اسلاكي بودند. انگار تاريخ رو يادتون رفته؟؟؟؟ اينا بايد به خاك ايران ضميمه شه. ميگن اگر اشتباه نكنم استالين اسم قديم اين منطقه رو به آذبايجان همين جمهوري آذربايجان تغغير داد تا براي هميشه خاري باشد در چشم ايران.
  • خلیل ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 0
    خاک بر سرت طرفداری مشرکین را میکنی
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    مسئله قره باغ بایستی از طریق همه پرسی حل بشه. با توجه به بافت ساکنان آن بایستی برگرده به ارمنستان یا مستقل بشه.
  • محمد جوادی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 0
    اتفاقا اسرائیل هم چنین چیزی میگفت بعد از اینکه مردم فلسطین را قتل عام کرد و میلیونها فلسطینی را با ایجاد ترس از سرزمین شان آواره کرد و یهودیان سراسر جهان را به فلسطین آورد با توجه به نسبت اکثریت یهودیان به فلسطینی های باقی مانده کشور اسرائیل را تاسیس کرد شما ارمنی ها هم پس از کشتار مردم مسلمان بالاخص کشتار مردم خوجالی و آواره نمودن مردم اصیل قره باغ الان در اکثزیت هستید
  • موریس ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    تو خود فروخته ایی که دنباله رو تجزیه طلب های ایران هستی . تواین چند سال و جنگ قره داغ از زمان حیدرعلی اف ایران از آذربایجان حمایت کرده برو مطالعه کن بعد حرف بزن .
  • طاهر ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 0
    چرا برادران ارمنی کشتار ارمنیان را در بوق و کرنا می کنند و حتی در تهران بر علیه مسلمین تظاهرات می کنند ولی در مورد کشتار هم کیشانمان در ترکیه و آذربایجان و ایران و حتی خود ارمنستان سکوت می کنند این همه کشتار آذریان در قرباغ و و حتی اطراف ارومیه را مسکوت گذاشته اند در مورد قرباغ گرچه اکثریت الان ارمنی نشین هستند ولی کشتار و رانندن آذریان در اینامر موثر بوده و و نباید به این بهانه آذربایجان را تجزیه کنند . مرگ بر پوتین روباه صفت
  • محمود ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    سلام اگر بحت اکتریت باشد پس اعتراض به اشغال فلسطین توسط اسرائیل معنی ندارد گرچه فلسطینیان زمینهای خود را حتی به یهوذیان فروخته اند و قره باغ توسط ارامنه و با حمایت روسیه در صد سال گذشته اکتریت ارمنی پیدا کرده است. و اگر تحلیل اکتریت را قبول کنیم چون در آزربایجان ایران ترکها اکتریت دارند پس ترکها ...
  • عتی ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    این مسایل را امریکا به وجود می اورد برای تضعیف روسیه ومسلمانان وحمایت صهیونیستها
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    درود بر شما
  • رضا ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    حالت خوبه؟؟؟؟؟
  • ماهان ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 1
    آذربایجان سرچی داره جنگ میکنه آخه؟کل خاک آذربایجان مال ایرانه.ایران باید رسیدگی کنه
  • محقق ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    خلاصه همه این موارد بوجود امده در قره باغ علیه ایران هست باید مراقب و مواظب بود تا اسیبی به ما نزنند
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 0
    شماها بدلیل دشمنی با اذربایجان بخصوص ترک زبانان به اینده اصلا فکر نمکنید ضرب المثل خودتون چاه کن ته چاه حمایت بی چون چرای شما با ارمنیهای افراطی.مطمعن باشیدبه اشتباهتون پی خواهید برد شاید اون زمان خیلی دیر باشه
  • همت ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    2 0
    جامعه بین الملل هم بخوبی می دانند و اذعان می کنند که قره باغ جزئی از خاک آذربایجان است منتهی ارمنستان از حمایت های روسیه برخوردار است و به این اشغالگری ادامه می دهد. اشغال محکوم است
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    2 0
    قره باغ جزو لاینفک آذربایجانه اینو تو او مغزت فرو کن
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    یه فتنه دگه.ماکه درجریال نیستیم..فقط از رهبران سیاسی منطقه متوجه میشین حق باکیه!؟!موضع روسیه چیه؟ترکیه چی میگه؟ایران چی؟؟امریکا و اسراییل؟فککنم قدرت ایران و روسیه بازم میچربه به قدرتای سنگ اندازو درگیری درست کن.....هرچی بشه بازم ایران پابرجاست
  • اذری وبا هزاران افتخار ایرانی الاصل ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 0
    جانم فقط فدای ایران
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 3
    بنده شخصا حاضرم برای مبارزه با خردوغان و تمامی پان مغولها ، با افتخار برای ارمنستان بجنگم.بهترین همسایه ایران همین ارمنستانه.
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    3 0
    حکومت جلاد ارمنستان بابرنامه ریزی چندساله که مسلمانان قره باغو از خاک مادریشون بیرون کرده وحالا هم ادعا میکنه که اونجا مال ارمنیاست دقیقا مانند کاری که ال خلیفه باشیعیان بحرین کرده وارمنستان بارها اقدام به نسل کشی کرده، ما درسته که با علیف مشکل داریم ولی نمیشه که چشممون رو روجنایت ارمنیهاببندیم اینها قبل هم درایران خون وخونریزی به راه انداخته اند
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 0
    ایران در جنگ قره باغ تمام قد از جمهوری آذربایجان حمایت کرد (مالی ، تدارکاتی و نظامی) قبور شهدای ایرانی این جنگ در باکو موجوده البته اگر رفتی حتماً گیر نیروهای امنیتی علیف می افتی ، جمهوری آذربایجان به لطف دلارهای آمریکا ، ترکیه و اسرائیل بعداً زیرهمه همش زد، لطفاً مطالب رسانه های باکو رو اینجا بازگو نکن ...اونایی که باید بدونن میدونن
  • ali ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    خاک بر سرت
  • آرش ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 2
    از لحاظ تاریخی آذربایجان اصلا نمیتواند ادعای قره باغ را بکند چون آذربایجان پس از فروپاشی شوروی شکل گرفت.از اونجایی که قره باغ از لحاظ تاریخی مسکن ارمنی ها بوده و تُرک ها مهاجر بوده اند.قره باغ متعلق به ارمنی هاست .هرچند باید رفراندوم بشه و خود مردم برای خودشون تصمیم بگیرن.
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    2 1
    خفه شو مغول جد و پدران بزرگ تو هستند ترک ها مردم اصیل وبومی این مناطق هستند منتشر کن مشرق جواب توهین توهینه
  • علی ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 1
    ارمنی کثیف ...
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    سرش مناقشه نیست مثال بی ربط نزنین
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 1
    ایران باید پشت ارمنستان رو بگیره چون بی دفاعه
  • مجید ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    جا داره ما از این وضعیت نهایت سوء استفاده رو بکنیم و هر دو کشور ارمنستان و آذربایجان را *بر اساس اتمام اجاره در قرارداد ترکمنچای* دوباره به میهن بازگردانیم.
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 1
    بشین سرجات. شما خودتون هم کم ارمنی و کرد و آشوری نکشتید. بر علیه ایران و ایرانی هم کم شعار نمیدید و بیرق بلند نمیکنید.
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 0
    اونطوری که باشه در کردستان و ... هم کردها اکثریت هستن و در لرستان هم لرها و ... . فقط شامل شما نیشه.
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 0
    ایران در جنگ قره باغ تمام قد از جمهوری آذربایجان حمایت کرد (مالی ، تدارکاتی و نظامی) قبور شهدای ایرانی این جنگ در باکو موجوده البته اگر رفتی حتماً گیر نیروهای امنیتی علیف می افتی ، جمهوری آذربایجان به لطف دلارهای آمریکا ، ترکیه و اسرائیل بعداً زیر همش زد، لطفاً مطالب رسانه های باکو رو اینجا بازگو نکن ...اونایی که باید بدونن میدونن
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    جوامع بین الملل درباره اشغال فلسطین توسط رفیق شفیق آذربایجان، یعنی اسرائیل نظری ندارند؟
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    ما باید بی طرف باشیم...این دو کشور تحت تاثیر بیگانگان وارد جنگ شدن
  • موریس ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    احسنت به تو که مثل این تجزیه طلب ها نیستی و میدونی دشمن چیکار داره میکنه .متاسفانه بعضی ها احمق هستند .
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    ارمنستان و آذربایجان هر دو فرزندان ایرانند که در اثر بی کفایتی شاهان قاجار از دست رفته و حالا ایران نباید اجازه بده ترکیه بیاد وسط معرکه و آتیش بیار بشه باید بین این دو صلح و آشتی بر قرار و ضعیف عمل نکنه. باید با پشت دست زد تو دهن ترکیه نامرد که داره سوء استفاده میکنه و تو نقشه امریکا و اسراییل و وهابیت نجس بازی میکنه!
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    2 0
    قره باغ بخشی از خاک اذربایجان است و سازمان ملل هم این موضوع را پذیرفته است نمی شود که هراقلیتی در هر جای یک کشور بخواهند خودمختار باشند
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    این دقیقا چیزیه که امثال شما میخوان!
  • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    ایران بایستی جمهوری آرتساخ رو به رسمیت بشناسه. تا ترکیه سرعقل بیاد.
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    در خود ایران کلی ارمنی وجود داشته اکثر شهرهای آذربایجان غربی ارمنی وجود داشته ولی بعد از نسل کشی ارامنه در ترکیه اکثرشان مهاجرت کرده. کسی نمی تونه تاریخ رو به دلخواه خودش بنویسه. واقعیت هیچگاه برای ابد مخفی نمیشه.
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    خوب مگر مسلمانان عقل ندارند با منطق فکر کنند. قره باغ هم بایستی مستقل بشه.
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    بشین داداش، خخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 2
    حق با ارمنستان هست ایشالله موفق هم میشه. فقط کافیه پوتین دخالت کنه مثل کریمه و اوستیا و آبخازیا شک نکنید چون مردم آرتساخ هم همین رو می خواهند. نگید قره باغ بلکه اسمش آرتساخ هست.
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 1
    خوب داداش ما به ارمنستان میگیم آرتساخ بس بده شما هم سرزمین های شرق آناتولی رو پس بدید.
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    موضوع اقلیت ها رو به آرتساخ ربط ندید. برو ی خرده تاریخ بخون.
  • حامد ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    انشالله دوباره خاک های اجدادی , به کشورمون ضمیمه شه
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    2 0
    نباید بخاطر دلخوری از دولت اذربایجان اشغالگری ارمنستان رو توجیه کنیم
  • احمد ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 2
    خلیل و ناشناسی که به من توهین کردین اولا دهن گشادتون ببندید بعد هم حمایت از ارمنی های که توی امور داخلی ما دخالت نمی کنند و چشم طمع به سرزمین پاک ایران نداشته باشند شرف داره به حمایت از دولت آذربایجان که با همکاری با رژیم صهونسیتی قصد تجزیه ایران داره بعدشم تو چرا اینقدر برای دولت آذربایجان که حتی لباس نیروی نظامیش از دولت غاصب اسرائیل تامین میکنه حمایت میکنی
  • محسن ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    1 1
    مردم آذربایجان باید ابتدا دولت منحوس علی اف رو ساقط کنند و کشوری شیعی تشکیل بدن و این کشور رو از لوث وجود کفتارانی همچون اسرائیل نجات بدن.بعدش روی کمک های ما حساب کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس