کد خبر 551566
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه برای احیای روابط و همکاری های این کشور با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شرط تعیین کرد.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف در جمع خبرنگاران با اشاره به قطع همکاری ها و روابط ناتو با روسیه به دلیل مساله اوکراین گفت: این وضعیت را درک می کنیم. ناتو واقعیت موجود است و هیچ گونه علاقه ای به تشدید تنش ها و رویارویی با این سازمان را نداریم.

وی افزود: شاهدیم که چگونه تلاش های خصومت جویانه ناتو زیر شعار «لزوم مبارزه با تهدید ناشی از شرق» که وجود ندارد، برای توجیه رشد هزینه های نظامی و استقرار زیرساخت ها و تاسیسات نظامی در مرزهای غربی روسیه، تحقق می یابد.

لاوروف ادامه داد: در هر صورت ما این روابط را قطع نکردیم همانند گذشته برای برقراری مجدد همکاری ها با ناتو بر اساس حقوق برابر و اجرای تمام توافق ها مربوط به تامین یکسان امنیت برای تمام کشورهای منطقه یوروآتلانتیک (کشورهای واقع در قاره اروپا و آمریکای شمالی) آمادگی داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه سخنان خود در باره روابط روسیه و اتحادیه اروپا به وجود تنش ها و اختلافات با این اتحادیه اشاره کرد.

لاوروف گفت: اگر اتحادیه اروپا واقعا و در عمل به ادعای خود پایبند باشد که هیچ کشوری را مجبور به قطع روابط با روسیه نمی کند و برعکس خواهان برقراری روابط خوب تمام کشورها با مسکو و بروکسل است، هیچ مساله ای بروز نخواهد کرد.

روسیه در سال های اخیر اتحادیه اروپا را متهم کرده است که با اجرای طرح مشارکت شرقی، کشورهایی مانند اوکراین و گرجستان را مجبور به کاهش همکاری ها با مسکو کرده است.

روسیه تاکید کرده است که طرح مشارکت شرقی فقط باید برای تقویت مشارکت کشورهای منطقه با اروپا و نه قطع یا کاهش روابط با روسیه باشد.

روابط روسیه با اتحادیه اروپا و ناتو در دو سال اخیر بر اثر مساله اوکراین سرد شده است.

اتحادیه اروپا در پیروی از رویکرد آمریکا چند بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد روسیه اعمال و شماری از مقام ها و اتباع این کشور را هم در فهرست تحریمی قرار داده است.

ناتو هم به منظور قدرت نمایی بطور منظم در منطقه بالتیک و دریای سیاه رزمایش های بین المللی برگزار و حضور نظامی خود را در مجاورت مرزهای غربی روسیه تقویت کرده است.

مقام های روس این اقدامات ناتو را تقبیح و تاکید کرده اند روسیه هم اقدامات متقابل در این راستا به عمل می اورد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس