کد خبر 552288
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۸

یک تحلیلگر مسایل بین المللی به تشریح انگیزه‌های مسکو برای حمایت از تمامیت ارضی لبنان در مسیر مبارزه با تروریسم پرداخت.

به گزارش مشرق، ناصر قندیل تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مقاله ای در روزنامه البناء لبنان به تشریح عوامل حضور روسیه در کنار دولت لبنان در ابعاد مختلف پرداخته و به انگیزه های سیاسی و نظامی این موضوع اشاره کرد.

وی در این مقاله می‌نویسد: مسکو برنامه‌های متوالی خود را با آرامش دنبال می‌کند، این کشور مطالبات بلندمدت را تنها از طریق مبانی مورد نظر و بدون مشخص کردن اهداف و ابزارهای تحقق آنها و ائتلاف‌ها جهت رسیدن به آن مطرح می‌کند. مبانی که شامل جنگ بر ضد تروریسم تحت چارچوب سازمان ملل متحد و احترام به تمامیت ارضی دولت‌ها و تلاش برای حل اختلافات موجود بین دولت‌ها و جریان‌های مختلف در زمینه منافع و حجم و نقش آنها از طریق انجام گفتگوها است. یکی از مهم‌ترین این مبانی عدم تبدیل شدن سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بین‌الملل به ابزارهایی در جهت منافع و سیاست‌های دولت‌های بزرگ و سلطه‌طلب است، مسکو نمی‌خواهد مدیریت معادلات بین‌المللی با منطق موازنه قدرت دنبال شود و از جنگ بر ضد تروریسم عنوان بهانه‌ای برای تجاوز به تمامیت ارضی دولت‌ها و تحمیل سیاست‌های خاص بر ضد آنها یا مداخله در امور حاکمیتی کشورهای مختلف استفاده شود.

بر اساس همین مبانی مسکو به همراه سوریه و ایران و برخی دولت‌های دیگر در یک اردوگاه قرار گرفته است، این کشور اعتقاد دارد که احترام و اجرای آن مبانی می‌طلبد که با خودکامگی آمریکا مقابله شود و ایستادگی لازم در برابر تلاش‌های واشنگتن برای ایجاد ائتلاف‌های فرقه ای برای آغاز جنگ ها و تنش زایی در منطقه برای تقسیم غنائم صورت گیرد. چرا که در صورت عدم ایستادگی در برابر این سیاست، زمان جنگ بر ضد تروریسم طولانی می‌شود تا این تلاش‌ها برای اعمال سیاست‌ها و منافع ویژه کشورهای مذکور توجیه داشته باشد، در این راستا [برای آمریکا] تفاوتی نمی‌کند که این روند به ریشه‌دارتر شدن تروریسم و تبدیل شدن آن به خطری قریب‌الوقوع بر ضد واشنگتن و متحدان آن منتهی شود.

مسکو در این راستا تحرکات نظامی خود را آغاز کرده و دستاوردهای بزرگی را محقق کرده است. دستاوردهایی که آمریکا را به این درک رسانده که بازی با سرنوشت سوریه غیرممکن است. مسکو فرصت‌های واقعی پیروزی در برابر تروریسم را نشان می دهد. جنگ آزاد سازی تدمر نمونه ای عینی بود که غرب و دنیا را شگفت زده کرد و نشان داد که مسکو نسخه ای در اختیار دارد که می‌تواند واشنگتن را از بحران شکست نجات دهد، درست مانند روزی که برگه تفاهم‌ برای رسیدن به راه حل سیاسی جهت حذف سلاح‌های شیمیایی سوریه را به عنوان پوششی برای جبران افتضاح آمریکا در عدم ورود به جنگ در سوریه مطرح کرد.

در همین راستا رئیس‌جمهور سوریه آمادگی خود را برای برپایی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اعلام کرده است تا هیاهو در مورد پست ریاست جمهوری و موقعیت بشار اسد در آینده سوریه متوقف شود. به این ترتیب تصمیم‌گیری در این زمینه به صاحبان اصلی آن یعنی مردم سوریه واگذار خواهد شد. با این اوصاف فضا برای روند انتقالی جدید یعنی تشکیل جبهه‌ای جهانی برای جنگ بر ضد تروریسم با مشارکت اساسی سوریه بعد از تشکیل دولت متحد این کشور فراهم شده است. در این شرایط باید آمریکا برگه‌ها و اولویت‌های خود با متحدانش را بازبینی نماید. این همان چیزی است که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و دیدار قریب الوقوع از کشورهای حاشیه خلیج فارس وعده آن را می دهد.  

مسکو معتقد است که لبنان عرصه‌ای برای پشتیبانی و مقابله در جنگ بر ضد تروریسم است. این کشور تداخل جغرافیایی شمال شرق لبنان در عرصه جنگی با ارتش سوریه و مقاومت را درک می‌کند و معتقد است که به علت همین تداخل‌ها است که آمریکا ریسک کمک های نظامی هوایی لازم برای قطعی کردن این جنگ را قطعا انجام نخواهد داد. در این راستا لازم است که دولت لبنان مصوبه‌ای را ارائه کند که به ارتش این کشور اجازه هماهنگی نظامی با روسیه جهت اجرای چارچوب مشترک میدانی برای مبارزه را بدهد.

سفر  سعد حریری رئیس جریان المستقبل به مسکو برای بررسی این دیدگاه بود که با موافقت و استقبال آمریکایی‌ها انجام شد. این موافقت را می‌توان علامت مثبتی از سوی عربستان برای ورود در معادلات سازش های آینده ارزیابی کرد. به ‌این‌ ترتیب مسکو به آنچه که می‌خواهد دست پیدا می‌کند و حلقه جدیدی از دستاوردها را برای خود رقم می‌زند که عرصه اصلی آن در شمال شرق لبنان خواهد بود. دستاوردهایی که با همکاری ارتش لبنان و نیروهای مقاومت و ارتش سوریه و با پوشش اتاق هماهنگی‌های روسیه به عنوان مدیر عملیات هوایی بر ضد گروه‌های تروریستی محقق می‌شود. دستاوردهایی که در ماه‌های آینده صفحات سیاسی جدیدی را در ابعاد ریاست جمهوری و سایر پرونده‌ها پیش روی لبنان باز می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس