کاروان ورزش کشورمان که چهار ماه دیگر باید عازم شرکت در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا، بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو شود، پنج سهمیه دیگر به این کاروان اضافه کرد.

به گزارش مشرق، سال ٩٥ با اتفاق‌های خوب برای ورزش ایران آغاز شد. کاروان ورزش کشورمان که چهار ماه دیگر باید عازم شرکت در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا، بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو شود، پنج سهمیه دیگر به این کاروان اضافه کرد. کشتی، دوومیدانی و شمشیربازی سه رشته‌ای بودند که ملی‌پوشان آن موفق شدند به جمع مسافران ریو اضافه شوند. با این حساب کاروان ورزش کشورمان تا این لحظه در رشته‌های دوچرخه‌سواری(٣)، کشتی آزاد(٦)، کشتی فرنگی(٤)، بوکس(١)، تیراندازی(٥)، دوومیدانی(٦)، وزنه‌برداری(٥)، تیروکمان(١)، تکواندو(٣) و شمشیربازی(٢) سهمیه حضور ٣٥ ورزشکار در این بازی‌ها را کسب کرده است.  

تکمیل سهمیه‌های آزاد و ناکامی ادامه‌دار فرنگی‌کاران

تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در مسابقات قهرمانی جهان ٢٠١٥ لاس‌وگاس هشت سهمیه از ١٢ سهمیه ممکن را به دست آورده بودند. آزادکاران در پنج وزن سهمیه گرفتند و  دستشان از سهمیه سنگین‌وزن کوتاه ماند. فرنگی‌کاران هم فقط در وزن‌های ٧٥، ٨٥ و ٩٨ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه شدند. دو تیم در شرایطی به رقابت‌های انتخابی المپیک در قزافستان اعزام شدند که براساس پیش‌بینی‌ها قرار بود کار در این میدان یکسره شود به‌ویژه برای تیم ملی فرنگی، اما تنها سهمیه‌ای که در این رقابت‌ها از آن تیم فرنگی شد توسط امید نوروزی در وزن ٦٦ کیلوگرم به دست آمد. حمید سوریان، دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک در وزن ٥٩ کیلوگرم در عین ناباوری باز هم عملکرد دور از انتظاری داشت و در همان دور نخست با باخت مقابل حریف نه‌چندان مطرح خود از ژاپن، از رسیدن به سهمیه المپیک بازماند تا جایی که بنا در اظهارنظری صریح عملکرد شاگرد مورد علاقه خود را «افتضاح» ارزیابی کرد. بشیر باباجان‌زاده در وزن ١٢٠ کیلوگرم هم با شکست مقابل «تینالیف» کهنه‌کار از کشور میزبان در همان دور نخست حذف شد تا بار دیگر نشان دهد هنوز کار زیادی برای ظاهرشدن در حد یک کشتی‌گیر شش دانگ نه در حد جهانی بلکه در حد آسیا را دارد. کشتی فرنگی ایران دو فرصت برای کسب دو سهمیه باقی‌مانده در سبک‌وزن و سنگین‌وزن دارد، یکی اولان‌باتور مغولستان که با حضور کشتی‌گیران بازمانده از المپیک از سراسر جهان برگزار می‌شود و به سه نفر برتر هر وزن جواز حضور در ریو داده می‌شود و آخرین فرصت نیز دو هفته بعد از این رقابت‌ها و اواخر اردیبهشت در استانبول ترکیه خواهد بود که کشتی‌گیران سراسر جهان آخرین شانس خود را برای حضور در المپیک امتحان می‌کنند، با این تفاوت که فقط برای دو نفر برتر هر وزن بلیت برزیل رزرو خواهد شد. در تیم ملی آزاد کمیل قاسمی تنها نماینده ایران بود که در قزاقستان روی تشک رفت و توانست سهمیه این تیم را برای المپیک ریو کامل کند. او با راهیابی به فینال با نتیجه ۱۱ بر صفر از سد «دولت شابانبای»، نماینده کشور میزبان گذشت و مجوز حضور در المپیک را گرفت.

زورآوند به خط پایان رسید تا المپیکی شود

حمیدرضا زورآوند، دونده همدانی کشورمان، در مسابقات پیاده‌روی قهرمانی آسیایی ژاپن در مسافت ٢٠ کیلومتر موفق شد با ثبت حدنصاب تعین‌شده، سهمیه حضور در رقابت‌های المپیک ٢٠١٦ ریو را کسب کند. ابراهیم رحیمیان دیگر ملی‌پوش ایران که سابقه حضور در المپیک ٢٠١٢ را دارد در این رقابت‌ها حاضر بود که موفق به کسب سهمیه المپیک نشد.

عابدینی تاریخ‌ساز شد

تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر در حالی در آخرین مرحله از مسابقات انتخابی المپیک ریو شرکت کرد که علاوه بر قطعی‌کردن دو سهمیه المپیک ریو دست به کار بزرگی زد. مجتبی عابدینی، عضو باسابقه این تیم که پیش از این در رقابت‌های جام جهانی به عنوان هشتم و پنجمی دنیا دست یافته بود در این میدان شگفتی‌ساز شد، طوری که حالا مسئولان ورزش به مدال‌آوری او در المپیک ریو هم امیدوار هستند. برترین سابریست ایران در این پیکارها که با حضور ١٤٣ شمشیرباز برگزار شد با از پیش‌رو برداشتن قهرمان و نایب‌قهرمان المپیک ٢٠١٢ لندن و دو سابریست پرقدرت کره‌ای به فینال راه یافت.

او در این مرحله مقابل «درشوئیز» از آمریکا شمشیر زد که با نتیجه ١٥ بر ٩ مغلوب شد تا با کسب مدال نقره، اولین مدال جهانی تاریخ شمشیربازی ایران را به دست آورد. عابدینی در این رقابت‌ها با تثبیت جایگاهش در میان ١٤ بازیکن برتر جهان، سهمیه المپیکی‌اش را قطعی کرد و موجب شد علی پاکدامن، دیگر نماینده کشورمان در این اسلحه هم به عنوان برترین بازیکن قاره آسیا از رنکینگ جهانی صاحب سهمیه ریو شود.

منبع: روزنامه شرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    بنام خدا نتیجه عابدینی سابریست موفق کشورمون حاصل خودباوری+برنامه ریزی و تلاش (یا به اندازه آرزویت تلاش کن یا به اندازه تلاشت آرزو)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس